ابعاد قوطی ستونی

قوطی های ستونی در اندازه های مختلف طراحی و تولید می شوند. قیمت قوطی ستونی هم با توجه به وزن و ابعاد هر قطی با دیگری متفاوت است.
قوطی ستونی در زمینه های مختلف کاربرد دارد. به طور مثال این مقطع در ساخت سوله ها، ستون انبار و ساختمان ها، کارگاه ها و ... به کار برده می شود. با این مطلب از آهن پخش همراه باشید ا به بررسی ابعاد قوطی ستونی بپردازیم.

انواع قوطی ستونی و ابعاد آن ها

قوطی ستونی دو نوع کلی دارد. ابعاد قوطی ، ضخامت و وزن آن ها در در این دو نوع مختلف با هم متفاوتند.

قوطی ستونی ساختمانی

این قوطی ها پروفیل ستونی هستند که برای مصارف ساختمانی از ورق سیاه تولید می شوند. ابعاد آن از 1000 تا 1400 میلیمتر متفاوت است. ضخامت آن نیز از 2 تا 6 میلیمتر تغییر می کند. بر حسب ابعاد، وزن آن از قوطی ستونی صنعتی کمتر است. این نوع قوطی ها برای ساخت ستون ساختمان ها و اسکلت های فلزی بزرگ و ... استفاده می شوند.

قوطی ستونی صنعتی

این نوع قوطی یک ستون تو خالی فولادی است که کاربرد های متنوعی در صنعت دارد. قوطی های ستونی صنعتی طولی برابر 12 متر دارند که در ساخت سوله ها، پل ها، کارگاه ها و ... استفاده می شوند. قیمت قوطی ستونی بر اساس قیمت ورق سیاه قیمت گذاری می شوند. یعنی اگر ورق سیاه گران شود محصول نهایی نیز گران می شود.

از دیگر استفاده های قوطی ستونی در صنایع خودرو سازی و حمل و نقل عمومی، ساخت اتاق خودرو های سبک و سنگین، لوازم خانگی مثل انواع مبلمان، پایه های صندلی و سرویس غذا خوری و مصارف عمومی مانند حفاظ اطراف پارک ها، موانع وسط خیابان، استفاده در تجهیزات ورزشی و بدن سازی را می توان نام برد.

از قوطی ستونی صنعتی در ساختمان سازی و عمران یعنی مواردی مانند ساخت پل، صنعت جرثقیل و ماشین آلات جاده ای و سنگین استفاده می شود.

انواع قوطی ستونی و ابعاد آن ها

طراحی و ساخت قوطی ستونی

قوطی های ستونی صنعتی و ساختمانی به دو روش تولید می شوند:

  • یکپارچه
  • جوش داده شده

ساخت قوطی ستونی با هر دو روش در دمای اتاق (دمای معمولی) انجام می شود. در سازه های ساختمانی به دلیل صرفه جویی در هزینه از قوطی ستونی جوش داده شده استفاده می شود. قوطی ستونی جوش داده شده تقریبا همان خاصیت مکانیکی قوطی ستونی یکپارچه را دارد.
قوطی ستونی تولید شده از نورد گرم نسبت به قوطی ستونی جوش خورده گران تر است. نکته مثبت این است که قوطی ستونی وزن ایده آلی را در سطح مقطع ایجاد می کند. از مزیت های دیگر قوطی ستونی وزن کم، مشخصات فنی، مسائل اقتصادی، ضریب کششی پایین با سطح مقطع و جاگیری در محیط کم را می توان نام برد.

طراحی و ساخت قوطی ستونی

ابعاد قوطی ستونی و خصوصیات ظاهری آن

ابعاد قوطی های ستونی بسته به این که با روش نورد سرم یا گرم تولید شوند متفاوت است. ابعاد قوطی همچنین به این که مربع شکل باشد یا مستطیلی هم بستگی دارد.
بیایید نگاهی به این دو نوع قوطی و ابعادشان بیندازیم:

نورد گرم

  • ابعاد قوطی ستونی مربع شکل به وسیله نورد گرم تولید می شود مطابق با استاندارد PN-EN 10210-2(8) است و از 40 تا 400 میلیمتر متفاوت است. ضخامت دیواره هم از 2.6 تا 20 میلیمتر تغییر می کند.
  • ابعاد قوطی ستونی مستطیل شکل که اضلاع آن با هم متفاوت هستند، از 50*30 تا 500*300 میلیمتر متغیر است اما ضخامت دیواره آن مانند قوطی ستونی مربعی است.

نورد سرد

  • ابعاد قوطی ستونی مربع که به وسیله نورد سرد تولید می شود از 20 تا 400 میلیمتر تغییر می کند. ضخامت ضلع و دیواره نیز بین 2 تا 16 میلیمتر تغییر می کند.
  • در قوطی ستونی مستطیل شکل ابعاد آن از 20*40 تا 200*400 میلیمتر طراحی و تولید می شود. ضخامت آن ها نیز همانند قوطی ستونی مربع است و به روش نورد سرد تولید می شوند.

بعضی تولید کنندگان اروپایی ابعاد قوطی ستونی را گسترش داده و تا 700*700 میلیمتر رسانده اند. ضخامت دیواره ها نیز تا 40 میلیمتر افزایش داده اند.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)