معرفی انواع پروفیل

یکی از پرکاربردترین مصالحی که در صنعت ساختمان سازی نقش مهمی دارد، پروفیل می باشد. علت استفاده از انواع پروفیل در ساخت و سازهای مختلف، استحکام و خواص فوق العاده آن است. امروزه زیباسازی شهرها و ساخت سازه هایی مانند پل ها، استفاده از حجم بالایی از پروفیل را باعث شده است. در این مقاله از سایت آهن پخش قصد داریم، انواع پروفیل را معرفی کرده و به طور مختصر با کاربردهای آن ها آشنا شویم. برای اطلاع از قیمت پروفیل در انواع مختلف می توانید به سایت آهن پخش مراجعه نمایید.

معرفی انواع پروفیل پرکاربرد

انواع مختلف پروفیل عبارتند از:

  • پروفیل ساختمانی: پروفیل ساختمانی به شکل مربع و مستطیل بوده و برای ساختن درب و پنجره، ساخت خانه های آماده و دکوراسیون داخلی ساختمان ها به کار می رود. پروفیل نورد گرم، پروفیل نورد سرد و پروفیل مرکب از جمله روش های مختلف تولید پروفیل ساختمانی به حساب می آیند. 
  • پروفیل صنعتی: پروفیل صنعتی یا سنگین در ساخت سازه های صنعتی کاربرد فراوانی دارد. پل ها، صنایع نظامی و تابلوهای تبلیغاتی که در ابعاد بزرگ هستند، با پروفیل صنعتی سروکار دارند. پروفیل صنعتی از ورق های سیاه با ضخامت بالا تولید می گردند.
  • پروفیل مبلی: پروفیل مبلی یا سبک در سطوح مختلفی مانند دایره ای، سه گوش، چهارگوش و یا ترکیبی دیده می شود. تولید صندلی و مبلمان، کانکس و کانتینر، اگزوز، ساخت دوچرخه و لوازم خانگی از جمله صنایعی هستند که با پروفیل های سبک سروکار دارند.
  • پروفیل زد (Z): پروفیل زد مقطع فولادی به شکل Z دارد. از کاربردهای پروفیل زد می توان به مصارف ساختمانی، کشتی سازی، ساخت اسکلت های فلزی، ساخت انواع سوله و سالن ورزشی اشاره کرد.
  • پروفیل گالوانیزه: پروفیل گالوانیزه، پروفیل با پوشش ضدزنگ است. در تولید این نوع پروفیل یک پوشش آهن یا فولاد برای جلوگیری از زنگ زدن و خوردگی آن استفاده می شود. عمده استفاده از پروفیل گالوانیزه در حمل و نقل عمومی، کارگاه ها، فرودگاه ها، ساختمان ها، بزرگراه ها، خطوط انتقال انرژی و ارتباطات خواهد بود.

سایر انواع پروفیل موجود در بازار

  • پروفیل کامپوزیت: پروفیل کامپوزیت عمده سهم بازار را به خود اختصاص می دهد. پروفیل کامپوزیت برای مناطقی با شرایط آب و هوایی خاص که احتمال خوردگی زیادی وجود دارد، مناسب است. همچنین، به دلیل نداشتن خاصیت غیرکشسانی، در مقابل زلزله مقاوم تر بوده و دوام و عمر بیشتری خواهد داشت.
  • پروفیل استیل: پروفیل استیل ساخته شده از استیل و فولاد زنگ نزن است. در مواردی مانند اتصال دو قطعه به یکدیگر، استفاده از پروفیل های استیل مفید خواهد بود. زیرا در این گونه حالت ها، پروفیل و قوطی در مرز بین دو وسیله قرار گرفته و آن را پر می کند. پروفیل استیل در سطح مقطع های مربع و مستطیل تولید می گردند.
  • پروفیل آلومینیوم: پروفیل آلومینیوم از طریق اکستروژن آلومینیوم تولید می شود. فرایندی که در آن آلیاژ آلومینیوم برای مصارف مختلف آماده سازی می شود، اکستروژن آلومینیوم می گویند. استفاده در صنعت برق، تولید باتری، مصارف پزشکی و دارویی، ساخت جواهرات و تولید ظروف نسوز از جمله کاربردهای پروفیل آلومینیوم به شمار می روند.
  • پروفیل فلزات رنگین: یکی از بزرگترین پیشرفت های صنعت، تولید پروفیل از فلزات رنگین بوده است. به عنوان مثال پروفیل های آلومینیوم برای ساخت در و پنجره و پارتیشن ها بسیار کاربردی و مفید هستند.
به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)