استفاده از قوطی برای ستون

در این مقاله از آهن پخش می خواهیم در رابطه با استفاده از قوطی برای ستون توضیح دهیم. قوطی ها در واقع مقاطع فولادی هستند که داخل آن ها خالی می باشد، در تمامی طول این قوطی ها سطح یکنواخت و یکسانی وجود دارد. تنوع سطح کیفی، استحکام، شکل پذیری و جوش پذیری این مقاطع فولادی که در دسته پروفیل قرار دارد، بسیار بالاست به همین جهت موارد مصرف آن ها، بسیار گسترده است. در واقع صنعت ساخت و ساز یکی از پر تقاضاترین صنایعی هستند که از پروفیل قوطی استفاده می کنند. البته قوطی ها مصارف بسیار زیادی نیز دارند از جمله این مصارف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساخت پل ها
  • استفاده از قوطی برای ستون
  • ساخت لوازم پزشکی
  • ساخت مبلمان
  • ساخت و تولید خودرو
  • ساخت لوازم خانگی

قوطی به دو روش تولید می شود، البته یک روش دیگر نیز برای تولید آن وجود دارد که به این روش دو تکه می گویند. قوطی در روش اول به صورت مستقیم و در روش دوم به صورت غیر مستقیم تولید می شود. در روش مستقیم ابتدا ورق های فولادی را به صورت زاویه دار و قوطی شکل فرم دهی می کنند. در این روش نخست گوشه های ورق را فرم داده و سپس نقاط دیگر قوطی را فرم دهی می کنند. در این مرحله درزی بین قوطی وجود دارد و این درز را با جوش به هم متصل می کنند. در همین مرحله است که می توان سایز قوطی را با عبور از دستگاه تعیین نمود. در روش غیر مستقیم نخست ورق را به صورت نازک برش می دهند و سپس برش هایی را که به صورت نواری شکل تولید شده‌ اند با ماشین فرمینگ فرم می‌ دهند. با استفاده از این ماشین، نوار ها به شکل لوله ای فرم داده می شوند، پس از این مرحله نوار های فرم داده شده از غلتک های مخصوص عبور کرده و به قوطی تبدیل می‌ شوند. در روش تولید قوطی به صورت دو تکه ابتدا با استفاده از دستگاه پرس ورق صاف را به شکل ناودانی در می آورند و سپس آن ها را انطباق داده و ساق هایشان را با جوش به یکدیگر متصل می کنند تا به قوطی تبدیل شود. شما عزیزان می توانید برای تهیه انواع قوطی ستونی به آهن پخش مراجعه کنید.

 استفاده از قوطی برای ستون در سازه

استفاده از قوطی برای ستون در سازه های مختلف

توجه داشته باشید که از قوطی ها برای مقاوم سازی ستون های ساختمان یک طبقه بهره گیری می شود، اما مطمئناً این موضوع با نکاتی همراه می باشد. در واقع در سازه های فلزی به دلیل لرزش های زیاد مانند زلزله و یا موارد این چنینی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بهتر است داخل قوطی را با سیمان پر کنند. البته اظهار نظر های متفاوتی در این رابطه وجود دارد زیرا برخی از متخصصان بر این باورند که بهتر است فقط از قوطی ها در ساخت سقف سوله ها استفاده شود و برای بالا بردن مقاومت ستون ها در این سازه ها از تیر آهن‌ های IPE استفاده شود. 
همانطور که مستحضر می باشید مقاطع فولادی قوطی، توخالی می باشند بنابراین در بناهای بتنی از این مقاطع نمی توان استفاده نمود و بیشتر این مقاطع فولادی در سازه های فلزی استفاده می شوند. بهره گیری از قوطی ها در سازه های فلزی باعث خواهد شد، استحکام و مقاومت سازه افزایش پیدا کند، در نظر داشته باشید که بهره گرفتن از قوطی در سازه های فلزی به استثنای بالا بردن مقاومت و استحکام سازه می تواند منجر به تقویت و استحکام ستون ها، ساخت پنجره ها، در ها، پله ها و نرده های فلزی نیز شود. گستردگی کاربرد قوطی ها باعث شده است تا متخصصین و مهندسین این امر از این محصولات در سازه های فلزی مختلف استفاده کنند، انواع سازه هایی که می توان از قوطی برای ساخت آن ها استفاده نمود در این بخش معرفی می شوند:

  • بهره گرفتن برای ساخت مدل های گوناگون سازه ها که با صنایع پتروشیمی و کشتی‌ سازی در ارتباط هستند.
  • بهره گرفتن از قوطی ها در ساخت پل های هوایی و پل های عابر پیاده
  • بهره گیری از قوطی برای ساخت و افزایش مقاومت ستون
  • بهره گرفتن از قوطی برای ساخت سقف سوله ها

استفاده از قوطی برای ستون در سازه های مختلف  

مزایای استفاده از قوطی برای ستون

همانطور که اشاره شد استفاده از قوطی برای ستون و ساخت سازه های مختلف بسیار پرکاربرد و همراه با مزایای متعددی می باشد، از جمله این امتیازات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش هزینه ها به دلیل پایین آوردن وزن سازه
  • بازتاب دادن نیروی خارجی به دلیل سبک بودن
  • مقاومت بسیار بالا نسبت به وزن آن ها
  • مقاومت زیاد در برابر پیچش.

بدیهی است که استفاده از قوطی برای ستون در بالا بردن استحکام و مقاومت آن امری بسیار ضروری می باشد، به همین دلیل استفاده از قوطی برای ستون هم به دلیل کاهش هزینه ها و هم به دلیل بالا بردن سطح مقاومت و استحکام ستون حائز اهمیت است. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید.

به این مطلب امتیاز دهید
4 از 5 (1 امتیاز)