احتمال افزایش قیمت آهن

قیمت آهن و فولاد نه تنها در کشور ما بلکه در تمام منطقه به مسائل سیاسی و نوسانات قیمت ارز بستگی داشته و با این مسئله رابطه کاملا مستقیم دارد. آهن و فولاد جزء اصلی چرخ تولید در تمامی کشورها هستند. تمام کارخانجات، از کارخانجات خوراکی گرفته تا کارخانجات پوشاک و همچنین کارخانجات حوزه شهرسازی و ساختمان سازی بدون وجود فولاد و آهن فلج هستند. بنابراین قیمت آن و اهمیت قیمت گذاری آن همیشه مورد توجه دولتمردان کشورهای مختلف از جمله کشور ما بوده است.
به دلیل اینکه کشور ما جزء تولید کنندگان بزرگ آهن خام و گندله آهن به شمار می آید، انتظار می رود که قیمت آن در داخل کشور ما متعادل تر از سایر کشورهای منطقه باشد. اما این مسئله با کمال تعجب تقریبا بر عکس است و دلیل آن هم سیاست های منطقه و همچنین نوسانات قیمت ارز و دلار می باشد.
به دلیل اینکه آهن همچون نفت و طلا و دلار به صورت جهانی قیمت ‌گذاری می ‌شود، قیمت آن در کشور ما که حتی یک تولیدکننده آهن نیز به شمار می‌آید تقریبا بسیار بالا بوده و با قیمت ارز و دلار رابطه مستقیم دارد.
با ما در این مطلب همراه باشید تا احتمال افزایش قیمت آهن را به طور دقیق بررسی کنیم. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید.

احتمال افزایش قیمت آهن 

احتمال افزایش دوباره قیمت آهن با توجه به وضعیت دلار

قیمت آهن علاوه بر وضعیت دلار به فاکتورهای متعدد دیگری نیز بستگی دارد. به عنوان مثال افزایش عرضه و تقاضا می ‌تواند قیمت آهن را تحت تاثیر قرار دهد، اما در هر صورت تاثیر مستقیم وضعیت ارز و دلار را روی آهن نمی توان نادیده گرفت. اگر بخواهیم به صورت آماری بیان کنیم، حدود ۶۰ درصد از فولاد جهان توسط کشورهایی که در حال توسعه هستند تولید می شود.
کارخانجات تولید فولاد از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه انتقال یافته اند. این نقل و انتقال به دلیل این است که کشورهای توسعه یافته دیگر ظرفیت افزایش آلاینده های محیطی در اثر افزایش فعالیت کارخانجات آهن و فولاد را ندارند و علاوه بر آن منابع آبی برای این کشورها اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل ترجیح می‌ دهند که منابع آبی شان به صورت کامل و دست نخورده حفظ شود. این در صورتی است که کشورهای در حال توسعه همچون کشور ما و به خصوص شهر اصفهان در تولید فولاد پیش قدم شده اند و منابع آبی را به خطر انداخته اند. اگر که شرکت‌ های فولاد در کنار دریاهای آزاد قرار داشته باشند قطعا قیمت های آن ها مقرون به صرفه تر خواهد بود و منابع آبی نیز به خطر نمی‌ افتد.
زمانی که کشورهای توسعه یافته تولید فولاد را به کشورهای در حال توسعه منتقل کردند قیمت آن نیز تحت تاثیر مستقیم تورم جهانی قرار گرفته و نوسانات ارز تاثیر مستقیم روی قیمت فولاد و آهن پیدا کرد.

احتمال افزایش دوباره قیمت آهن با توجه به وضعیت دلار 

نقش پررنگ سیاست در افزایش دوباره قیمت آهن

سیاست های اقتصادی کشورهای تولید کننده آهن جزو اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت آهن و فولاد است. این سیاست ها غالبا به گونه ‌ای هستند که در آن ها ارزش پول ملی کشور تولید کننده پایین می آید و نتیجه آن پرداخت مبالغ بیشتر توسط خریداران برای تهیه تقاضای خود است.
به دلیل سیاست ‌های منطقه ‌ای و همچنین سیاست هایی که بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبادل پیدا کرده است، قیمت آهن و فولاد نیز همچون قیمت طلا و نفت به صورت جهانی محاسبه می ‌شود. بنابراین قبل از اینکه نسبت به خرید و فروش محموله های بزرگ آهن اقدام کنید، حتما در مورد نوسانات قیمت جهانی این محصول مطلع شوید.
در این بین هنگام کسب اخبار در زمینه نوسانات قیمت آهن حتما اطمینان حاصل کنید که این خبرها صرفا شایعه و موج نیستند. در برخی مواقع بسیاری از افراد اقدام به فرافکنی می ‌کنند و شایعه های زیادی را در خصوص افزایش و یا کاهش قیمت اعلام می‌کنند تا بازار به طرف خواسته آن ها بچرخد.
بنابراین به هنگام مبادله و معامله کالای خود حتما در مورد صحت این شایعه ها اطمینان داشته باشید زیرا افزایش و کاهش قیمت آهن در اثر این شایعه ها بسیار کوتاه مدت بوده و ممکن است که شما در این معاملات متوجه ضرر های زیاد شوید.
علاوه بر نوسانات ارز و سیاست، تغییرات آب و هوایی نیز می تواند روی فرایند تولید آهن و فولاد و قیمت آن تاثیر گذار باشد. کشور ما جزو کشورهای خشک و کم آب طبقه بندی می شود. تغییرات آب و هوایی و کمبود آب میتواند تاثیر مستقیم روی پروسه تولید آهن در کشور ما داشته باشد. این نوع تغییرات نه تنها در حجم تولید، بلکه در قیمت آن خواهد نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. بنابراین هنگام خرید حتما به فصل خرید خود نیز توجه داشته باشید.

نقش پررنگ سیاست در افزایش دوباره قیمت آهن 

با توجه به مطالبی که در این مقاله عنوان کردیم، احتمال افزایش قیمت آهن در ایران همیشه وجود دارد. بنابراین لازم است همواره به منبعی مطمئن و باسابقه در زمینه آهن دسترسی داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری، با توجه به اطلاعات موجود در آن منبع، بهترین تصمیم را بگیرید.
گروه تخصصی آهن آلات آهن پخش یکی از اولین و بزرگ ترین منابع اطلاعاتی و فروشگاه های تخصصی آهن است که این نیاز شما را برطرف می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با افزایش قیمت مقاطع آهنی و دریافت مشاوره خرید همین حالا با ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)