چگالی آهن

برای این که به مبحث چگالی آهن برسیم، ابتدا به مقدماتی راجع به ویژگی های فلز آهن می پردازیم. فلز آهن سطحی صاف و رنگ نقره‌ای براق مایل به رنگ خاکستری دارد که بعد از واکنش با اکسیژن زنگ زده و به رنگ قرمز یا قهوه‌ای در خواهد آمد. آهن به دلیل اکسید شدن در تماس با اکسیژن و رطوبت، به کندی به صورت خالص بر روی سطح زمین یافت شده و اینکه برای به دست آوردن فلز آهن، باید اکسیژن از سنگ معدن طبیعی مانند سنگ آهن توسط کاهش شیمیایی حذف شود. با این مقدمه به سراغ چگالی آهن می رویم و آن را به بحث و بررسی می گذاریم. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید.

چگالی آهن چقدر است؟

نسبت جرم به حجم یک ماده را چگالی می گویند. جرم جسم را با ترازو اندازه گیری کرده و واحد استاندارد آن کیلوگرم می باشد و حجم جسم مقدار فضایی است که جسم اشغال می کند. آهن یکی از رایج ترین و کاربردی ترین عناصر زمین است که حدوداً ۵ درصد از پوسته زمین را تشکیل داده. چگالی آهن که به آن دانسیته یا جرم حجمی آهن نیز می گویند، یکی از مولفه های مربوط به محاسبات پیچیده در صنایع مختلف است.
برای به دست آوردن چگالی هر جسم باید جرم را بر حجم جسم تقسیم کنیم که این مورد برای آهن نیز صادق است. واحد چگالی آهن و چگالی هر جسم دیگر همانطور که گفته شد، بطور معمول کیلوگرم بر متر مکعب است. با این وجود می توانیم بفهمیم که وقتی صحبت از جرم حجمی می شود منظور چیست. چگالی آهن برابر ۷۸۶۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. یعنی اگر یک مکعب یک متری در یک طرف داشتید، وزن آن ۷۸۶۰ کیلوگرم بود که بیش از ۱۷۰۰۰ پوند یا نزدیک به ۹ تن است.

چگالی آهن چقدر است 

چگالی آهن بیشتر است یا فولاد

مهمترین و پرکاربردی ترین آلیاژ آهن، فولاد یا به عبارتی پولاد است. ترکیب شیمیایی آهن با کربن موجب تشکیل فلز پر مصرف فولاد شده است. استفاده از این فلز نه تنها در  دنیای امروزی و مدرن بلکه در گذشته هم رایج بوده و از آن برای ساخت ابزارهای جنگی نیز استفاده می شده. تولید این فلز پر کاربرد از قرن ۱۴ میلادی به بعد در کشور ما رایج شده و در طول زمان دچار پیشرفت ها و تغییرات بسیار زیادی شده است.

فولاد با اضافه کردن حدود ۰.۲ تا ۱.۵٪ کربن به آهن خام فولاد به دست می آید. فولاد بسیار سخت تر و قویتر از آهن است و همچنین قابلیت شکل پذیری بیشتری دارد. فولاد حداکثر می تواند حدود ۲.۱ درصد کربن داشته باشد. فولاد ملایم یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی است. بسیار قوی است و می توان آن را از مواد طبیعی به راحتی در دسترس ساخت و به دلیل محتوای کربن نسبتا کم آن به فولاد ملایم معروف است.
این آلیاژ هیچ جای کره زمین به طور طبیعی وجود ندارد. چگالی فولاد بر اساس ترکیبات آلیاژی متفاوت است، اما معمولاً بین ۷۷۵۰ تا۸۰۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب متغیر می باشد ولی همانطور که گفتیم چگالی آهن ۷۸۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب است، بنابراین فولاد ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از آهن چگالی داشته باشد بسته به اینکه چه مواد دیگری با آن آلیاژ شده است.

چگالی آهن بیشتر است یا فولاد 

در صورتی که بعداز مطالعه این متن، همچنان درباره چگالی آهن و آلیاژهای آن سوالی دارید، با متخصصان ما در آهن پخش تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید
3 از 5 (2 امتیاز)