تیرآهن نرمال چیست

تیرآهن نرمال چیست؟ چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟ آیا از این محصول می‌توان در ساختمان‌های سنگین استفاده کرد؟ اصلاً اصلی‌ترین ویژگی‌های تیرآهن نرمال آهن پخش کدام است؟ همه این‌ها سوالاتی است که ممکن است همین حالا در ذهن شما چرخ بخورد. در ادامه این مقاله آهن پخش به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم. کافی است با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

آشنایی با تیرآهن نرمال و کاربردهای آن

تیرآهن نرمال یا همان تیرآهن معمولی یکی از محصولات کارخانه‌های فولاد سازی است که به روش نورد گرم یا اکسترود تولید می‌شود. سطح مقطع این محصولات به شکل I انگلیسی است. شکل ظاهری این محصولات موجب شده به آن‌ها تیرآهن‌های I نیز گفته شود. 

این تیرآهن‌ها در ایران و در کارخانه‌های فولاد سازی متفاوتی تولید می‌شوند. این محصولات تحت استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند. استانداردهای متفاوت در کنار اندازه‌های گوناگون موجب شده پیش از خرید نیاز به اطلاعات بسیاری داشته باشید. در این مقاله ما به بررسی تعدادی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای این محصولات می‌پردازیم. 

با تیرآهن نرمال؛ کاربرد و ویژگی‌های آن آشنا شوید!

این محصولات نسبت به دیگر قطعات فولادی که در ساختمان سازی به کار می‌روند، از تحمل بار بیشتری برخوردارند. البته مقاطع دیگری نیز هستند که به نسبت، تحمل بار بیشتری دارند؛ اما نکته قابل توجه هزینه‌ای است که باید برای این مقاطع فولادی پرداخت کنید. 

تحمل بار بالا موجب شده تیرآهن‌های نرمال به سادگی یکپارچگی سازه شما را تضمین کنند. در بسیاری از سازه‌ها برای یکپارچه کردن ساختمان باید از دیوارهای بارکش و تکیه گاه‌های متعدد استفاده کنید. اما حالا که می‌دانید تیرآهن نرمال چیست و کاربردهای آن کدام است، به سادگی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

کارخانه‌های متفاوتی این محصولات را تولید می‌کنند. این به معنی کیفیت‌های متفاوت در این صنعت است. اما به طور کلی می‌توان گفت تیرآهن‌های نرمال طوری ساخته می‌شوند که مقاومت زیادی در برابر عوامل مخرب محیطی داشته باشند. دوام این محصولات در برابر عوامل مخرب محیطی به مواد تشکیل دهنده، روش تولید، مکان مورد استفاده و… بستگی دارد.

با تیرآهن نرمال؛ کاربرد و ویژگی‌های آن آشنا شوید!

وزن سازه‌ها همیشه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. تیرآهن‌های نرمال طوری طراحی شده‌اند که کمترین وزن را به سازه اضافه کنند. از سوی دیگر عدم نیاز به استفاده از تکیه گاه‌های متعدد به کاهش وزن سازه کمک می‌کند. در کنار همه این‌ها، صرفه اقتصادی مهم‌ترین ویژگی است که مهندسان ساختمان را به استفاده از این محصولات ترغیب کرده است. اما تیرآهن‌های معمولی (نرمال) تنها در صنعت ساختمان کاربرد ندارند. در واقع سازه‌های بسیاری هستند که در تولید آن‌ها از تیرآهن‌های نرمال استفاده می‌شود. از جمله دیگر کاربردهای تیرآهن‌های نرمال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت پل‌های شهری
  • ساخت زیرگذرهای شهری و برون شهری
  • ساخت اسکله‌های بارگیری

به طور کلی تیرآهن‌های نرمال در سازه‌هایی که وزن آن‌ها در کنار استحکام از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده می‌شود. اگر در مناطق با درصد بالای فرسودگی در اثر عوامل محیطی هستید اما این دو ویژگی برایتان مهم است نیز می‌توانید از تیرآهن‌های نرمال استفاده کنید. این تیرآهن‌ها را براساس آنچه شما نیاز دارید، برش می‌زنند. برشکاری تیرآهن و مقاطع مختلف فولادی فعالیتی رایج در صنعت فولاد به شمار می‌رود. اما برشکاری تیرآهن نرمال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. 

برشکاری به روش اره آتشی یکی از انواع روش‌های برشکاری تیرآهن‌های معمولی است. در این فعالیت از اره‌های دیسکی استفاده می‌شود. چون این اره‌ها نیازمند یک میزکار مجهز هستند، قابلیت برشکاری تیرآهن‌های معمولی در هر زاویه‌ای وجود دارد. این روش برشکاری یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید تیرآهن نرمال را به آن چیزی که نیاز دارید تقسیم کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره هر نوع تیرآهن، به خصوص تیرآهن‌های نرمال به یاد داشته باشید، گرید تیرآهن است. گرید تیرآهن یکی از استانداردهایی است که در خرید تیرآهن برای هر ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقالات دیگر آهن پخش که در این حوزه نگارش شده است را مطالعه کنید.

با تیرآهن نرمال؛ کاربرد و ویژگی‌های آن آشنا شوید!

همانطور که اشاره کردیم، کارخانه‌های بسیاری هستند که به تولید تیرآهن نرمال مشغول‌اند. از جمله این کارخانه‌ها و برندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذوب آهن اصفهان
  • فولاد ناب تبریز
  • گروه صنعتی فولاد یزد
  • نورد آریان فولاد
  • جهان فولاد غرب
  • فولاد آریا ذوب
  • فولاد کوثر اهواز
  • فولاد شاهین بناب
  • بنگاه اصفهان

صنایع فولادی در بسیاری از شهرها و استان‌های ایران یافت می‌شوند. اما اینکه از کدام مجموعه بتوانید مناسب ترین قیمت تیرآهن نرمال را تهیه کنید از اهمیت بالای برخوردار است. فروشگاه اینرنتی آهن پخش یکی از فروشگاه‌هایی است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده است. این مجموعه تجربه‌های ارزشمندی در حوزه تامین، تولید و توزیع انواع مقاطع فولادی دارد که موجب شده آهن پخش یکی از بهترین ارائه دهندگان تیرآهن‌ با گریدهای مختلف باشد. این مجموعه در کنار بهترین محصولات، مقالات مفید و کاربردی بسیاری دارد.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)