انواع پروفیل ساختمانی

انواع پروفیل ساختمانی در ساخت و ساز برای استحکام مقاومتی و کششی مدنظر قرار می گیرد و وزن کلی ساختمان را نیز کاهش می دهد. همین مسئله باعث شده انواع پروفیل ساختمانی در ساخت و سازهای مختلف استفاده شود. پروفیل های ساختمانی تنوع زیادی دارند و همین موضوع باعث شده کاربردهای مختلفی داشته باشند.

معرفی انواع پروفیل ساختمانی

برای معرفی انواع پروفیل ساختمانی ابتدا با تعریف پروفیل شروع می کنیم. پروفیل ها در واقع مقاطع توخالی از جنس فولاد هستند که در اشکال مختلفی مثل دایره، مستطیلی، مدل جعبه ای، مربعی و... تولید می شوند. برای تولید انواع پروفیل ساختمانی از شیت های فولادی استفاده می شود. چنین ورق هایی به شکل آلیاژی ساخته می شوند. به طور کلی برای تولید پروفیل ها از ورق های فولادی مختلفی استفاده می شود.

معرفی انواع پروفیل ساختمانی 

پروفیل ساختمانی از چه چیزی ساخته شده

برای ساخت پروفیل های ساختمانی از ورق سیاه یا گالوانیزه استفاده می شود. پروفیل ها در کل به دو گروه پروفیل صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می شوند. انواع پروفیل ساختمانی در بخش های مختلفی از ساختمان به کار بسته می شود. چنین پروفیل هایی می توانند به عنوان پروفیل در و پنجره یا محکم سازی ساختمان کارایی داشته باشند.

پروفیل ساختمانی از چه چیزی ساخته شده 

انواع پروفیل ساختمانی

به طور کلی پروفیل های ساختمانی به انواع مختلف تقسیم بندی می گردند.

پروفیل مقاطع باز
این نوع پروفیل ها به علت شکل ظاهری خود به نام پروفیل باز شناخته می شوند. میلگرد، تسمه، تیرآهن، نبشی، ناودانی، هاش و چهارپهلو در این گروه از انواع پروفیل ساختمانی جای می گیرند.

پروفیل های بسته
این پروفیل ها نیز با توجه به نوع و شکل طراحی به این نام معرفی می شوند. پروفیل کرکره برقی، انواع پروفیل لوله، پروفیل پی وی سی، قوطی و پروفیل درب و پنجره در گروه پروفیل بسته جای می گیرد.

پروفیل I
این پروفیل از مقاومت خمشی مناسبی برخوردار بوده و در نواحی مختلف ساختمان به کار گرفته می شود. تیرآهن I شکل در سه مدل کلی عرضه می شوند و هر کدام از این مدل ها با ویژگی های خاصی ارائه می گردند. چنین مقطع فولادی در سه سبک سنگین، متوسط و سبک تولید و طراحی می شود. این نوع پروفیل در شکل ظاهری با سایر پروفیل ها تفاوت دارد.

تیرآهن IPB
تیرآهن IPB با اندازه بال وسیع تر از سایر تیرآهن های ساختمانی طراحی و تولید می شود. چنین پروفیل هایی برای استحکام ستون سازه ها کاربرد دارد. همان طور که می دانید تیرآهن یک مقطع فولادی مهم در ساختمان سازی است. در واقع در این پروژه می توان از انواع پروفیل ساختمانی بهره مند شد. برای پروژه های مختلف ساختمانی از انواع پروفیل ساختمانی کمک گرفته می شود.

تیرآهن INP
تیرآهن INP یکی از پرمصرف ترین انواع پروفیل ساختمانی ارائه شده در بازار است. چنین تیر آهنی نیز مانند IPB برای استحکام ستون های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. بال موجود در تیر آهن INP به شکل شیب دار بوده و چنین مسئله ای باعث تفاوت های زیادی در نوع کاربری انواع پروفیل ساختمانی می شود.

تیرآهن IPE
تیرآهن IPE با پهنای بال زیاد در اتصالات پیچی و پرچی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تیرآهن با خواص شیمیایی و مکانیکی مورد توجه قرار می گیرد. چنین اتصالاتی مانند تیرآهن INP می باشد.

پروفیل سپری
پروفیل سپری T یکی دیگر از انواع پروفیل ساختمانی است. از این نوع اتصالات برای ساخت انواع خرپا، تولید در و پنجره، ساخت سقف شیروانی و سازه های فولادی استفاده می شود. چنین پروفیلی مقاومت خمشی ضعیفی دارد. همین موضوع ما را در استفاده از این نوع پروفیل ها در اتصالات دچار مشکل می کند.

پروفیل زد
پروفیل زد Z را با علامت حرف Z بر روی نقشه های ساختمانی نشان می دهند. پروفیل زد علاوه بر ساخت و ساز ساختمان در کشتی سازی و صنایع دیگر کاربرد دارد. پروفیل زد برای ساخت سقف های شیروانی فلزی نیز به کار گرفته می شود.

پروفیل آبرو
پروفیل آبرو از دیگر پروفیل های ساختمانی است که برای انتقال و جمع آوری برف یا آب باران مورد استفاده قرار می گیرد. این پروفیل در معرض رطوبت بالایی قرار دارد و همین مسئله شرایط برای خوردگی بیشتر را فراهم می کند. پروفیل آبرو از ورق های فولادی گالوانیزه تولید شده اند.

پروفیل تسمه
پروفیل تسمه از انواع پروفیل ساختمانی است که عرضی کمتر از 160 میلی متر دارد. این پروفیل در نقشه های ساختمانی با نشان اختصاری PL نمایش داده می شود.

پروفیل نبشی
پروفیل نبشی L جزء محبوب ترین پروفیل های ساختمانی می باشند. چنین پروفیل هایی در پروژه های صنعتی و عمرانی به کار گرفته می شود. در پروفیل نبشی میزان ضخامت و اندازه بال اهمیت زیادی دارد.

پروفیل ناودانی
پروفیل ناودانی در متریالی نظیر فولاد، استیل و آلومینیوم طراحی می شود. ورق های گالوانیزه فولادی می توانند متریال پروفیل ناودانی باشند. چنین پروفیل ها در ساخت و تولید چارچوب های پنجره و درب مورد استفاده قرار می گیرد. چنین پروفیل هایی به دو صورت مشبک و ساده ساخته می شود.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)