هر سایز تیرآهن چه کاربردی دارد

تیرآهن‌ها دارای بیش از ۱۰ اندازه مختلف هستند. اینکه از کدام تیرآهن در کدام قسمت از ساختمان استفاده کنید، اهمیت بالایی دارد. اما به طور قطع نمی‌توان گفت هر سایز تیرآهن باید در کجا مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو ما در این مقاله آهن پخش قصد داریم شما را با ویژگی‌ها و سپس کاربردهای سایزهای مختلف تیرآهن آشنا کنیم. با ما همراه بمانید.

کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن چیست؟

تیرآهن‌ها در انواع مختلفی در بازار یافت می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به لانه زنبوری، پهن بال، IPE و IPN اشاره کرد. هر کدام از این تیرآهن‌ها در اندازه‌های مختلفی برش داده می‌شوند. به طوری که شما می‌توانید برحسب نیاز خود اندازه خاصی از این محصولات را انتخاب کنید. اما هر نوع تیرآهن کاربرد خاص خود را دارد. به همین نسبت هر سایز تیرآهن برای کاربرد مشخصی به کار گرفته می‌شود.

بازه تولید تیرآهن‌ها بین اندازه‌های ۸ تا ۶۰ است. اما این بدان معنی نیست که تمام این اندازه‌ها پر کاربرد هستند. از جمله پر کاربردترین سایزهای تیرآهن می‌توان به ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ اشاره کرد. به یاد داشته باشید کارخانه‌های مختلفی هستند که این سایز تیرآهن‌ها را تولید و به بازار ارائه می‌کنند.

  • تیرآهن ۱۲

تیرآهن‌هایی که در استاندارد IPE تولید می‌شوند، به نام تیرآهن‌های پهن بال شناخته می‌شوند. این تیرآهن‌ها بیشتر در صنایع ساختمان‌های مسکونی و اداری به کار گرفته می‌شوند. مهم‌ترین مشخصه این تیرآهن‌ها، یکسان بودن ضخامت بال در سراسر تیرآهن است. تیرآهن‌های پهن بال بیشتر در اندازه‌های ۱۲ متری تولید و ارائه می‌شوند.

طول بال این تیرآهن‌ها حدود ۶۴ میلی متر است و هر متر از آن‌ها ۱۰٫۴ کیلوگرم وزن دارد. به همین نسبت شاخه‌های ۱۲ متری تیرآهن سایز ۱۲ دارای ۱۲۴٫۸ کیلوگرم وزن هستند. به یاد داشته باشید وزن این تیرآهن‌ها از طریق جدول اشتال به دست آمده است.

  • تیرآهن ۱۴

تیرآهن‌های استاندارد IPE با اندازه ۱۴ از جمله رایج‌ ترین تیرآهن‌هایی است که در ساخت و ساز به کار گرفته می‌شود. این تیرآهن‌ ها دارای طول جان ۱۴ متری هستند. طول بال آن‌ها نیز ۷۳ میلی متر است. وزن واحد طول این تیرآهن‌ها ۱۲٫۹ کیلوگرم و شاخه ۱۲ متری آن براساس استاندارد، نباید کمتر از ۱۵۴٫۸ کیلوگرم باشد. 

این تیرآهن در مقایسه با تیرآهن سایز ۱۲ دارای وزن بیشتری است. به همین نسبت مقاومت آن نیز بیشتر است. همین موضوع موجب شده از تیرآهن ۱۴ بتوان در ستون و تیر استفاده کرد. اما اینکه در کدام بخش از ساختمان می‌توانید از کدام تیرآهن استفاده کنید، بیشتر به وزن سازه و طراحی شما بستگی دارد. در سازه‌های سبک این تیرآهن می‌تواند نقش ستون را داشته باشد.

کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن چیست؟

  • تیرآهن ۱۶

از آنجا که این تیرآهن سایز متوسط و مقاومت متوسطی دارد، می‌تواند در بخش‌های مختلف ساختمان به کار گرفته شود. از سقف گرفته تا ستون‌ها را می‌توان با تیرآهن ۱۶ ساخت. از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که میان تیرآهن ۱۶ با تیرآهن‌های سایز ۱۲ و ۱۴ هست می‌توان به سنگین‌تر بودن، قیمت بیشتر، مقاومت بالاتر و ابعاد بزرگتر آن اشاره کرد.

برطبق جدول اشتال هر متر از این تیرآهن ۱۵٫۸ کیلوگرم وزن دارد. بنابراین شاخه ۱۲ متری آن ۱۸۹٫۶ کیلوگرم است. ضخامت جان آن ۵ میلی متر و ضخامت بال ۷٫۴ میلی متر در نظر گرفته شده است. از این تیرآهن در بخش‌های مختلفی از ساختمان استفاده می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به ستون، خرپا و پل‌های لانه زنبوری اشاره کرد.

  • تیرآهن ۱۸

این تیرآهن در بین تیرآهن‌های متوسط دارای بیشترین میزان تحمل وزن و استحکام است. همین موضوع موجب شده تیرآهن ۱۸ بیشتر نقش ستون و بارکش را به خود بگیرد. اما به دلیل قیمت بیشتری که دارد، تنها در ساختمان‌های سنگین وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول جان این تیرآهن ۱۸ سانتی متر و طول بال آن ۹۱ میلی متر است. هر متر از این تیرآهن ۱۸٫۸ کیلوگرم وزن دارد و وزن کل شاخه ۱۲ متری آن ۲۲۵٫۶ کیلوگرم است. 

تیرآهن ۱۸ به دلیل مقاومت بالا در برابر تنش‌ها و نیروهای خارجی، در اکثر سازه‌ها به عنوان اسکلت و ستون اصلی به کار گرفته می‌شود. البته در صورتی که ساختمان بزرگ و سنگینی داشته باشید، از این تیرآهن می‌توان به عنوان قسمت‌های دیگر نیز استفاده کرد. همه این‌ها بسته به محاسبات شما دارد.

کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن چیست؟

تیرآهن سایز ۲۰

تیرآهن سایز ۲۰ نسبت به تیرآهن‌های دیگری که در این مقاله اشاره کردیم، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال از این تیرآهن بیشتر در طبقه‌های پایین سازه‌های بزرگ، پوشاندن سقف‌ها، پل‌های لانه زنبوری یا سازه‌های سنگین استفاده می‌شود. این تیرآهن، بهترین انتخاب به عنوان تکیه گاه یا پشتیبان است. 

تمام تیرآهن‌ها و اعدادی که در بالای این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، اعدادی هستند که در استاندارد IPE تولید می‌شوند. این استاندارد به تیرآهن معمولی شهرت دارد. امروزه بیشترین تیرآهن‌هایی که در ایران تولید و استفاده می‌شوند، از این استاندارد اروپایی استفاده می‌کنند. تیرآهن‌های این استاندارد دارای سطح مقطع H هستند. اما مهم‌ترین مشخصه این استاندارد، یکسان بودن ضخامت بال در سراسر تیرآهن است.

تیرآهن‌ها با چهار استاندارد کلی IPE، INP، IPB و CNP تولید و به بازار ارائه می‌شوند. استاندارد IPE رایج‌ترین استاندارد در ایران است که در این مقاله به بررسی کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن در این استاندارد پرداخته‌ایم. در صورتی که هر کدام از این تیرآهن‌ها را از هر کارخانه‌ای نیاز دارید، با کارشناسان ما در آهن پخش تماس بگیرید. ما آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)