نمودار قیمت جهانی آهن

قیمت آهن و فولاد در این زمان بیش از هر عصر دیگری به قیمت جهانی آن وابسته است. به همین جهت نیز بررسی نرخ جهانی آهن و فولاد برای دستیابی به یک بینش کامل اقتصادی در کشور بسیار لازم و ضروری شده است. اگر بخواهیم در مورد نمودار قیمت آهن صحبت کنیم باید به چند سال اخیر نگاه دقیق ‌تر و عمیق‌ تری داشته باشیم.
زیرا چند سال اخیر تاثیر به سزایی روی قیمت آهن و قیمت نفت داشته اند. به خصوص سال ۲۰۲۰ که جزو سال‌های بسیار تاثیرگذار در زمینه اقتصاد کلان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده است. همچنین سال ۲۰۲۱ نیز اهمیت بسیار بالایی در این زمینه دارد و در مورد آن پیش ‌بینی های بسیار زیادی صورت گرفته است. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید. قیمت تیرآهن ۱۶ اهواز در سایت آهن پخش بروز و دقیق است. هر مدل تیرآهنی را که بخواهید از جمله  تیرآهن ۱۶ اهواز در سایت آهن پخش به قیمت روز به شما عرضه می شود.

بررسی نمودار قیمت جهانی آهن

همانطور که گفته ایم برای بررسی قیمت جهانی آهن باید به سال ۲۰۲۰ نگاه عمیقی داشته باشیم. در واقع در سال ۲۰۲۰ تحول بسیار عظیمی در تمامی جهان شکل گرفته است و بیماری همه گیر کرونا برای تمام جهان سایه افکنده بود. در این بیماری وحشت شدید و هراس بسیار زیادی روی انواع دولت ‌ها و مردان سایه افکند و باعث شده که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه همگی در وحشت رکود اقتصادی بسیار زیادی فرو روند.

بررسی نمودار قیمت جهانی آهن 

اما پس از اینکه دولت ‌ها کمی با این بیماری دست و پنجه نرم کرده و شناخت بیشتری از آن پیدا کردند توانستند این بیماری را مهار کرده و مدیریت اوضاع را مجدد در دست بگیرند. پس از در دست گرفتن مجدد اوضاع قیمت ها و همچنین اقتصاد کشورها نیز مجدد تحت کنترل درآمد.
در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ صنعت آهن و فولاد دچار رکود بسیار شدیدی شده است. اما پس از گذشت سه ماه روند مثبت پیدا کرده و در سه ‌ماهه‌ دوم سال ۲۰۲۰ بالاترین قیمت خود را در سه سال گذشته پیدا کرد. به خصوص فولاد ساختمانی قیمت بسیار زیادی در چند سال اخیر به دست آورد.
قیمت آهن و فولاد در سه ماه سوم سال ۲۰۲۰ به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه بسیار شدت پیدا کرد و بسیاری از تجاری که در این زمینه مشغول به فعالیت بودند موجودی انبار خود را ذخیره کردند. بنابراین افزایش تقاضا و کمبود عرضه از یک طرف و دپوی بار در انبارها از طرف دیگر باعث افزایش بی ‌سابقه قیمت فولاد و آهن شده بود.
در سال ۲۰۲۰ علاوه بر عوامل ذکر شده صادرات آهن و فولاد نیز رونق بسیار زیادی پیدا کرده بود و همین مسئله باعث افزایش تقاضا در داخل کشورهای توسعه یافته شد. به دلیل اینکه تولید فولاد و آهن در کشورهای در حال توسعه بسیار زیاد می باشد پس از این راه اندازی مجدد تولید در دوران مدیریت بحران کرونا این محصولات صادر شده و تقاضای داخلی افزایش پیدا کرد. به همین جهت نیز در کشور ما افزایش قیمت آن بسیار بی سابقه بوده است.

 بررسی نمودار قیمت جهانی آهن

جایگاه سال 2021 در نمودار جهانی

با تجزیه و تحلیل نمودار جهانی قیمت آهن، بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در پایان سال ۲۰۲۱ شاهد پیک افزایش قیمت آهن خواهیم بود و پیک بعدی افزایش آن در سال ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد. اما برخی دیگر از تحلیل گران اقتصادی معتقدند که قیمت فولاد به اندازه کافی بالا رفته است و در آخر سال ۲۰۲۱ بیش از این خواهد شد و امکان ثابت ماندن بازار بسیار بیشتر خواهد بود.
اما اگر بخواهیم دقیق ‌تر این مسئله را بررسی کنیم می توانیم به نیاز بازار جهانی مراجعه کنیم. در واقع امروزه با توجه به افزایش نرخ جمعیت شاهد افزایش تقاضا برای آهن و فولاد هستیم. اما اگر دقیق تر نگاه کنیم زیربناهای تولید آن تا حد رفع نیاز تمامی تقاضاها گسترده نشده اند. به همین جهت نیز به نظر می رسد که نظریه اول صحیح تر باشد و هم به حالت واقعی نزدیک تر باشد.
آهن خام که جزو مواد اولیه صنعت فولاد و انواع متفاوت صنایع دیگر می باشد به صورت قابل توجهی در اواخر سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرده است. به نظر می رسد که این قیمت به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضای سال ۲۰۲۱ همچنان بالا بماند و شاهد کاهش قیمت آن باشیم. علاوه بر موارد ذکر شده نوسانات ارز نیز به صورت جهانی باعث افزایش قیمت آهن و فولاد در کشور ما شده است و به نظر می ‌رسد که سیر نزولی آن را شاهد باشیم.

ما در گروه تخصصی آهن پخش سعی داریم تا با ارائه و تحلیل جامع اطلاعات مرتبط با آهن، ضمن افزایش سطح آگاهی مخاطبان گرامی، گامی را در راستای ایجاد تعادل در بازار آهن آلات برداریم. شما می توانید تمامی سوالات و ابهامات خود را در زمینه آهن آلات از کارشناسان ما بپرسید و بر اساس اطلاعات دقیق و به روز نسبت به خرید آهن و مشتقات آن در زمان مناسب اقدام کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
4 از 5 (1 امتیاز)