انواع گالوانیزاسیون

گالوانیزاسیون به فرآیند پوشش دهی ورق فولادی با استفاده از فلز روی گفته می شود. در طی این فرآیند ورق فولادی در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاوم می گردد. گالوانیزاسیون به روش های مختلفی انجام می گیرد که در این مطلب از سایت آهن پخش به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

انواع گالوانیزه کردن

گالوانیزه کردن به دو روش گالوانیزاسیون گرم و سرد انجام می شود که روش گالوانیزاسیون گرم متداول تر می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورق های گالوانیزه و همچنین اطلاع از لیست قیمت ورق گالوانیزه کارخانجات مختلف به سایت آهن پخش مراجعه نمایید.

گالوانیزاسیون گرم

این روش رایج ترین روش گالوانیزاسیون می باشد که قدیمی ترین روش نیز هست. در این روش ورق مورد نظر برای گالوانیزاسیون که عموما از جنس فولاد است را در حوضچه روی مذاب که دمای آن به 460 درجه سانتیگراد می رسد، غوطه ور می کنند، پس از آن واکنش های شیمیایی بین فلز روی و فولاد آغاز می گردد که منجر به تشکیل لایه هایی از ترکیب روی و آهن بر سطح فولاد شده و سپس با قرار گرفتن پوشش روی در معرض کربن و اکسیژن، یک لایه آلیاژی مقاوم در برابر ساییدن، زنگ زدن و خوردگی بر سطح فلز پایه ایجاد می گردد. از دلایل برتری این روش سادگی فرایند انجام آن در مقابل سایر روش ها می باشد. در این روش می توان لایه هایی به ضخامت 100 تا 130 میکرون بر روی سطح فلز پایه ایجاد نمود. در این روش لایه گالوانیزه رنگی کدر و سطحی ناصاف خواهد داشت. همچنین از مزیت های این روش می توان به ضخامت بالاتر لایه ی محافظ، مقاومت بالاتر در مقابل زنگ زدن و خوردگی و سهولت انجام آن اشاره نمود. از ورق های تولید شده با این روش در فضاهایی که پتانسیل بالاتری برای زنگ زدن و خوردگی دارند استفاده می شود.

گالوانیزه سرد

اساس روش گالوانیزه کردن سرد یا الکترلیز بر پایه اسپری نمودن الکترولیت یا نمک روی محلول در آب بر سطح فلز پایه می باشد. ضخامت لایه پوششی در این روش در حدود 25 میکرون خواهد بود. از نظر ظاهری نیز این ورق سطحی صاف، صیقلی و براق خواهد داشت. از این روش برای گالوانیزاسیون فلزات با ضخامت پایین استفاده می شود. این محصولات اکثرا در صنعت خودروسازی، ساخت قطعات فلزی، انواع پیچ و مهره و مفتول برای انواع مش استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورق گالوانیزه می توانید به مقاله "انواع ورق گالوانیزه" در بخش دانش نامه سایت مراجعه کنید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)