آهن اسفنجی چیست و کاربردهای آن در صنعت ریختگی

آهن اسفنجی به نوعی از آهن اطلاق می شود که آن را به طور مستقیم و بدون نیاز به ذوب کردن از سنگ آهن به دست می آورند. بعد از استخراج سنگ آهن، اکسیژن موجود در آن حذف و سپس احیا می شود. گندله ها گلوله ها هایی هستند که از تکه های سنگ آهن به وجود می آیند. آهن اسفنجی در نهایت از گندله حاصل می شود. کشور هند به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی شناخته می شوند، ونزوئلا، ایران و مکزیک در رده های بعدی قرار دارند. وجود منابع در دسترس و استخراج سنگ آهن برای تولید آهنگ اسفنجی دلیل این رده بندی است. آهن اسفنجی در اندازه های متفاوت و به شکل کروی تولید می شود. این گلوله ها، دارای خلل و فرج هایی در سطح خود می باشند که ظاهری اسفنج گونه دارند به همین دلیل به آن، آهن اسفنجی می گویند. آهن اسفنجی دارای عیار بالایی است و این موضوع باعث افزایش استفاده از آن شده است.

احیای آهن اسفنجی

احیای آهن اسفنجی که در واقع اصلی ترین مرحله در تولید آهن اسفنجی است و از طریق منابعی مانند زغال سنگ و یا گاز صورت می گیرد. در کشور ایران به دلیل در دسترس بودن منابع گازی، استفاده از گاز برای احیای آهن اسفنجی، انتخاب بهتری است. استفاده از زغال سنگ علاوه بر محدودیت در منابع، باعث آلودگی محیط زیست نیز می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت آهن آلات از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد به فروشگاه اینترنتی آهن پخش مراجعه نمایید

کاربرد آهن اسفنجی

از جمله کاربردهای آهن اسفنجی، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از آهن اسفنجی در کوره های القایی بسیار انجام می پذیرد. با این روش آهن اسفنجی می تواند جایگزین خوبی برای قراضه باشد.
  • استفاده در فولاد سازی
  • استفاده در صنعت ریخته گری مداوم فولاد و ...

در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

کاربرد آهن اسفنجی

کاربرد آهن اسفنجی در ریخته گری فولاد

استفاده از آهن اسفنجی در تمام روش های تولید فولاد، میسر است. تولید کننده های فولاد در کشور برای تکمیل ظرفیت فولاد خود در مقیاس های متفاوتی از آهن اسفنجی استفاده می کنند. آهن اسفنجی نسبت به آهن خام دارای عیار بالاتری است و از آن جایی که ایران دارای منابع در دسترسی برای استخراج و احیای آهن اسفنجی است، می توان از این محصول برای تولید فولاد استفاده نمود. آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه برای ذوب استفاده می شود تا به وسیله آن فولاد تولید گردد. قبل از تولید آهن اسفنجی از ضایعات و قراضه ها به منظور استفاده در ریخته گری فولاد استفاده می شد که فولاد حاصل از آن دارای کیفیت مطلوبی نبود. فولاد حاصل از آهن اسفنجی دارای کیفیت و عیار بالایی است.

کاربرد آهن اسفنجی در کوره های القایی

استفاده از آهن اسفنجی در کوره های القایی در ایران، حدود یک دهه است که رواج دارد. به دلایل منابعی که از سنگ آهن در ایران وجود دارند، می توان به استخراج و استفاده بیشتر از این محصول امیدوار بود. با توجه به کمبود قراضه و ضایعات فلزی، آهن اسفنجی را می توان یک گزینه مناسب برای استفاده در کوره های القایی در نظر گرفت. با استفاده از آهن اسفنجی در کوره القایی، فولاد تولیدی دارای کیفیت مطلوب تری است و با قیمت کمتری در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)