آهن زنگ نزن چیست و ویژگی های آن

دنیای امروزه، دنیای پیشرفت در صنایع مختلف به شمار می رود. همپای سایر زمینه ها و صنایع، امروزه در صنعت فلزات نیز به خوبی می ‌توان پیشرفت را مشاهده کرد. قطعات فلزی به مانند آهن زنگ نزن با توجه به ویژگی ها و خواصی که دارند، به شدت مورد توجه فعالان در زمینه های مختلف قرار گرفته اند. با توجه به کیفیت و مقاومتی که آهن زنگ نزن در محیط های مرطوب از خود نشان می ‌دهد، در شرایط محیطی مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. در کشور ما نیز این قطعات در شکل های مختلف تولید می شوند. بدون تردید فولاد زنگ نزن یا آهن زنگ نزن به واسطه کاربردها و ویژگی های فراوان، خصوصاً مقاومت در برابر خوردگی که دارد، به عنوان قطعه ای کاربردی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. آهن زنگ نزن به اصطلاحی گفته می‌ شود که برای برخی از آهن ها که عمدتاً در برابر خوردگی و اکسیداسیون از خود مقاومت نشان می دهند به کار برده می شود. یکی از مهمترین ویژگی های آهن ضد زنگ یا آهن زنگ نزن، بهره مندی از ماده کروم با حداقل میزان 10.5 درصد است. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید.

 

 آهن زنگ نزن چیست و ویژگی های آن

تعریف آهن زنگ نزن چیست

یکی از پرکاربردترین فولادها که در صنایع مختلف به کار برده می شود و در زندگی روزمره انسان نقش مهمی ایفا می کند، آهن زنگ نزن نام دارد. همانگونه که از نام این محصول پیداست، در برابر خوردگی یا اکسیداسیون مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. با این حال در صنایع مختلف از عنوان فولاد زنگ نزن به جای آهن زنگ نزن استفاده می شود. هنگامی که مقدار مناسبی از کربن به آهن اضافه شود، می ‌تواند به یک آلیاژ ایده آل تبدیل شود. این ترکیب به‌ خوبی آهن خام را از وضعیت عنصری و پایه خود جدا می کند. آلیاژ به وجود آمده مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. علاوه بر این نوع ساخت آهن زنگ نزن به شکلی است که در مکان های مختلف و با شرایط محیطی گوناگون به راحتی می توان از آن بهره برد. کیفیت بسیار بالایی که آهن زنگ نزن دارد موجب شده که از آن در زمینه ها و موارد مختلفی مانند لوله های صنعتی، ساخت لوازم آشپزخانه، مخازن نگهدارنده مواد شیمیایی، صنایع پتروشیمی و استراکچرها استفاده شود. فراموش نکنید که انواع آهن زنگ نزن با ساختاری متفاوت، قابلیت استفاده در صنایع مختلف و تولید محصولات گوناگون را دارند. به عنوان مثال، آستینیک ها ساختاری ریز دارند که برای ساخت ظروف پخت و انواع چاقو می توانند کاربرد مناسب داشته باشند.

تعریف آهن زنگ نزن چیست

ویژگی های آهن زنگ نزن

افزودن عناصر مختلف به آهن موجب می‌ شود که با تولید آهن زنگ نزن، ویژگی ‌های ایده آلی می توان به آن اضافه کرد. مهمترین ویژگی آهن زنگ نزن، بهره مندی از حداقل 10.5 درصد عنصر کروم است که نقش مهمی در تولید آهن زنگ نزن ایفا می کند. بدون تردید ترکیب ایجاد شده در برابر اکسیداسیون مقاومت ایده ‌آلی از خود نشان می‌ دهد. این شرایط موجب می ‌شود که از آهن زنگ نزن در محیط های مرطوب و دارای اکسیژن به راحتی بتوان استفاده کرد. البته که عناصر دیگری مانند مولیبدن و نیکل برای افزایش مقاومت آهن زنگ نزن در برابر خوردگی و اکسیداسیون استفاده می ‌شود، ولی اصلی ترین عامل تعیین کننده در این ترکیب، کروم است. یکی از مهمترین ویژگی های آهن زنگ نزن، قابلیت بازیافت به شمار می رود. نوع ساخت این آهن و ترکیبات به کار رفته در آن به گونه ای است که به راحتی می ‌توان به صورت کامل، پس از استفاده آن را بازیافت کرد. ورقه های آهن به تنهایی دارای ۱۳۰ آنگستروم هستند. شرایطی که می تواند یک محصول کاملاً نازک را در اختیار صنعتگران قرار دهد. با توجه به این مورد، یک لایه منفعل بر روی آهن قرار داده می شود. این لایه می ‌تواند بسیار پایدار باشد و برای جلوگیری از آسیب دیدن آهن، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. در هر حال شرایط به وجود آمده کمک می کند تا یک محصول بسیار مقاوم و پایدار برای ساخت لوازم مختلف و استفاده در صنایع گوناگون در اختیار داشته باشیم.

آهن پخش به عنوان مرکز پخش انواع فرآورده های فلزی، پاسخگوی نیازهای شما در زمینه خرید فلزات و اطلاع از آخرین تغییرات قیمت است. برای دریافت این اطلاعات به فروشگاه اینترنتی آهن پخش مراجعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
3 از 5 (25 امتیاز)