ورق شادولاین چیست؟

حتما با ورق های گالوانیزه رنگی آشنا هستید. این ورق ها برای افزایش استحکام و خواص ضد خورندگی از رنگ کوره ای به عنوان لایه دوم محافظتی استفاده می کنند. این رنگ که دو مرحله پخت را از سر می گذراند تنوع بالایی دارد که هر کد رنگ بر اساس استاندارد جهانی به نام رال رنگ تعریف می شود. اکنون نوبت به فرم دهی ورق رنگی گالوانیزه می باشد. فرم های شکل دهی ورق ها نیز بسیار متنوع است. هر کدام از آن ها مقاومت سطحی متفاوتی را در ورق ایجاد می کنند و کاربردهای متفاوتی دارند.
دو دسته کلی در شکل دهی ورق رنگی گالوانیزه، طرح شادولاین (ShadowLine) و طرح سفال است که هر کدام از آن ها زیرمجموعه هایی دارند مثلاً طرح های سینوسی، ذوزنقه ای و کرکره ای زیر مجموعه ورق شادولاین و طرح های پالرمو و جنوا زیر مجموعه ورق سفال هستند.

ورق شادولاین چیست؟
ورق شادولاین طرح بسیار زیبا و کاربردی ای دارد و همانطور که از اسم آن پیداست طرح آن از بازی با خط و سایه ایجاد شده است. ضخامت های موجود در بازار برای ورق شادولاین از 0.3 تا 0.7 میلی متر متغییر است و می توانید از بین آن ها نیاز خود را ب حسب پروژه تعیین کنید. کاربرد اولیه ورق شادولاین روی ساندویچ پانل ها بوده است. اما امروزه تقاضای برای آن بالا رفته و روی سقف و بدنه سوله ها و سقف های شیروانی از آن استفاده می شود. نصب این ورق ها به صورت اورلپ است و با پیچ به یکدیگر محکم می شوند. ورق شادولاین نسبت به تغییر شکل و تغییر رنگ به دلیل شرایط جوی مقاوم است. نصب آسان و سریعی دارد. وزن سبکی دارد و در مقابل زلزله ایمن است. در گذر زمان دچار شکستگی نمی شود و یکپارچه است. در برابر رطوبت و حرارت ماندگاری خوبی دارد.
مانند دیگر ورق های شیروانی موجود در بازار، ورق شادولاین نیز با عرض 100 و 125 سانتی متر عرضه می شود. اما توجه داشته باشید که این عرض ورق گالوانیزه رنگی وارد شده به دستگاه می باشد. پس از شکل دهی به ورق از عرض آن کاسته شده و به حدود 90 و 115 سانتی متر می رسد. در هنگام نصب ورق ها لبه آن ها اندکی خم می شود و اینگونه است که عرض مفید ورق به 80 و 102 سانتی متر می رسد. طول این ورق ها نیز بدون محدودیت بر حسب درخواست مشتری است. دستگاه رول فرمینگ دستگاهی است که این فرم ها را روی ورق گالوانیزه رنگی ایجاد می کند. فشاری که یک طرح شکل دهی به دستگاه وارد می کند با طرح دیگر متفاوت است و این عامل بر روی قیمت آن ها نیز تاثیر گذار است. از همین رو قیمت ورق شادولاین از ورق سینوسی بیشتر است.

ورق شادولاین چیست؟
در اینجا به اختصار مزایای ورق شادولاین را مرور می کنیم:
1- هزینه کمتر در تولید: گالوانیزاسیون از مقرون به صرفه ترین روش های تولید است.
2- هزینه کمتر تعمیر و نگهداری: استفاده از ورق شادولاین با توجه به هزینه رسیدگی ناچیز بسیار توصیه می شود.
3- دوام طولانی: ماندگاری تخمینی برای ورق شادولاین در حدود 20 تا 30 سال است.
4- استاندارد تولید: رعایت مشخصه های ملی و جهانی در تولید ورق شادولاین باعث اعتبار و اطمینان خاطر مصرف کننده است.
5- ماندگاری پوشش: لایه گالوانیزه و لایه رنگ ورق شادولاین در برابر سایش، خوردگی و صدمات فیزیکی مقاوم است.
6- تقویت فلز پایه: پوشش گالوانیزه در فلز پایه نفوذ کرده و کاتد محسوب می شود. اگر بخشی از پوشش از بین برود فولاد بازهم مقاوم در برابر زنگ و خوردگی است.
7- هزینه کمتر در نصب: نصب ورق شادولاین ساده و سریع است. همچنین نیاز به استفاده از دیگر مصالح در ساخت را کاهش می دهد.

به این مطلب امتیاز دهید
5 از 5 (1 امتیاز)