چگالی کدام فلز از همه بیشتر است؟

چگالی به معنای توپر بودن یک ماده است. به زبان علمی، این چگالی خاصیتی است که نشان می‌دهد که میان اتم‌های یک ماده چقدر فاصله وجود دارد. اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم؛ چگالی نشان می‌دهد که وقتی دو ماده هم اندازه هستند، به دلیل تراکم اتم‌های یکی از آن‌ها، وزن سنگین تری را آن ماده شامل می‌شود. ما در این مطلب به بررسی تفاوت چگالی چند فلز پرکاربرد می پردازیم تا بدانیم چگالی کدام فلز از همه بیشتر است. پس تا پایان این مقاله با تیم محتوایی آهن پخش همراه باشید.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که سرب یا جیوه سنگین‌ترین فلزات هستند یعنی چگالی بیشتری دارند. با این حال، اگر چه این دو فلز چگالی بالایی دارند، اما فلزات بسیار سنگین‌تری در طبیعت وجود دارند. برای جلوگیری از هرگونه ابهامی می توان فلزات سنگین موجود در طبیعت را سرب، جیوه، آرسنیک، اورانیوم و ... در نظر گرفت.
هنگام صحبت در مورد فلزات سنگین، باید بین چگالی و وزن اتمی تمایز قائل شد. به طور مختصر باید گفت، چگالی یک ماده نسبت جرم به حجم است. چگالی بر حسب کیلوگرم(kg) یا گرم (g) اندازه گیری می‌شود. جالب است بدانید که فلزات چگالی بیشتری از آب دارند و به همین دلیل در آب ته نشین می شوند. به طور کلی چگالی فلزات با هم برابر نیستند. برای داشتن اطلاعات بیشتر، چگالی 4 فلز در زیر آورده شده است:

  • چگالی آلومینیوم 7/2
  • چگالی طلا3/19
  • چگالی سرب4/11
  • چگالی فولاد 58/ 7

 چگالی کدام فلز از همه بیشتر است

چگالی سرب بیشتر است یا فولاد؟

سرب یک فلز پایدار است که اغلب به عنوان وزنه، برای وزنه ‌برداران استفاده می‌شود. دلیل سنگین بودن سرب از نظر جرم در واحد حجم این است که اتم‌های موجود در سرب بسیار نزدیک به هم هستند و آن را به یک ماده متراکم تبدیل کرده‌اند. به طور ساده باید گفت چگالی سرب بیشتر از فولاد است. به عنوان مثال دو گلوله را در نظر بگیرید که هم اندازه هم هستند، اما گلوله شماره 1 از جنس فولاد ساخته شده و گلوله شماره 2 از جنس سرب است. کاملا واضح است که چگالی گلوله شماره 1، یعنی گلوله فولادی کمتر از گلوله شماره 2 از جنس سرب است. همان‌طور که قبلا هم گفته شده است چگالی سرب 4/11 می‌باشد.

چگالی سرب بیشتر است یا فولاد

چگالی فولاد بیشتر است یا طلا؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که طلا از فولاد سنگین‌تر می‌باشد، به بیان ساده‌تر یعنی این که چگالی طلا بیشتر از فولاد است. جالب است بدانید که اتم‌ها درون طلا به طور قابل توجهی متراکم می‌باشند. چگالی طلا تقریبا دو برابر سرب و دو و نیم برابر چگالی فولاد است. به دلیل تورق پذیری بالای طلا از این فلز در بسیاری از آزمایشات فیزیکی استفاده می شود. چگالی طلا 19.3 بوده که در برابر چگالی 4/11 سرب خیلی بیشتر است. اگرچه چگالی طلا 19.3 برابر بیشتر از آب هم می‌باشد و یکی از متراکم‌ترین مواد روی زمین است، اما بدانید که موادی با چگالی بسیار شگفت انگیزتر از طلا هم وجود دارد.

چگالی فولاد بیشتر است یا طلا

چگالی سرب بیشتر است یا آلومینیوم؟

چگالی سرب بیشتر است آلومینیوم است. زیرا، سرب متراکم‌تر از آلومیینوم می‌باشد. چگالی نسبت جرم به حجم است و این نسبت برای هر مقدار سرب در هر حالتی بیشتر از آلومینیوم می‌باشد. سرب همیشه چگالی بیشتری نسبت به آلومینیوم دارد. توجه داشته باشید که چگالی و وزن فقط بر حجم مورد نظر تأثیر می‌گذارد. به طور کلی زمانی که آلومینیوم در اندازه بیشتری از سرب باشد می‌توان گفت که چگالی بیشتری دارد. به عنوان مثال 10 کیلوگرم آلومینیوم بسیار چگالی بیشتری از 5 کیلوگرم سرب دارد. چگالی یعنی نسبت جرم به حجم به بیان ساده‌تر یعنی جرم تقسیم بر حجم می‌شود. حتی به عبارت دیگر می‌توان گفت که چگالی مشخص می‌کند که در حجم ثابت، یک ماده چقدر می‌تواند جرم داشته باشد. در نتیجه آلومینیوم همیشه به عنوان یک فلز سبک شناخته می‌شود؛ ولی سرب به عنوان فلز سنگین شناخته شده است. اگر شما تیله هایی با حجم یکسان از جنس سرب و آلومینیوم در اختیار داشته باشید و هر کدوم رو درون یکی از دست‌هایتان بگذراید، خیلی قشنگ متوجه می‌شوید که دستی که تیله از جنس سرب دارد، سنگین‌تر از تیله از جنس آلومینیوم می‌باشد.

شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چگالی فلزات با کارشناسان ما در آهن پخش تماس گرفته و اطلاعات خود را تکمیل کنید و ضمن دریافت مشاوره رایگان خریدی مطمئن را تجربه کنید. 

به این مطلب امتیاز دهید
4 از 5 (8 امتیاز)

سوالات متداول چگالی کدام فلز از همه بیشتر است

چگالی فلزات چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه چگالی فلزات باید جرم ماده و حجم فلز را بدانید تا با تقسیم این دو واحد اندازه گیری بر هم چگالی فلزات محاسبه شود.

آیا چگالی فلزات با هم برابر است؟

خیر چون جرم و حجم همه فلزات با هم برابر نیست، چگالی آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

چگالی فلزات مختلف را از کجا می توان مشاهده کرد؟

در سایت آهن پخش چگالی انواع فلزات مختلف قرار داده شده است. برای مشاهده چگالی فلزات مراجعه به سایت اهن پخش بهترین گزینه است.