علت افزایش قیمت آهن در چند روز اخیر

در چند روز اخیر که نوسانات دلار شدت پیدا کرده است قیمت آهن نیز به دنبال آن دستخوش نوسانات زیادی شده. قیمت آهن به دلیل این که تحت تاثیر قیمت های جهانی می باشد با توجه به نوسانات ارز و دلار و با توجه به تغییرات سیاسی جهانی، دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود. امروزه نیز جو سیاسی بسیار شدیدی در جهان و به خصوص بر منطقه خاورمیانه حاکم شده است. در چند روز اخیر به دلیل مذاکرات هسته‌ ای و همچنین مذاکراتی که در جهت رفع تحریم‌ ها در وین برگزار شده است قیمت دلار و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی دیگر از جمله آهن نیز افزایش پیدا کرده است. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید.

علت افزایش قیمت آهن

از جمله عوامل افزایش قیمت آهن غیر از نوسانات دلار و وضعیت سیاسی حاکم بر منطقه و جهان می توان به عوامل دیگری نیز اشاره کرد. به عنوان مثال مهم‌ ترین علت افزایش قیمت آهن بعد از نوسانات دلار به نوسانات سوخت و نفت بر می ‌گردد. قیمت دلار رابطه ای تنگاتنگ با قیمت نفت در بازار جهانی دارد.
در صورت افزایش قیمت نفت شاهد افزایش قیمت آهن در بازار جهانی نیز هستیم. بنابراین زمانی که هر بشکه نفت خام قیمت بالاتری در بازار فروش جهانی پیدا کند ما شاهد افزایش نرخ هر کیلوگرم آهن نیز خواهیم بود. این قیمت هم شامل حال صادرات و هم شامل بازار داخلی آهن می‌ شود.

علت افزایش قیمت آهن 

علاوه بر نفت خام قیمت سوخت از جمله سوخت بنزین و گازوئیل نیز تاثیر مستقیمی در قیمت گذاری آهن دارد. به دلیل اینکه آهن جزو موارد حجیم و دارای وزن بالا می باشد حمل و نقل آن نیز سوخت زیادی طلب می کند و می بایست با ماشین‌ های سنگین و همچنین کشتی های بزرگ حمل و نقل شود.
به همین جهت نیز سوخت زیادی حین حمل و نقل طلب می ‌کند. زمانی که سوخت زیادی از جمله سوخت های فسیلی برای حمل و نقل آهن و محموله‌ های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند به تبع این هزینه ‌ها در قیمت آهن نیز تاثیر گذار بوده و باعث بالاتر رفتن قیمت آن می‌ شوند. این سوخت تا زمانی که قیمت زیاد و حدود دو برابر پیدا کند تاثیر آن روی قیمت آهن نیز بسیار چشمگیر تر شده و به صورت مشهود قیمت آن را بالا می برد.
افزایش استفاده از آهن در صنایع وابسته همچون صنایع خودروسازی، کشتی سازی و ساخت دستگاه های صنعتی باعث می‌ شود تا تقاضا برای این محصول زیاد شود و هنگام افزایش تقاضا و کمبود ارز ما با نرخ زیاد آهن در بازار جهانی روبرو خواهیم شد. بنابراین متعادل نبودن عرضه و تقاضا یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت آهن در جامعه و بازار داخلی و همچنین در بازارهای خارجی خواهد بود.
همچین کشور چین که به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن در سطح جهان مطرح است در فصل زمستان با محدودیت ‌های تولید رو به ‌رو می ‌شود و همین مسئله می ‌تواند باعث کم شدن آهن در بازار جهانی و به دنبال آن بالاتر رفتن قیمت آن شود.

عوامل موثر بر قیمت آهن در چند روز اخیر 

عوامل موثر بر قیمت آهن در چند روز اخیر

همانطور که مطلع هستید چند روز اخیر وضعیت حساس سیاسی برای کشور ما و برای منطقه خاورمیانه به وجود آمده. در چند روز اخیر مذاکرات به اوج خود و همه افراد به خصوص کسانی که در در زمینه اقتصاد مشغول به فعالیت هستند که منتظر نتیجه مذاکرات هستند. به دلیل جو مذاکرات حاکم بر کشور دلار و قیمت ارز سنگین شده و به دنبال آن قیمت تمامی محصولات وابسته به دلار نیز رشد چشمگیری پیدا کرده اند. در صورتی که توافق بین طرفین مثبت باشد امکان ریزش دلار و کاهش قیمت آهن و قیمت بسیاری از محصولات دیگر که به دلار وابسته هستند وجود دارد.
اما در صورتی که نتیجه توافق مثبت نباشد امکان اینکه دلار بیش از این افزایش پیدا کند نیز بسیار زیاد است و در صورت افزایش قیمت دلار قیمت آهن نیز بسیار بالاتر خواهد رفت. در پی افزایش قیمت آهن قیمت بسیاری از تجهیزات دیگر از جمله صنایع خودروسازی و دستگاه‌ های صنعتی نیز افزایش پیدا می ‌کند و اقتصاد کشور دچار بحران دیگری خواهد شد. بنابراین قبل از ایجاد توافق و انعقاد قرارداد بین طرفین نمی توان نظر قطعی در مورد قیمت آهن در چند روز اخیر داد.
برای آگاهی از نتیجه این مذاکرات و تأثیر آن بر قیمت آهن در روزهای آتی با ما در آهن پخش همراه باشید و اطلاعات تکمیلی را از طریق همین وبسایت دریافت کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
2 از 5 (1 امتیاز)