نحوه محاسبه وزن مش

در این مطلب از آهن پخش قصد داریم نحوه محاسبه وزن مش را در اختیار شما قرار دهیم، اما قبل از آن بگذارید تا توضیح مختصری در مورد این که مشکل شبکه میلگرد چیست بدهیم تا با این موضوع آشنایی بیشتری پیدا کنید. شبکه میلگرد یا توری مش به شبکه ای از میلگردهای بافته شده گفته می‌شود که به صورت عمود روی یک سطح قرار گرفته و به شکل طولی و عرضی همدیگر را قطع می کنند. معمولاً محل اتصال میلگرد ها به یکدیگر را با استفاده از دستگاه های جوش، جوشکاری می کنند تا استحکام آنها افزایش پیدا کند. بیشترین استفاده از شبکه میلگرد یا توری مش، در کف سازی طبقات می باشد و استفاده از آنها باعث افزایش مقاومت کششی بتن و جلوگیری از ترک خوردن آن می شود.

انواع مش

شبکه های میلگرد یا مش بر اساس کاربردی که برای آنها در نظر دارند، در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند که معمولاً طول آنها بین 1 تا 2.5 متر و عرض آنها بین 1 تا 9 متر می باشد. برای تولید توری مش از میلگرد ها در سایز های متفاوتی استفاده می شود که معملا رایج ترین میلگردهای برای استفاده در آنها سایز 6 تا 12 می باشند. در ضمن این موضوع را نباید از یاد ببرید که بسته به نیاز شما برای تولید مش می توانید از میلگردهای ساده یا آجدار استفاده کنید و از سوی دیگر استفاده از مش پیش ساخته این امکان را به شما می دهد که بتوانید روند کارهای خود را سریع تر پیش ببرید.

نحوه محاسبه وزن مش

محاسبه وزن مش

برای صحبت در مورد نحوه محاسبه وزن مش، شما ابتدا باید با فاکتورها و پارامترهای اساسی برای به دست آوردن وزن مش آشنایی داشته باشید. یکی از اصلی ترین اصطلاحاتی که باید با آن آشنایی پیدا کنید چشمه شبکه است. چشمه شبکه در اصل فضای خالی بین شبکه های بوجود آمده از اتصال میلگردها می باشد، شکل ظاهری این چشمه ها می تواند به صورت مربع یا مستطیل باشند و ابعاد آنها معمولا بین 8 تا 40 سانتی متر است و این موضوع بستگی به محیط مورد نظر و کاربرد شما برای مش دارد. پرکاربرد ترین مش ها دارای چشمه هایی با ابعادِ 20*20، 15*15 و 10*10 هستند. برای محاسبه وزن مش شما به طور کلی دو را پیش رو دارید.
راه اول استفاده از فرمول محاسبه وزن مش است. فرمول زیر مربوط به محاسبه وزن مش با استفاده از شبکه میلگرد فولادی است و با استفاده از آن شما می توانید وزن شبکه میلگرد یا مش خود را بر حسب کیلوگرم به دست آورید.

D²/Mx1.234

در فرمول بالا M نشان دهنده اندازه چشمه مش بر حسب سانتیمتر و D نشان دهنده قطر مفتول یا میلگرد مورد استفاده شما است.

نحوه محاسبه وزن مش
روش دوم برای به دست آوردن وزن مش استفاده از جدول است. در ادامه ما بخشی از این جدول را برای مش های پر استفاده در ساختمان در اختیار شما قرار داده ایم. بهتر است نگاهی به آن بیاندازید و با ما همراه باشید تا توضیحاتی را در مورد نحوه محاسبه وزن مش با استفاده از جدول، با شما در میان بگذاریم.

 وزن هر متر مربع مش بر حسب متر ابعاد چشمه بر حسب سانتی متر  قطر مفتول یا میلگرد بر حسب میلیمتر
 6.17 20  10 
 8.23 15  10 
 12.34 10  10 
 3.95 20 
 5.27 15 
 7.9 10 
2.22  20 
2.96 15 6
4.44 10 6
3.09 10 5
6.17 5 5
3.95 5 4
2.22 5 3
1.54 5 2.5


با در اختیار داشتن این جدول شما می توانید به راحتی و با استفاده از یک تناسب ساده وزن انواع مش مورد استفاده خود را محاسبه کنید. لزوم محاسبه وزن مش برای شما زمانی مشخص می شود که قصد دارید وزن کامل ساختمان خود را به دست بیاوریم و بی‌شک در آن زمان به جدول یا فرمول بالا نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین قبل از اقدام به ساخت شما نیاز دارید که با نحوه محاسبه وزن مش آشنا باشید تا به این صورت هزینه اولیه برای شبکه میلگرد را (به صورت حدودی) به دست آورید.

به این مطلب امتیاز دهید
3 از 5 (6 امتیاز)