مشخصات فنی فولاد st52

فولاد که در زبان لاتین تحت عنوان steel از آن یاد می شود، یکی از مهم ترین آلیاژهای آهن است که بین 0.002 درصد تا 2.1 درصد آن را کربن تشکیل می دهد. تغییر درصد کربن و عناصر آلیاژی موجود در ساختار فولاد، زمینه کنترل خواص آن را فراهم می سازند. فولاد st52 یکی از کاربردی ترین فولادهای موجود می باشد.
استحکام کشش نهایی فوق العاده و منحصر به فرد و همچنین تناسب قیمت فولاد موجب شده است که استفاده از این آلیاژ در صنایع گوناگونی نظیر ساختمان سازی، سازه های زیر ساختی، ساخت ابزارها، ساخت کشتی ها، قطارها، خودروها، تولید سلاح های نظامی، ماشین آلات و ... رواج بسیاری پیدا کند.
فولادهای امروزی را غالبا با استفاده از روش های نوینی همچون فولاد سازی به روش اکسیژن قلیایی یا به اختصار BOS تولید می کنند. این امر علاوه بر کاهش چشمگیر قیمت ها افزایش خلوص فولاد تولید شده را نیز به دنبال دارد. این آلیاژ پر مصرف یکی از موادی است که به وفور توسط انسان ها تولید می گردد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در طول یک سال حدود 1.6 میلیارد تن فولاد در دنیا تولید شده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات فنی فولاد st52

آشنایی با فولاد st52

همواره استفاده از مصالحی با خصوصیات منحصر به فرد و مناسب یکی از دغدغه های بزرگ کارشناسان ساختمان می باشد. سال های زیادی است که فولاد پا به عرصه صنعت ساخت و ساز گذاشته است؛ تناسب قیمت فولاد و مقاومت بسیار زیاد آن، موجب شده است که آن را در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بیشتر مورد استفاده قرار دهند.
فولاد st52 شمش های فولادی هستند که با استفاده از فرآیند احیاء در کارخانه های ذوب آهن ساخته شده و سپس به منظور استفاده مصرف کنندگان به بازار عرضه می گردد. گفتنی است که در نخستین مرحله تولید فولاد st52 سنگ آهن خام را ذوب نموده و سپس با استفاده از آن آهن خام می سازند. در نهایت کاهش و یا افزایش عناصر مخصوص در این ساختار، زمینه تولید فولاد st52 را مهیا می سازد.
فولاد st52 در ساختار خود دو درصد کربن، 55 درصد سیلیسم و 6.1 درصد منگنز دارد. وجود عنصر منگنز در ساختار فولاد st52 موجب پیدایش خواص ارتجاعی و خاصیت مقاومت در برابر خمش در این فولاد شده است. مقاومت بسیار بالا، شکل پذیری راحت، سهولت جوش پذیری و قیمت مناسب، فولاد st52 را به یکی از کاربردی ترین آلیاژهای موجود تبدیل نموده است. به کارگیری این آلیاژ موجب کاهش استفاده از فولادهای گران تر شده و بدین ترتیب صرفه اقتصادی به دنبال خواهد داشت.
لازم به ذکر است که استفاده از فولاد st52 به جای فولاد st37 وزن فولاد مصرفی را تا حد قابل توجهی کاهش داده و این مورد نیز زمینه صرفه جویی اقتصادی را فراهم خواهد نمود.
جالب است بدانید عددی که پس از حروف st می آید، نشان دهنده میزان تنش نهایی فولاد می باشد که یکای آن کیلوگرم بر میلی متر مربع است. تنش تسلیم فولاد st52 معادل 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع بوده و میزان تنش نهایی آن معادل 5200 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

مشخصات فنی فولاد st52

خواص و کاربرد فولاد st52

افزایش میزان کربن محلول در ساختار فولاد، زمینه افزایش استحکام آن را فراهم می نماید. گفتنی است که افزایش میزان کربن و در نتیجه بیشتر شدن استحکام فولاد موجب کاهش قابلیت جوشکاری شده و احتمال شکست ترد را بالا می برد. لازم به ذکر است که رابطه استحکام فولادهای فرومغناطیسی با شکل پذیری معکوس می باشد.
به منظور ساخت سیم لوله و ورق فولاد، فولادهایی با 0.2 درصد کربن مورد استفاده قرار می گیرد. گروهی از فولادها که 0.2 تا 0.6 درصد آن ها را کربن تشکیل می دهد، در ساخت ریل های راه آهن، دیگ بخار و قطعه های مورد نیاز ساختمانی به کار گرفته می شوند. فولادهای دارای 0.6 تا 1.5 درصد کربن نیز بسیار سخت بوده و به همین دلیل در ساخت ابزار آلات، فنر و وسایلی نظیر کارد و چنگال استفاده می گردند.فولاد st52 که آن را فولادهای پر مقاومت کم آلیاژ نیز می نامند، آلیاژی است که افزودن میزان کمی از دیگر آلیاژها نظیر کروم، کلمبیم، مس، منگنز، نیکل و... به آن، موجب تبدیلش به فولادهای کربن دار می گردد.
گفتنی است که افزایش عناصر فوق الذکر به ساختار فولاد st52 ریز تر شدن ساختمان بلوری آهن را به دنبال داشته و همین امر موجب افزایش چشمگیر مقاومت این نوع فولاد می شود. این دسته از فولادها همانند فولادهای st52 پله تسلیم مشخصی داشته و به راحتی قابل جوشکاری هستند.

به این مطلب امتیاز دهید
3 از 5 (13 امتیاز)

سوالات متداول مشخصات فنی فولاد st52

از فولاد ST52 در چه مواردی استفاده می شود؟

از فولاد ST52 در ساخت جرثقیل، تولید تجهیزات موبایل، سازه های دریایی و زیر زمین، ساخت اسکلت پل، ساخت تجهیزات بالابر و موارد بسیاری دیگر استفاده می شود.

فولاد ST52 چه ویژگی هایی دارد؟

استحکام خمشی بالا، جوش پذیری مطلوب، استحکام پیچشی بالا، ماشین کاری و پرس کاری خوب و خواص ارتجاعی هالی از ویژگی های مهم فولاد ST52 است.

ترکیب شیمیایی فولاد ST52 چیست؟

آهن، کربن، سیلیکون، منگنز، فسفر و سولوفر از ترکیبات شیمیایی فولاد ST52 است.