تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم چیست

گالوانیزه کردن اساسا به معنای فرایند افزودن یک روکش بر روی فلز پایه به منظور افزایش قدرت، کارایی و دوام آن است. در بیشتر موارد گالوانیزه کردن، فلز پایه، فولاد بوده و فلز پوشاننده ی آن روی می باشد. این پوشش روی بر سطح فولاد ضد زنگ، به راحتی قدرت و دوام آن را افزایش می دهد و این دقیقا همان دلیل محبوبیت فرایند گالوانیزه کردن است. این فرایند به دو شکل انجام می شود و طبیعتا فولادهای حاصل از این دو فرایند با یکدیگر متفاوت خواهند بود و عبارتند از:

  • ورق گالوانیزه ی گرم
  • ورق گالوانیزه ی سرد

این دو فرایند گالوانیزه کردن نهایتا همان هدف به کار گیری یک روکش برای فلز پایه را دارند اما بین آن ها تفاوت هایی وجود دارد. در ادامه این مقاله از آهن پخش به توضیح این تفاوت ها می پردازیم. همچنین در فروشگاه اینترنتی آهن پخش قیمت ورق گالوانیزه از کارخانه های مختلف قابل مشاهده می باشد و این محصولات با قیمتی مناسب عرضه شده است. اگر میخواهید بدانید ورق گالوانیزه چیست، این مطلب از آهن پخش به طور کامل درباره ورق گالوانیزه گرم و سرد توضیح داده است تا متوجه تفاوت های آن دو مدل تولید ورق گالوانیزه شوید.

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ 

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در شرایط روکش کردن

در گالوانیزه کردن گرم، فلز پایه به درون دریاچه ای از روی ذوب شده، فرو می رود تا لایه ای از زینک بر روی فلز پایه شکل بگیرد. این لایه ی زینک با قدرت به فلز پایه چفت می شود. این فرایند به جلوگیری از زنگ زدن فلز پایه کمک کرده و نتیجتا مقاومت آن را بالا می برد. در سوی دیگر، در گالوانیزه کردن سرد محلول نمک روی از طریق فرایند الکترولیز بر روی فلز پایه اندود می شود. این فرایند شامل هیچ گونه گرم کردنی نمی باشد. این نوع از گالوانیزه کردن باعث می شود تا روی خیلی محکم به فلز پایه وابسته نشود و آب و هوای مرطوب سبب می شود تا این روکش به راحتی کنده شود. به گالوانیزه کردن سرد «آبکاری کردن» هم می گویند.

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در شرایط فنی

در تولید ورق گالوانیزه ی گرم، فلز پایه نخست، چربی زدایی می شود و پس از آن تحت فرایندهای اسید شویی، خشک شدن و غوطه ور شدن در روی ذوب شده و نهایتا خنک می گردد. اما در تولید ورق گالوانیزه ی سرد فرایند الکترولیز محلول نمک روی انجام می شود که در طی آن، فلز روی بر سطح فلز پایه ی قرار گرفته در آند، ته نشین می شود. فلز پایه پیش از آن که در فرایند الکترولیز در قسمت آند واقع شود تحت فرایندهای چربی زدایی و اسید شویی قرار می گیرد.

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در روند رفتار و عملکرد

گالوانیزه کردن گرم در واقع یک رفتار شیمیایی است که در آن یک واکنش الکترو شیمیایی به وقوع می پیوندد. اما در مورد گالوانیزه ی سرد یک رفتار فیزیکی شکل می گیرد، جایی که یک لایه روی بر روی فلز پایه می نشیند.

در گالوانیزه ی گرم فلز پایه در استخری از روی ذوب شده، غوطه ور می شود و لایه ای یکپارچه از روی بر سطح فلز پایه شکل می گیرد که به خوبی به آن چفت شده و همین امر موجب افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدن می شود.
در طی فرایند الکترولیز گالوانیزه ی سرد، روی بر سطح فلز پایه ی واقع در آند، ته نشین می شود. این روی ته نشین شده یکپارچه نبوده و ضخامت آن از روی موجود در ورق گالوانیزه ی گرم کمتر است و همانطور که اشاره شد در محیط های مرطوب، وابستگی خود به فلز پایه را از دست می دهد.

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در شرایط روکش کردن

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در پتانسیل آلایندگی

ورق گالوانیزه ی گرم شامل آلاینده های بسیار کمتری است و بخش عمده ی آلاینده های گالوانیزه شامل باطله های حاصل از اسید شویی می شوند. اما آلاینده های گالوانیزه ی سرد شامل قسمت هایی از زباله های حاصل از آبکاری، اسید شویی و زباله های مایع است.

بدین ترتیب به راحتی متوجه می شویم که گالوانیزه ی گرم، گزینه ای مناسب تر و کاراتر در مقایسه با گالوانیزه ی سرد است. 

بهترین قیمت آهن آلات امروز در آهن پخش

به این مطلب امتیاز دهید
5 از 5 (1 امتیاز)