کاربرد ورق گالوانیزه چیست

ورق گالوانیزه چیست؟

امروزه رطوبت بزرگ ترین مشکلی است که سلامت سازه های فولادی را تهدید می کند. علاوه بر رطوبت، صدماتی نظیر آتش سوزی، طوفان و باران های سیل آسا نیز از جمله مهم ترین این تهدیدات می باشند. اما جالب است بدانید که ساختمان های فلزی در صورتی که به درستی پوشش دهی شوند، مقاومت بی نظیری در مقابل این تهدیدات داشته و در برابر رطوبت طولانی مدت نیز زنگ نخواهند زد. ورق گالوانیزه که آن را در صنایع گوناگون بسیار مورد استفاده و کاربرد قرار می دهند، دارای پوشش خاصی است که موجب عدم زنگ زدگی آن در برابر رطوبت می شود. علت محبوبیت ورق گالوانیزه نیز از این موضوع سرچشمه می گیرد.
در پاسخ به سوال ورق گالوانیزه چیست؟ باید بگوییم: ورقه فولادی که با به کارگیری فلز روی مذاب، گالوانیزه شده است، ورق گالوانیزه نامیده می شود. حال که متوجه شدید ورق گالوانیزه چیست، بهتر است به سوال زیر پاسخ بدهیم.

منظور از گالوانیزه کردن چیست؟

گالوانیزه کردن یکی از مهم ترین و رایج ترین روش های حفاظت از ورقه های فولادی در برابر عوامل تهدید کننده ای همچون خوردگی است. این کار با استفاده از پوشاندن سطح فلز اصلی با لایه ای از فلز محافظ، که غالبا فلز روی می باشد، انجام می گیرد که آن را تحت عنوان حفاظت گالوانیکی نیز نام گذاری می کنند.
میزان مقاومتی که پوشش گالوانیزه موجود بر سطح ورق گالوانیزه از خود نشان می دهد، بستگی به ضخامت این لایه دارد. گفتنی است که گالوانیزه کردن یکی از متداول ترین و در عین حال اقتصادی ترین روش های محافظت از ساخته های فولادی برابر رطوبت محیط است. برای نحوه تشخیص ورق گالوانیزه از دیگر ورق های فولادی باید بیشتر با این نحوه گالوانیزه کردن آشنا بشوید. 

ورق گالوانیزه چیست؟

اساس تقسیم بندی ظاهری ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه را بر اساس ظاهر آن در سه دسته تقسیم بندی می کنند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نام این سه دسته اساس تقسیم بندی ظاهری ورق گالوانیزه چیست؟

  • ورق گالوانیزه بی گل
  • ورق گالوانیزه دارای گل ریز
  • ورق گالوانیزه دارای گل درشت

تفاوت در شکل گیری گل بر روی ورق ها، که از آن تحت عنوان کریستال نیز یاد می شود، ایجاد کننده اختلاف در این سه دسته می باشد که این امر ناشی از تفاوت در سرعت سرد نمودن ورق و میزان روی مورد استفاده در فرآیند گالوانیزه کردن است.

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه چیست؟

استفاده از ورق های گالوانیزه در صنایع گوناگون به ویژه در صنعت ساخت و ساز بسیار رایج می باشد. این دسته از ورق ها به دلیل دارا بودن مزایایی که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت، در دنیای امروز بسیار کاربردی واقع شده اند.

  • طول عمر طولانی

طول عمر ورق های گالوانیزه در محیط های دارای خورندگی بالا بین 20 تا 70 سال خواهد بود. گفتنی است که میزان قرارگیری فولاد در مقابل مواد خورنده، تاثیر بسیار زیادی بر این طول عمر خواهد داشت.

  • هزینه پایین

همان گونه که پیش تر در پاسخ به سوال ورق گالوانیزه چیست اشاره کردیم، چسبیدن روی مذاب و فولاد به یکدیگر موجب ایجاد محصولی با دوام بسیار بالا خواهد شد. هزینه پایین تعمیر و نگهداری در این روش باعث شده است که گالوانیزاسیون را در مقایسه با سایر روش ها، با هدف جلوگیری از زنگ زدگی مورد استفاده قرار بدهند.

  • سهولت بازرسی

بازرسی سالیانه سازه ها یکی از ضروری ترین امور در این زمینه است. ورق گالوانیزه این ویژگی را دارد که از طریق چشم قابل بازرسی بوده و نیازمند انجام تست کیفیت و صرف هزینه های سنگین این امور نیست.

ورق گالوانیزه چیست؟

  • سختی زیاد

یکی از سخت ترین پوشش هایی که به منظور حفاظت از فلز مادر بر روی آن اعمال می گردد، گالوانیزه است. همین امر موجب شده است که ورق های گالوانیزه مقاومت بسیار چشمگیری در مقابل زنگ زدگی و آسیب های ایجاد شده در حین حمل و نقل و جا به جایی داشته باشند.

  • سهولت در تمیز کردن

ورق گالوانیزه را می توان به سادگی و تنها با استفاده از اسپری آب قلیایی و پارچه ای نرم تمیز نمود.

  • صرفه جویی در منابع

روی مورد استفاده در حمام مذاب که در روش گالوانیزاسیون مورد استفاده قرار می گیرد، قابلیت استفاده چند باره دارد. همین امر موجب شده است که تولید ورق های گالوانیزه موجب صرفه جویی در منابع گردد.

  • تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بالا

ساخت محصولات بر اساس استانداردهای بین المللی، قابلیت اطمینان بسیار بالایی به آن ها بخشیده است.

ورق گالوانیزه چیست؟

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

ورق های گالوانیزه به دلیل ویژگی هایی که دارد در صنایع مختلف کاربرد دارد. از این ورق ها در تهیه محصولات و تولیداتی نظیر موارد زیر استفاده می شود:

  • سینی های کابل مورد استفاده در صنایع
  • نردبان های کابل مورد استفاده در صنایع
  • لوله های فولادی برق به کاربرده شده در صنایع
  • لوله های بخاری مورد استفاده در منازل
  • کانال های کولر مورد استفاده در منازل
  • شیروانی مورد استفاده در منازل
  • لوله های آب مورد استفاده در محل های گوناگون
  • تمام وسایلی که ممکن است آهن در آن ها دچار خوردگی شده و خسارت به بار آورد.

 ورق‌های گالوانیزه کاربردهای زیادی دارند، بسیاری از لوازمی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم چه در خانه چه محل کار و ... چه غیره از ورق‌های فولادی ساخته شده‌اند. ورق‌ گالوانیزه به دلیل نوع پوششی که روی آن به کار ررفته، می‌تواند در بسیاری از صنایع و کاربردهای روزمره، قابل استفاده باشد. در این مطلب می‌خواهیم در مورد کاربردهای ورق گالوانیزه صحبت کنیم پس تا پایان این مقاله با تیم محتوایی آهن پخش همراه باشید. 

کاربرد ورق گالوانیزه چیست

کاربرد ورق گالوانیزه

این نوع ورق‌ها، مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند و بیشتر از آن‌ها در مناطق مرطوب استفاده می‌شود. به عنوان مثال؛ در ساخت کابینت‌های آشپرخانه، کانال خنک کننده و همچنین کانال‌های تهویه‌ی هوا از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود. از متداول‌ترین کاربرد ورق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت بسیاری از مخازن (مخازن ساکن و مخازن متحرک)
  • ساخت سقف سالن‌های بزرگ مانند سوله‌های صنعتی
  • تولید تابلوهای برق شهری و صنعتی
  • ساخت پروفیل، لوله و بسیاری از محصولات فولادی گالوانیزه
  • تولید بسیاری از وسائل آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی و یخچال

از این نوع ورق ها معمولا در حوزه مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده‌های زیادی می‌شود و همین موضوع باعث شده که ورق‌های گالوانیزه از گذشته تاکنون از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. استفاده از ورق‌های گالوانیزه می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمر طولانی: ورق‎های گالوانیزه دارای پوشش روی هستند و می‌توان از آن‌ها برای مدت زمان طولانی استفاده کرد؛ چرا که دیرتر دچار زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند.

  • هزینه کم: استفاده از این نوع ورق گالوانیزه به دلیل نوع پوشش روی آن، از هزینه کمتری برخوردار است.

  • استفاده آسان: به راحتی می‌توان از این ورق‌ها استفاده کرد.

کاربرد ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه

این نوع ورق‌ها به طور کلی با توجه به فرآیند تولید به دو نوع ورق گالوانیزه سرد و ورق گالوانیزه گرم دسته‌بندی می‌شوند:
ورق گالوانیزه گرم: ورق گالوانیزه گرم همان‌طور که از اسم آن مشخص است، با فرآیند گالوانیزاسیون گرم ساخته می‌شوند. به این صورت که ورق های فولادی در حمامی که با « روی» پوشیده شده است؛ قرار داده می‌شوند. این ورق‌ها در کوره تا 120 درجه سانتی‌ گراد حرارت می‌ببنند و به صورت یک نوار پیوسته روی بستر فولای، قرار می‌گیرند. دمایی که طی این فرآیند باید در نظر گرفته شود،450 درجه سانتی گراد و با سرعت 180 متر بر دقیقه، است. بعد از یک تایم مشخص، ورق‌ها به صورت عمودی از کوره خارج می‌شوند. در مراحل بعدی، باید ضخامت مورد نظر ورق گالوانیزه بررسی شود. در مراحل پایانی، به فولاد اجازه داده می‌شود تا سرد شود و پوشش روی سطح آن، حالت سفتی به خودش بگیرد.
ورق گالوانیزه سرد: ورق گالوانیزه سرد نیز از طریق فرآیند گالوانیزه الکتریکی تولید می‌شود. این فرآیند به این صورت است که پوشش روی بر روی ورق فولادی رسوب می‌شود. دمایی که در این فرآیند مد نظر است؛ به اندازه دمای گالوانیزه گرم نیست. به همین دلیل است که به این روش تولید، گالوانیزه سرد گفته می‌شود. پایین بودن این دما باعث می‌شود که ساختار ورق فولادی دچار تغییر نشود و یکنواختی را برای ورق گالوانیزه به همراه داشته باشد. یکی از مزایای این روش تولید این است که ضخامت پوشش را در این فرآیند به راحتی می‌توان کنترل کرد؛ این در حالی است که در گالوانیزه گرم برای ضخامت پوشش، معمولا محدودیت وجود دارد.

انواع ورق گالوانیزه

شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید ورق گالوانیزه فعالیت دارند. از مهمترین این کارخانه‌ها می‌توان به فولاد مبارکه، تاراز شهرکرد، مجتمع هفت الماس، امیرکبیر کاشان و ... اشاره کرد. تمامی این کارخانه‌ها، ورق‌های فولادی باکیفیت تولید می‌کنند و به راحتی می‌توانید ورق گالوانیزه مورد نظر را از این شرکت‌های معتبر خریداری کنید. اگر بخواهیم این شرکت‌ها را از لحاظ قیمت بررسی کنیم باید بگوییم که ورق گالوانیزه کاشان در رتبه اول قرار دارد و حتی خیلی از افراد فعال در حوزه آهن آلات، این نوع ورق را به عنوان یک ورق پُرکاربرد و باکیفیت می‌شناسند.
شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد ورق گالوانیزه با کارشناسان ما در آهن پخش تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره رایگان خریدی مطمئن داشته باشید.

فرمینگ ورق گالوانیزه

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)

سوالات متداول کاربرد ورق گالوانیزه چیست

چه مواردی در صنعت خودروسازی از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند؟

در صنعت خودروسازی، ورق گالوانیزه برای تولید بدنه خودروها، جعبه‌های دستگاه‌ها، قطعات داخلی و خارجی خودروها، تجهیزات جانبی مانند جعبه‌های باتری و لوله‌های انتقال سیالات استفاده می‌شود.

چرا ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

ورق گالوانیزه دارای یک لایه نازک از روی بر روی سطح آن است که به عنوان یک پوشش محافظ عمل می‌کند. این لایه روی به ورق فولادی اضافه می‌شود و از زنگ زدگی و خوردگی سطح ورق جلوگیری می‌کند، که به ویژه در شرایط جوی مرطوب و آبیاری مهم است. مقاومت در برابر شرایط جوی و عوامل محیطی، عمر طولانی و قابلیت انعطاف پذیری در شکل‌دهی نیز از عواملی است که موجب استفاده ورق گالوانیزه در ساختمان سازی است.

بیشترین کاربرد ورق گالوانیزه برای ساخت چه وسایلی است؟

ورق گالوانیزه بیشتر برای ساخت کابینت و قفسه آشپزخانه، بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی، یخچال، تابلوهای راهنمایی، و شیروانی عالی است، همچنین ورق گالوانیزه برای ساخت تجهیزات مرتبط با دامداری، ساخت مخازن نفتی، تجهیزات لوله‌کشی و سازه‌های مرتبط با صنایع نفت و گاز، ساخت مخازن ذخیره مواد شیمیایی، انباشت‌ها و تجهیزات مرتبط با پالایشگاه‌ها، بدنه خودروها، جعبه‌های دستگاه‌ها، قطعات داخلی و خارجی خودروها و... است.