قوطی پروفیل چیست؛ تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن

پروفیل یکی از آن قطعه‌هایی است که در ساختمان سازی و صنایع دیگر بسیار پرکاربرد است. انواع مختلفی هم دارد و اگر کمی در این صنعت‌ها کار کرده باشید، به دفعات نام آن را شنیده‌اید. نوع خاصی از این مقطع فولادی به نام قوطی پروفیل وجود دارد که اساس ساخت سازه های اسکلت‌فلزی است. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم این قوطی پروفیل چیست، چه انواعی دارد، در چه مواردی به کار می‌آید و مشخصات فنی آن چیست. با آهن پخش باشید.

پروفیل چیست؟

در صنایع وابسته به آهن، به یک مقطع فولادی که از آن برای افزایش استحکام سازه‌های مختلف استفاده می‌شود، پروفیل یا metal profile می‌گویند. metal profileها به دو دسته عمده صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند. در یک تقسیم‌بندی دیگر، پروفیل‌ها را براساس شکل سطح مقطع‌شان از هم تفکیک می‌کنند.بر این اساس، پروفیل ها عبارتند از:

  • باز
  • بسته

یکی از کاربردی ترین انواع metal profileهای بسته، قوطی پروفیل است که به شکل یک جعبه توخالی بلند فلزی در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

 img sc="images/Blog/قوطی_پروفیل/hss1.jpg" alt="پرو" width="850"" /></p> <h4"پروفیل ساختمانی

هرکدام از پروفیل های آهنی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرند، به این دسته تعلق دارند و با سه روش نورد گرم، نورد سرد و مرکب تولید می‌شوند:

  • پروفیل نورد گرم: قوطی ها به این روش ساخته می‌شوند و برای تولید آن ها، شمش فولادی را تحت فرایند نورد گرم، به قوطی تبدیل می‌کنند.
  • پروفیل نورد سرد: برای ساخت این محصولات از روش پرس سرد و خمکاری استفاده می‌شود. پروفیل‌هایی با ظاهر ناودانی مانند، در این دسته قرار دارند و برای ساخت تیرهای تکیه گاه، چهارچوب ها و ساخت ناودانی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پروفیل مرکب: ترکیب دو روش نورد سرد و گرم محصولاتی را می‌سازد که به آن پروفیل مرکب می‌گویند.

پروفیل صنعتی

مقاومت زیاد، وزن کم و توان تحمل فوق العاده، از ویژگی های این دسته پروفیل هاست که از آن ها در صنایعی مثل صنایع نظامی، خودروسازی و ... استفاده می‌شود.

قوطی پروفیل می تواند در هر دو نوع ساختمانی و صنعتی تولید شود و به کار بیاید.

 img sc="images/Blog/قوطی_پروفیل/hss2.jpg" alt="پرو" width="850"" /></p> <h3"با قوطی پروفیل بیشتر آشنا شوید

خب همانطور که تا الان متوجه شده‌اید، قوطی، نوعی از پروفیل‌های بسته است که سطح مقطعی به شکل چهارگوش دارد. برای این که بیشتر با این مقاطع فلزی مهم آشنا شوید، انواع آن را به تفصیل شرح می‌دهیم و در هر مورد به شما می گوییم که در چه صنعتی و به چه صورتی کاربرد دارند.

قوطی صنعتی

این ها همان پروفیل های سنگین هستند که از آن ها در ساخت سازه های عظیمی مثل پل ها، برج های بلند، پایه تابلوهای تبلیغاتی، خرپاهای بزرگ، ساخت تچهیزات و ماشین های صنعتی، صنایع نظامی و چیزهایی مانند این استفاده می شود. ابعاد بزرگ این محصول و توان حمل بار فوق العاده، ویژگی هایی است که باعث می شود از این مقاطع برای مواردی که نیاز به استحکام کششی زیاد داریم، استفاده کنیم.

 قوطی مبلی

پروفیل سبک، که به آن قوطی مبلی هم می گویند، نوعی پروفیل است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش در صنعت ساخت مبلمان، دوچرخه، لوازم خانگی، اگزوز، کانکس و سایر موارد استفاده می‌شود. قیمت این مقاطع براساس وزن آن ها تعیین می‌شود. قوطی مبلی را از ورق سرد با ضخامت 0.7 تا 1.5 میلی‌متر می سازند که می‌تواند به شکل های سه‌گوش، چهارگوش، دایره‌ای یا ترکیبی از همه این موارد درآید. از جمله پراستفاده‌ترین پروفیل‌های مبلی، می‌توان به قوطی مبلی با سطح مقطع مربع و پروفیل سبک با سطح مقطع مستطیلی اشاره کرد که صنعتگران به وفور از آن استفاده می‌کنند.

 img sc="images/Blog/قوطی_پروفیل/hss3.jpg" alt="با " width="850" height="45" /></p><h" />قوطی گال"انیزه

وجود یک پوشش گالوانیزه در این جعبه ها باعث می شود تا در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم باشند. این مقاطع فولادی در صنابع مختلفی مثل کشاورزی، ساخت تجهیزات گلخانه ای و ساختمان هایی که در مناطق مرطوب قرار دارند، استفاده می‌‎شود.

قوطی ستونی

قوطی ستونی، یکی از قطعات بسیار کاربردی است که در ساخت سوله‌ها، سازه های کارگاهی، انبارها و ستون‌های ساختمانی کاربرد دارد. این نوع قوطی‌ها به دو دسته‌ی ستونی ساختمانی و ستونی صنعتی تقسیم می‌شوند.

کاربرد قوطی پروفیل

حالا که با انواع این قطعات آشنا شدید، بد نیست کاربرد آن ها را هم بدانید:

  • ساخت در و پنجره های فلزی
  • ساخت نرده، حفاظ، جان پناه فلزی و ...
  • ساخت ستون و تکیه گاه
  • ساخل سقف سوله
  • استفاده در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، وسایل و تجهیزات پزشکی و ...

 img sc="images/Blog/قوطی_پروفیل/hss4.jpg" alt="کار" width="850"" /></p> <h2"مشخصات قوطی پروفیل

قوطی پروفیل در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. ضخامت یکی از مولفه هایی است که این محصول را در دسته بندی های مختلف قرار می دهد. پروفیل‌های قوطی با ضخامت ۰.۵ تا ۱.۵ میلی‌متر به گروه قوطی آهن سبک (قوطی مبلی) تعلق دارند. قوطی‌هایی با ضخامت ۲ تا ۳ میلی‌متر به دسته قوطی ساختمانی تعلق دارند و ضخامت‌های بالاتر از ۴ میلی‌متر در دسته صنعتی قرار می‌گیرند.

کمترین طول و عرض پروفیل‌های تولید شده برابر با ۱۰×۱۰ میلی‌متر است، که به صورت یک قوطی مربع با اضلاع یک سانتی‌متری است. همچنین، پروفیل‌های مربع تولیدی تا اندازه ۵۰۰×۵۰۰ میلی‌متر نیز موجود هستند. در مورد قوطی‌های با سطح مقطع مستطیل، طول و عرض می‌توانند متفاوت باشند. در قوطی مستطیل، کوچکترین عرض و طول به ترتیب ۴۰ و ۱۰۰ میلی‌متر و بزرگترین عرض و طول نیز به ترتیب ۱۳۵ و ۳۰۰ میلی‌متر است، که در ضخامت‌های ۵.۲ تا ۸ میلی‌متر تولید می‌شوند.

برای خرید انواع قوطی های فلزی با ابعاد مختلف کافی است به صفحه پروفیل در آهن پخش سر بزنید تا بتوانید بهترین و باکیفیت ترین مقاطع فولادی را متناسب با نیاز پروژه خود تهیه کنید. کارشناسان ما در تمام مسیر انتخاب و خرید در کنار شما هستند تا بدون دردسر و با قیمتی مناسب، خرید خود را تکمیل کنید.



به این مطلب امتیاز دهید
4 از 5 (6 امتیاز)