تیرآهن های موجود در بازار

تیرآهن ها یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد محسوب می شوند که عدم استفاده از آن ها در ساختمان سازی، عملا غیر ممکن است. پرکاربرد بودن تیرآهن در ایران سبب شده تا بسیاری از تولید کنندگان مقاطع فولادی، به دنبال تولید تیرآهن های فولادی با کیفیت باشند. در حال حاضر شاهد تنوع زیادی از تیرآهن های موجود در بازار هستیم که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با تیرآهن های موجود در بازار و کاربردهای هر کدام از این تیرآهن ها آشنا کنیم.

معرفی انواع تیرآهن موجود در بازار آهن ایران

شناخت انواع تیرآهن های موجود در بازار آهن ایران می تواند به افراد کمک کند تا به صورت دقیق تر اقدام به خرید تیرآهن های با کیفیت کنند. به طور کلی، انواع تیرآهن های موجود در ایران را می توان به 4 دسته مختلف زیر تقسیم بندی کرد. بدیهی است که هر کدام از این تیرآهن ها، کاربردهای خاص خودشان را دارند. بنابراین، انتخاب بهترین تیرآهن برای ساختمان سازی، وابسته به آشنایی با این تیرآهن هاست. به همین خاطر، در ادامه به معرفی 4 مدل از انواع تیرآهن های موجود در بازار ایران و خصوصیات آن ها می پردازیم.

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE یکی از انواع تیرآهن های موجود در بازار کشور ایران است. این تیرآهن در کشور ایران و کشورهای مختلف اروپا به وفور ساخته می شود. سطح مقطع این تیرآهن به شکل I بوده و ضخامت بال های این تیرآهن نیز یکسان است.

 معرفی انواع تیرآهن موجود در بازار آهن ایران

به طوری که اگر از هر جهت به این تیرآهن نگاه کنید، هیچ جایی را در آن پیدا نمی کنید که دارای ضخامت متفاوتی باشد. یکی از دلایل محبوبیت تیرآهن IPE در کشور ایران این است که اکثر مهندسی نقشه کش ساختمان ها، این از این تیرآهن ها در نقشه های ساختمانی خودشان استفاده می کنند. به همین خاطر، اکثر افرادی که قصد تهیه تیرآهن دارند، به دنبال خرید این نوع تیرآهن هستند.

تیرآهن INP

یکی دیگر از انواع تیرآهن های موجود در بازار کشور ایران، تیرآهن INP است. این تیرآهن نیز به شکل I بوده و می تواند برای ساختمان سازی کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. تفاوت این تیرآهن با تیرآهن IPE این است که ضخامت آن در کل تیرآهن یکسان نیست. با فاصله گرفتن از جان، ضخامت تیرآهن رفته رفته کم و کمتر می شود. استاندارد ساخت تیرآهن های INP مربوط به کشور چین و روسیه است. به همین خاطر، تیرآهن های آی ان پی موجود در بازار نیز از سوی کشورهای چین و روسیه تهیه و عرضه می شوند. اگر به دنبال تشخیص این تیرآهن هستید، باید به ضخامت بال ها توجه داشته باشید.

بال ها در ابتدای تیرآهن نازک هستند و در اثر دور شدن از تیر آهن، شاهد ضخیم تر شدن تیرآهن ها هستیم. در واقع این تیرآهن ها دارای یک شیب ملایمی هستند که کامل قابل مشاهده هستند.

تیرآهن INP

تیرآهن IPB یا هاش

تیرآهن های IPB یکی دیگر از تیرآهن های موجود در بازار هستند. این تیرآهن ها با شکل H تولید می شوند. این تیرآهن ها نسبت به دو تیرآهن معرفی شده، عرض بیشتری دارند. به همین خاطر است که در بازار کشور ایران، تیرآهن های IPB با نام تیرآهن های عریض شناخته می شوند. تیرآهن های IPB موجود در بازار خود دارای دو نوع مختلف هستند. تیرآهن IPBV یکی از انواع این تیرآهن هاست که به دلیل داشتن حرف V، دارای وزن سنگین است. اما در صورتی که در کنار IPB حرف L به کار رفته باشد، می توان این تیرآهن ها را با وزن سبک تر انتخاب کرد. بدیهی است که هر کدام از این دو تیرآهن کاربردهای خاص خودشان را دارند.

تیرآهن CPE یا لانه زنبوری

آخرین مدل از تیرآهن های موجود در بازار، تیرآهن های لانه زنبوری هستند. این تیرآهن ها می توانند به شکل لانه زنبوری و شش ضلعی دیده شوند. به همین خاطر، به تیرآهن های CPE، تیرآهن های لانه زنبوری گفته می شود. وجود حفره های توخالی در بخش جان باعث شده تا سطح مقطع این تیرآهن ها، به شکل لانه زنبور باشد. یکی از مزایای اصلی این تیرآهن ها این است که می توانند توان خمشی بسیار بیشتری داشته باشند. به طوری که می توانند با وزن نسبتا کم، تحمل بارهای خمشی بیشتری را داشته باشند. به همین خاطر، در مواقعی که نیاز به افزایش مقاومت یک سازه برای بارهای خمشی است، می توان از تیرآهن های CPE استفاده نمود.

تیرآهن IPB یا هاش

جمع بندی

امر ساختمان سازی در کشور ایران بر طبق استانداردهای خاصی انجام می شود. استفاده از تیرآهن های مختلف، می تواند استحکام سازه را بالا ببرد. اما موضوعی که نباید هیچ گاه فراموش شود، استفاده از تیرآهن های نادرست و متفاوت از نقشه طراحی شده توسط مهندس است. متاسفانه، برخی از افراد به دلیل نداشتن تخصص و سهل انگاری، اقدام به خرید تیرآهن های اشتباه می کنند. به طور مثال، ممکن است مهندس محاسبات خود را با کمک تیرآهن IPE در نقشه انجام داده باشد؛ اما مهندس اجرایی بدون توجه به این محاسبات، اقدام به استفاده از تیرآهن INP می کند و مقاومت سازه را بسیار کاهش می دهد.

از این رو در این مقاله سعی کردیم شما را با تیرآهن های موجود در بازار آشنا کنیم تا با اهمیت انتخاب درست این تیرآهن ها آشنا شوید. برای خرید هم نیازی نیست در سطح شهر بگردید، کافی است تیرآهن مد نظر را در سبد خرید سایت آهن پخش اضافه کرده و خرید خود را کامل کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)