بهترین تیرآهن برای ستون

بهترین تیرآهن برای ستون هر ساختمان وابسته به نوع سازه و ساختمان است. اما در یک رده بندی کلی، بهترین تیرآهن برای ستون‌های ساختمان‌های معمولی، تیرآهن‌های با بال پهن هستند. در این مقاله شما را با انواع تیرآهن مناسب ستون ساختمان­های مختلف آشنا می­کنیم. شما می‌توانید انواع تیرآهن و مقاطع فولادی موردنیاز خود را از آهن پخش تهیه کنید.

معرفی بهترین نوع تیرآهن برای ستون ساختمان

تیرآهن‌های با بال پهن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ستون ساختمان‌های فولادی به شمار می‌روند. این تیرآهن‌ها از مقاومت و استحکام خوبی برخوردارند. از سوی دیگر تیرآهن­های با بال پهن در انواع سبک و سنگین در بازار وجود دارند. اینکه کدام نوع تیرآهن بال پهن را انتخاب کنید، به نوع سازه و ساختمان شما بستگی دارد. 

به یاد داشته باشید که اگر ساختمان دارای بیش از یک طبقه باشد، باید ستون‌ها را به یکدیگر متصل کنید. در این حالت طول تیرآهن باید طوری باشد که از سقف بیرون بزند. پس طول تیرآهن با بال پهن نیز بسیار مهم است. اگر به دنبال تیرآهن‌های معمولی باشید، نمی‌توانید تیرآهن با طول بیشتر از ۱۲ متر تهیه کنید. اما براساس سفارش شما، کارخانه می‌تواند محصولات متفاوتی به بازار ارائه کند.

اگر سازه‌ای دارید که عرض بالایی دارد، می‌توانید از خرپاها استفاده کنید. در این سازه‌ها ستون‌های دارای تیرآهن از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. چرا که این ستون‌ها نقش نشیمن­گاه خرپاها را بازی می­کنند. اگر از تیرآهن‌های خرپا استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید پس از اتصال پایه‌ها، باید خرپا را به صورت مورب قرار دهید. به طور کلی برای سازه‌های عریض، خرپا بهترین نوع تیرآهن برای ستون ساختمان به شمار می‌رود. از تیرآهن‌های خرپا این روزها برای ستون‌های ساختمان‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به پل‌های شهری، سقف کارخانه‌ها، سوله‌های بزرگ و سازه‌های هوا فضا اشاره کرد. 

اگر می‌خواهید برای یک پل ستون‌هایی طراحی کنید، لازم است به استحکام و دوام پل در برابر عوامل محیطی توجه ویژه‌ای داشته باشید. اگر یک پل شهری می‌سازید، باید از تیرآهن‌هایی استفاده کنید که به خودی خود سبک باشند. در این حالت توصیه ما استفاده از تیرآهن‌های با بال پهن و سبک است.

معرفی بهترین نوع تیرآهن برای ستون ساختمان

اگر به تیرآهن‌های با بال پهن یا قوطی دسترسی ندارید، سومین انتخاب تیرآهن‌های دوبل هستند. این تیرآهن‌ها مرکب از دو تیرآهن هستند که وظیفه بارکشی ساختمان را برعهده می‌گیرند. از ساختار تیرآهن‌های دوبل در ساختمان‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید در این حوزه قوانینی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را مطالعه کنید.

اگر تیرآهن‌هایی که در دسترس دارید، کوتاه‌تر از آن چیزی است که نیاز دارید، می‌توانید از تکنیک دوبل کردن تیرآهن برای ایجاد ستون‌ها استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید اتصالات بین دو تیرآهن باید مقاومت بالایی داشته باشند. اما در صورتی که سازه‌ای دارید که باید در ستون سوراخ‌هایی داشته باشید، بهترین انتخاب، تیرآهن‌های لانه زنبوری است. حفره‌های موجود در این تیرآهن‌ها آن‌ها را از نظر اقتصادی به صرفه و از نظر وزن سبک کرده است. 


اتصالات بهترین تیرآهن برای ستون و سقف

همانطور که می‌دانید وظیفه نگهداری از شاه تیر برعهده تیرآهن‌هایی است که در ستون کار گذاشته می­ شوند. این تیرآهن‌ها باید مقاومت خوبی داشته باشند. همچنین توصیه می‌شود پیش از خرید تیرآهن، وزن کلی ساختمان و نوع خاک به خوبی بررسی شود. 

اتصالات تیرآهنی که درون ستون کار گذاشته می­شود با کف ساختمان و سقف آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این اتصال به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما پیش از خرید بهتر است اطمینان حاصل کنید که اتصالی که تهیه می‌کنید، با تیرآهن تناسب داشته باشد. البته به طور معمول افراد ترجیح می دهند مقاطع فولادی که برای اتصال به کار گرفته می‌شوند را از همان کارخانه تولید کننده تیرآهن خریداری کنند.

اتصال تیرآهن به شاه تیر باید طوری باشد که تیرآهن و شاه تیر کاملاً حالت قائمه داشته باشند. به طور معمول از نبشی‌ها برای این اتصال استفاده می‌شود. اتصالات تیرک‌های میانی نیز به همین شکل هستند. تیرک‌های میانی همان تیرک‌هایی هستند که به عنوان اعضای میانجی به ستون و تیرآهن متصل می‌شوند. البته تیرک‌های میانجی را می‌توان به شکل‌های مختلفی طراحی کرد. 

تیرآهن‌ها در کفی ستون‌ها نیز به کار گرفته می‌شوند. اما فراموش نکنید صفحات کفی از اندازه‌ها و ضخامت‌های متفاوتی برخوردارند. بهتر است پیش از خرید صفحات کفی، تمام محاسبات لازم را انجام داده باشید. صفحات کفی صفحه‌هایی از جنس فولاد با ضخامت‌های گوناگون هستند که روی آن‌ها عملیات سوراخکاری صورت گرفته است.

اتصالات بهترین تیرآهن برای ستون و سقف

تمام این ستون‌ها و تیرآهن‌های به کار رفته در آن‌ها، وظیفه بارکشی ساختمان را برعهده دارند. از این رو باید از بهترین کارخانه‌ها، بهترین محصولات را تهیه کنید. اگر به دنبال مرکزی هستید که انواع مقاطع فولادی را از کارخانه‌های مختلف به شما عزیزان ارائه کند، سری به قسمت محصولات آهن پخش بزنید. 

ساختمان شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ انتخاب بهترین تیرآهن برای ستون وابستگی بسیاری به نوع ساختمان شما و ویژگی‌های آن دارد. در این مقاله از آهن پخش به طور کامل درباره انواع تیرآهن‌های مناسب برای ستون‌های ساختمان‌های گوناگون صحبت کردیم.

 قیمت تیرآهن امروز آنلاین در آهن آلات آهن پخش

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)