جدول استاندارد ورق های فلزی چیست

ورق های فلزی موجود در بازار، مواد اولیه تولید محصولات مختلفی هستند و این موضوع باعث شده است که اهمیت آن ها در صنعت و در زمینه تولید محصولات مختلف افزایش پیدا کند. یکی از پارامترهای اصلی که در زمان خرید ورق باید به یاد داشته باشید، وزن آن است. ما با دانستن وزن ورق های فلزی می توانیم تا حد زیادی درباره قیمت نهایی آنها حرف بزنیم و به این صورت بتوانیم قبل از تصمیم گیری برای خرید نهایی، اطلاعات مناسبی را به دست آوریم. دو روش کلی برای به دست آوردن وزن ورق فلزی با وجود دارد که عبارتند از: " استفاده از جدول استاندارد ورق های فلزی و استفاده از فرمول محاسبه وزن انواع ورق های فولادی" در ادامه این مطلب از سایت آهن پخش، ما قصد داریم که اطلاعات مناسبی را در خصوص این که جدول استاندارد ورق های فلزی چیست در اختیار شما قرار دهیم و همچنین توضیحات مختصری در خصوص فرمول محاسبه وزن انواع ورق فولادی در اختیار شما قرار دهیم.

جدول استاندارد ورق های فلزی چیست

استاندارد ورق های فلزی

ورق های فلزی از آن جا که بسیار اهمیت دارند و از لحاظ کاربردی، جزو پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی هستند، باید مطابق با استانداردها ساخته شوند تا بتوانند کارایی لازم را داشته باشند و با دوام باشند. ورق های فلزی می توانند برای ساخت کشتی، ساخت هواپیما، ساخت خودروها و... به کار روند و خاصیت کشسانی خیلی خوبی دارند. همچنین این محصولات در دستگاه های پرس و دستگاه های مثل آن به کار برده می شوند، زیرا این ورق ها خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارند.
اکنون متوجه اهمیت بسیار زیاد استاندارد ورق های فلزی، با توجه به مواردی که ذکر کردیم، شده اید. این استانداردها از طریق جداولی مشخص می شوند. در این جدول ها، سایز، طول، وزن و دیگر موارد مربوط به ورق ها که هنگام تولید این محصولات اهمیت دارند را، می توانید مشاهده کنید. اطلاعات این جدول ها مطابق با استانداردهای جهانی هستند و تحت کنترل کیفی قرار گرفته اند. می توانید با جستجو در سایت آهن پخش، به این جداول دست پیدا کنید و با خرید از این مجموعه، با کیفیت ترین محصولات را داشته باشید.

جداول استاندارد ورق های فلزی

ورق های فلزی که انواع مختلفی دارند و شامل ورق روغنی و ورق سیاه می شوند، که به ترتیب نورد سرد و نورد گرم نیز، نامیده می شوند. هر کدام از این ورق های فلزی نیز انواع گوناگونی دارند. این ورق های فلزی با کمک جداول استاندارد ورق های فلزی، که مورد تایید همگان است تولید می شوند و از این رو بر اساس سایز مورد نیاز، اطلاعات خاص خود را باید داشته باشند.
جدول استاندارد ورق های فلزی نورد سرد را در زیر مشاهده می کنید:

ردیف طول (میلی متر) عرض (میلی متر) ضخامت (میلی متر) وزن (کیلوگرم)
1 2000 1000 30 صدم 5
2 2000 1000 40 صدم 6
3 2000 1000 50 صدم 8
4 2000 1000 1 16
5 2000 1000 2 32
6 2000 1000 3

48

جدول استاندارد ورق های فلزی نورد گرم را هم ببینید:

ردیف طول (میلی متر) عرض (میلی متر) ضحامت (میلی متر) وزن (کیلوگرم)
1 2000 1000 2 32
2 2000 1000 3 48
3 2000 1000 4 64
4 2000 1000 5 80
5 2000 1000 6 96
6 6000 1500 8 576
7 6000 1500 10 720
8 6000 1500 12 864
9 6000 1500 15 1080
10 6000 1500 20 1440

 

کاربرد جدول استاندارد ورق های فلزی چیست؟

برای این که بدانید جدول استاندارد ورق های فلزی چیست و چه کاربردی دارد، باید ابتدا با پارامترهایی که در آن است به صورت کامل آشنا شوید. جدول استاندارد ورق های فلزی به شما این امکان را می دهد که با توجه به نیاز های خود بتوانید ورق مورد نظر خود را پیدا کنید و به این صورت اطلاعات مناسبی قبل از خرید آن به دست بیاورید. در ضمن استفاده از این جدول استاندارد می تواند به شما کمک زیادی در زمینه به دست آوردن وزن ورق مورد نیازتان کند و به این صورت می توانید به راحتی قیمت تقریبی ورق های فلزی مورد نظر خود را به دست بیاورید. جدول استاندارد ورق های فلزی، برای انواع ورق فلزی با جنس های مختلف و تولید شده تحت استاندارد های مختلف متفاوت است، به همین دلیل پیشنهاد ما به شما این است که قبل از این که از یک شرکت ورق مورد نظر خود را خریداری کنید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تولید کننده ورق های فلزی مورد نظر شما کدام شرکت است و آنها بر اساس چه استانداردی محصولات خود را تولید می کنند. به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه اصفهان در جدول استانداردی که برای ورق سیاه خود در اختیار مشتریان خود قرار می دهد پارامترهایی مانند: "وزن هر شیت ورق سیاه بر حسب کیلوگرم، ضخامت ورق ها بر حسب میلی متر، عرض ورق بر حسب میلی متر و طول بر حسب میلی متر" را ذکر کرده و اطلاعات مفیدی برای شروع کار انتخاب و خرید ورق فلزی، در اختیار شما قرار می دهد. برای استفاده درست و بهتر از این جدول شما می توانید به راحتی از فرمول های محاسبه وزن انواع ورق استفاده کنید. در ادامه بیشتر در خصوص این فرمول با هم صحبت می کنیم.

جدول استاندارد ورق های فلزی چیست

فرمول محاسبه وزن ورق های فلزی

حال که فهمیدید جدول استاندارد ورق های فلزی چیست، بهتر است که به سراغ فرمول به دست آوردن وزن ورق فلزی برویم تا بتوانید به درستی از اطلاعات موجود در جدول استفاده کنید. معمولاً جدول های استاندارد ورق های فلزی ساختار پیچیده ای ندارند و شما به راحتی می توانید تمامی فاکتورهای مورد نیاز برای جایگذاری در فرمول به دست آوردن وزن را در آن ها جایگذاری کنید، اما این نکته مهم را فراموش نکنید که برای استفاده از فرمول محاسبه وزن ورق فلزی، شما باید چگالی فلز مورد نظر خود را بدانید تا با جایگذاری آن در فرمول به راحتی پاسخ خود را بیابید. در ادامه این قسمت ابتدا چگالی چند فلز مهم را در اختیار شما قرار می دهیم و در پایان هم فرمول محاسبه وزن را با شما در میان میگذاریم:

  • چگالی آلومینیوم: 2.7
  • چگالی استیل: 7.84
  • چگالی آهن: 7.86

جدول استاندارد ورق های فلزی چیست

نکته مهمی که در مورد مقادیر بالا باید بدانید این است که معمولاً در محاسبات، چگالی آهن و استیل را 8 در نظر می گیرند. همچنین باید در نظر داشته باشید که انواع ورق های آهنی مانند ورق آجدار، ورق سیاه، ورق روغنی و ورق گالوانیزه نیز به عنوان ورق استیل و آهنی در نظر گرفته می شوند و چگالی را برای آنها در محاسبات مربوطه 8 در نظر میگیرند. حال که ما چگالی انواع ورق را در اختیار داریم بهتر است که سریع به سراغ فرمول محاسبه وزن ورق های فلزی برویم:

چگالی ورق* ضخامت ورق بر حسب میلیمتر* عرض ورق بر حسب متر* طول ورق بر حسب متر= وزن ورق بر حسب کیلوگرم

به یاد داشته باشید که در فرمول بالا منظور از حاصل ضرب طول، عرض و ضخامت ورق این است که حجم ورق را به دست آوریم و به همین دلیل است که ممکن است شما گاهی مشاهده کنید که فرمول بالا به صورت زیر نیز نوشته می شود:

چگالی ورق * حجم ورق فلزی = وزن ورق

نکته پایانی که در مورد این فرمول به یاد داشته باشید این است که معمولا مقدار به دست آمده محاسبات این فرمول به صورت تقریبی هستند و برای تعیین وزن ورق های فلزی به صورت دقیق باید از باسکول استفاده کرد.

به این مطلب امتیاز دهید
4 از 5 (19 امتیاز)

سوالات متداول جدول استاندارد ورق های فلزی چیست

منظور از جدول استاندارد ورق های فلزی چیست؟

از طریق جدول استاندارد ورق فلزی می‌توان اطلاعات و دانش کافی در مورد ورق های فلزی کسب کرد و ورق‌هایی را خریداری کرد که بیشترین بازدهی را در رابطه با کارکرد مودر نیاز شما را داشته باشند.

از جدول های استاندارد ورق های فلزی چه استفاده ای می شود؟

خریداران ورق های فلزی با بررسی جدول از قیمت حدودی ورق، شرکت تولید کننده، وزن ورق و استاندارد تولید آن اطلاعات کسب کنند و از همین طریق بتوانند انتخابی درست داشته باشند.

جدول استاندارد ورق های فلزی را از کجا می توان مشاهده کرد؟

جدول استاندارد ورق های فلزی را می توان از سایت آهن پخش مشاهده کرد.