محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

قبل از شروع ساختمان سازی بهتر است با یک محاسبه سر انگشتی مصالح مورد نیاز ساختمان را تخمین زد. تیرآهن یکی از مصالح اصلی ساختمان سازی است. در این مقاله قصد داریم روش محاسبه تیرآهن برای ساختمان سه طبقه را بررسی کنیم.

تیرآهن تأثیر مستقیم بر قیمت ساختمان دارد. تحمل فشارهای تنشی و خمشی وظیفه ی اصلی تیر آهن است. برای محاسبه تقریبی تیرآهن و آهن آلات مورد نیاز یک ساختمان نیاز به اطلاعات اولیه و مشخص کردن موارد زیر داریم:

  • نوع اسکلت ساختمان
  • تعداد طبقه
  • سازه های فولادی نوع سقف
  • نوع تیرآهن و سازه آن
  • وزن تیرآهن
  • تعداد دهانه ها و عرض هر دهانه
  • نوع خاک محل ساختمان
  • زلزله خیز بودن یا نبودن محل ساختمان و احتمال زمین لرزه

برای ساختمان های بیش از یک طبقه علاوه بر تیرآهن های سقف و تیرآهن اصلی، تیرآهن های فرعی هم نیاز است. تیرآهن های فرعی برای استحکام بیشتر سازه ها به کار گرفته می شود. تیر آهن های فرعی به صورت شیب دار بین تیرآهن های اصلی استفاده می شوند.

تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه  

تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود. لازم است قبل از خرید تیرآهن با مهندسان و کارشناسان آهن پخش مشورت کنید. موقعیت جغرافیایی، محیط و منطقه ای که ساختمان قرار است در آن بنا شود، یکی از عوامل مهم در انتخاب تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه است.

تیرآهنی که برای منطقه ای زلزله خیز باید کار شود؛ با تیرآهن منطقه ای که احتمال زلزله در آن کم است متفاوت است. تیرآهن مناسب برای محیط های خشک، با تیر آهن محیط های مرطوب یکسان نیست. وزن ساختمان و مقاومت آن، نوع و سایز اسکلت های فلزی و... دیگر عواملی مؤثر در انتخاب تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه است.

تیرآهن مناسب برای ساختمان سه طبقه  

فرمول محاسبه وزن تیرآهن ساختمان سه طبقه

وزن تیرآهن، یکی از عوامل مهم برای مشخص شدن تعداد تیر آهن مورد نیاز یک سازه است. مهندسان ساختمان سازی فرمول محاسبه وزن تیرآهن ساختمان سه طبقه را به دو روش اعلام کرده اند.

مرسوم ترین و ساده ترین روش استفاده از جدول اشتال برای محاسبه وزن تیرآهن ساختمان سه طبقه است. در جدول اشتال وزن تیرآهن های مختلف در ابعاد مشخص و البته با استانداردهای خاص آورده شده است. اگر شما ابعاد و استاندارد تیرآهن مورد نظر خود را بدانید می توانید با مراجعه به جدول اشتال وزن آن را پیدا کنید. البته این روش برای تیرآهن های غیر استاندارد روش درستی نیست. توجه کنید برای تهیه تیرآهن های استاندارد باید به مراکز فروش معتبر مانند شرکت آهن پخش مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید. تا از استاندارد بودن و اصل بودن تیرآهن خریداری شده، خاطر جمع باشید.

روش دیگر برای فرمول محاسبه وزن تیرآهن ساختمان سه طبقه، استفاده از فرمول ها و محاسبات ریاضی است. برای این روش هم باید حداقل وزن تقریبی تیرآهن را داشته باشید. هر تیرآهن با توجه به نوع، مدل، سایز و... یک وزن مخصوص دارد. برای به دست آوردن وزن مخصوص تیر آهن باید از طریق اطلاعات کارخانه اقدام کرد. فرمول به دست آوردن وزن یک تیرآهن به این صورت است که باید طول را در وزن مخصوص ضرب کنید تا وزن کلی تیرآهن مشخص شود. با مشخص شدن وزن کلی هر تیرآهن نوبت به فرمول محاسبه وزن تیرآهن ساختمان سه طبقه می شود. وزن کلی هر تیرآهن را در تعداد تیرآهن های مورد نیاز ساختمان ضرب کنید. با این کار وزن تیرآهن ساختمان سه طبقه را می توانید به دست بیاورید.

فرمول محاسبه وزن تیرآهن ساختمان سه طبقه

شرکت آهن پخش یکی از مراکز فروش آهن آلات معتبر کشور است. شما برای ثبت سفارشات آهن آلات و فلزات می توانید از طریق سایت شرکت آهن پخش اقدام کنید. البته به صورت حضوری و با مراجعه به دفتر این شرکت نیز می توانید سفارش خود را ثبت کنید.

در سایت آهن پخش علاوه بر فروش انواع فلزات به دانشنامه آهن پخش هم دسترسی خواهید داشت. در دانشنامه آهن پخش کلیه مطالب مورد نیاز محصولات فلزی آورده شده است و همه روزه به روز رسانی می شود. قیمت فلزات در شرکت آهن پخش به صورت آنلاین به روز رسانی می شود. تیرآهن یکی از مصالح اصلی ساختمان است و نقش اصلی در مقاومت و دوام ساختمان دارد. شرکت آهن پخش علاوه بر صادر کردن فاکتورهای رسمی، تیرآهن و محصولات دیگر خود را همراه با ضمانت نامه اصل و استاندارد بودن به فروش می رساند.

قبل از خرید تیرآهن و محصولات دیگر می توانید با کارشناسان آهن پخش مشورت کنید. مهندسان آهن پخش سؤالاتی از شما خواهند پرسید تا بهتر بتوانند تیرآهن و دیگر مصالح مناسب را به شما معرفی کنند. محل احداث ساختمان، تعداد طبقات، تعداد واحدها و بسیاری از موارد دیگر در انتخاب نوع و طرح و مدل تیر آهن و دیگر مصالح بسیار مؤثر است.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)