پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم

تحریم هایی که در چند سال اخیر علیه ایران اعمال گردید، تاثیر زیادی بر قیمت کالاهای مختلف از جمله آهن داشته است. آنچه مسلم است، عدم توقف خرید و فروش آهن آلات حتی در زمان تحریم ها است. به همین دلیل، با توجه به شرایط به وجود آمده می توان با پیش بینی قیمت آهن در یک بازه زمانی مشخص، تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ نمود و با کمترین ضرر مواجه گردید. از این ‌رو قصد داریم در این مقاله از آهن پخش به بررسی عوامل موثر بر قیمت آهن پرداخته و توضیح دهیم که پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم چگونه از این عوامل، تاثیر می پذیرد. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید.

عوامل اصلی موثر بر قیمت آهن

  • هزینه تجهیزات استخراج: تمامی معدن هایی که در حال حاضر از آن ها سنگ آهن استخراج می گردد، بنا بر موقعیت جغرافیایی و از نظر دشواری استخراج، متفاوت هستند. استخراج سنگ آهن از معادن به تجهیزات و دستگاه های پیشرفته ای نیاز دارد که معمولا از خارج از کشور خریداری می شوند. تمامی این هزینه ها در قیمت گذاری آهن اثر دارند.
  • هزینه حمل و نقل: یکی از عوامل موثر بر پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم، حمل و نقل آهن های وارداتی است. در واقع، برای آهن خریداری شده باید هزینه های مربوط به گمرک و توزیع در کشور پرداخت شود. هزینه نقل و انتقال بر قیمت تمام شده آهن تاثیرگذار بوده و منجر به افزایش قیمت آن می گردد.
  • افزایش میزان تقاضا: بر اساس قواعد اقتصادی، هر چه میزان تقاضا برای یک محصول بالاتر رود، باید میزان عرضه آن هم افزایش پیدا کند تا قیمت آن متعادل باشد. اما با توجه به مشکلات ارزی کشور میزان عرضه آهن و کالاهای مربوط به آن نمی تواند به تناسب تقاضا زیاد گردد در نهایت، پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم و فرآورده های آن نظیر میلگرد روند صعودی را نشان می دهد.
  • پیش بینی قیمت آهن توسط شرکت های معتبر و یا توزیع کنندگان: تاثیری که توزیع کنندگان و شرکت های معتبر بر قیمت گذاری آهن دارند هم مهم است. در اصل، افراد و شرکت ها با انجام پیش بینی قیمت آهن به شدت می توانند بر قیمت ها، میزان تقاضا و عرضه آهن و فرآورده های مربوط به آن تاثیر داشته باشند.

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن پس از تحریم

  • نوسان داشتن قیمت دلار، سکه و نفت: در کشورهایی که نفت به عنوان یک پشتوانه اقتصادی به شمار می رود، در صورتی که نفت با قیمت های بالا به فروش برسد، کاهش قیمت آهن کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است. اما در کشور ما که در اثر تحریم، فروش حداقلی نفت را دارد، افزایش شدید قیمت آهن، اجتناب ناپذیر خواهد بود.
  • افزایش نرخ جهانی آهن: طبیعی است که نرخ جهانی فلزات ارزشمند نظیر طلا، نیکل و آهن بر قیمت های آن ها در کشور اثر داشته باشد. بنابراین، در پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم حتما باید به این مساله نیز توجه نمود. قیمت جهانی آهن و دیگر فلزات بخصوص در زمانی که بیماری کرونا بر اقتصاد جهان حاکم شده، می تواند افزایش پیدا کند.
به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)