کاربرد انواع تیرآهن

از مهم ترین پروفیل هایی که در ساخت انواع سازه بخصوص ساختمان سازی کاربرد دارند، می توان به تیرآهن اشاره کرد. وظیفه کلی تیر آهن ها تحمل تنش های ناشی از نیرو های دیگر است . تیر آهن ها در مدل ها، اندازه ها و برای مصارف مختلفی به تولید می رسند. در واقع ویژگی ها و پروسه تولید و ساخت تیرآهن تعیین کننده کاربرد آن در ساختمان سازی است. در این مقاله از آهن پخش به طور مفصل به انواع تیرآهن و کاربرد آن ها می پردازیم.

انواع تیرآهن

تیر آهن یا beams نوعی مقطع فولادی بلند است که می تواند انواعی از بارهای کششی و یا تنشی را تحمل کند. تیرآهن ها می توانند نیروی بار را از تیر های فرعی به سمت ستون ها منتقل کنند. تیر آهن ها به طور مستقیم به ستون وصل نیستند و به دو تیر که به صورت عرضی در سقف وجود دارد وصل می شوند.

تیرآهن ها براساس استاندارد هایی که ساخته می شوند تقسیم بندی می شوند.

  • تیر آهن INP

این نوع از تیرآهن ها بر اساس استاندارد های کشور هایی مانند چین و روسیه به تولید می رسند. شیوه تولید این نوع تیرآهن ها به روش نورد گرم است. این تیرآهن ها به شکل L به تولید می رسند.  شکل ظاهری این تیرآهن به گونه ای است که هرچه فاصله از جان تیرآهن بیشتر باشد، بال آن کاهش می یابد.

  • تیر آهن IPE

تیرآهن IPE طبق استاندارد برخی از کشور های اروپایی و ایران است. این نوع تیرآهن نیز به شکل L ساخته می شوند اما طول بال های آن در سراسر مقطع یکسان است و قابل تغییر نیست.  مقاطع آی پی ای از کشور هایی مانند اسپانیا، آلمان، لهستان و ... وارد کشور ما می شوند.

  • تیرآهن IPB

این نوع  تیرآهن با نام تیرآهن H شناخته می شود و دارای دو بال عریض است. مقاطع تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین به تولید می رسند.  تیرآهن سبک را با L و نوع سنگین آن را با v نشان می دهند.

انواع تیرآهن

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی

کاربرد تیرآهن در سازه ها و ساختمان سازی متفاوت و گسترده است اما مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • کفی ستون

از مهم ترین مواردی که از تیرآهن در ساختمان سازی استفاده می شود می توان به کفی ستون اشاره کرد. استفاده از تیرآهن به عنوان کفی ستون باعث می شود که امکان سوراخ کاری و دریل کاری برا ی استفاده از پیچ و مهره ها فراهم شود. از کفی ستون ها برای اتصال ستون و نبشی ها به هم استفاده می شود . این کفی ها می توانند به عنوان محافظ نبشی و ستون عمل کنند.

  • تیر اصلی (شاه تیر)

شاه تیر ها وظیفه دارند که به ستون وصل شوند و مهم ترین وظیفه آن ها این است که تیرک های هر طبقه را نگه دارد.  استفاده از تیر آهن به عنوان شاه تیر از مهم ترین وظایف تیرآهن در ساختمان سازی است.

  • ستون ها

استفاده از تیر آهن های H به همراه مقاطع مربعی گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در ستون هاست..در ساختمان هایی که دارای بیشتر از یک طبقه هستند  از تیرآهن ها به عنوان ستون های یکپارچه استفاده می شود.

  • تیرک میانی

تیرک ها از نظر اندازه نسبت به ستون و شاه تیر کوچک ترند. تیرک میانی با عنوان تیرآهن کوچک نیز شناخته می شوند. تیرک های میانی در پایین و بالای تیرآهن ها قرار می گیرند. این تیرک ها به نوعی بهم قفل می شوند که بتوانند فشار بسیار بالایی را تحمل کنند. تیرک های میانی می توانند فشار های عمودی را به ستون ها و شاه تیر انتقال دهند.

  • تیر آهن خر پا

تیر آهن ها را مانند خرپا در کنار هم قرار می دهند و از آن برای استفاده در سقف انبار و یا سوله ها استفاده می کنند.

کاربرد انواع تیرآهن در ساختمان سازی

کاربرد های دیگر تیرآهن

علاوه بر موارد ذکر شده از تیرآهن ها در موارد دیگری نیز استفاده می شود. به طور مثال انواعی از تیرآهن ها با نام تیر های باریک کرومیت وجود دارند . تیر های کرومیت نسبت به تیرک ها باریک تر و طول بلند تری دارند. این تیرک ها داری سطحی هستند که تیر اصلی بر روی آن جای داده می شود و به آن نشیمنگاه می گویند.

نوع دیگری از تیر آهن ها وجود دارند که با نام تیر آهن تراس معروف هستند. این تیرک ها با انواع سیستم ها سازگار و از تنوع بسیار بیشتری برخوردار هستند. به طور کلی استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی بسیار مهم و حیاتی است . در واقع بدون استفاده از مقاطع فولادی نمی توان هیچ پروژه ساختمانی را انجام داد. تیرآهن ها دارای ویژگی هایی هستند که هر کدام با توجه به این ویژگی ها در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند. تیرآهن ها عمدتا برای مقاومت در برابر تنش های حاصل از بار ها و نیرو های برشی و لنگر خمشی مورد استفاده قرار می گیرند. خرید تیرآهن باید به صورت تخصصی و توسط مهندسان و پیمانکارن و با توجه به نقشی که در ساختمان دارند انجام شود.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)