چگالی فولاد

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین آلیاژهای آهن، تحت عنوان فولاد یا به عبارت دیگر پولاد نام گذاری می شود. ترکیب شیمیایی آهن با کربن موجب تشکیل این فلز پر مصرف می گردد. استفاده از این فلز تنها محدود به دنیای امروز نیست. بلکه استفاده از آن برای ساخت ابزارهای جنگی ریشه در زمان های بسیار دور دارد. تولید این فلز کاربردی از قرن چهاردهم میلادی به بعد در کشور ما رواج یافته و در طول زمان دچار پیشرفت ها و تغییرات چشمگیری شده است.
ویژگی های گوناگون فولاد آن را به یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین فلزات در سرتا سر دنیا تبدیل کرده است. به گونه ای که تولید این فلز به طور روز افزون در حال افزایش می باشد. همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، فولاد یکی از مهم ترین آلیاژهای آهن محسوب می شود و همین امر موجب شده است که ویژگی های این فلز بسیار مشابه خصوصیات آهن باشد.

چگالی فولاد

وزن مخصوص فولاد

محصولات فولادی معمولا وزن های مخصوصی دارند، زیرا باید طبق استانداردها ساخته شوند و نمی شود در هر سایز و وزنی که می خواهیم آن ها را تولید کنیم. محصولات فولادی که شامل تیر آهن ها، نبشی ها، میلگرد ها، نورد های گرم و سرد، ورق های گالوانیزه و غیره می شوند، هر کدام جدول استاندارد مخصوص خود را دارند. هر چه وزن این محصولات افزایش یابد، قیمت آن ها نیز زیاد می شود.
آهن پخش در مطالب خود وزن مخصوص فولادها را آورده است و با ارائه محصولات برترین کارخانه های کشور همراه با کیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای جهانی، می تواند نظر شما را در این زمینه جلب کند. اگر وزن مخصوص فولاد ها رعایت شود، می توانید سازه مستحکمی را داشته باشید. در آهن پخش مطالب مربوط به جدول های اشتال و دیگر جدول های مرتبط با وزن محصولات فولادی را مطالعه کنید.

ویژگی های فولاد

قابلیت شکل پذیری بسیار زیاد، رسانایی گرمایی چشمگیر، دوام و عمر مفید طولانی، انعطاف پذیری بالا، استحکام زیاد و قابلیت کشش فوق العاده از مهم ترین ویژگی های فولاد می باشد. گفتنی است که این فلز ضد زنگ بوده و در عین حال در برابر خورده شدن مقاوم است.
میزان کربن استفاده شده در ساختار آهن موجب ایجاد انواع مختلفی فولاد می گردد. هر یک از نوع های گوناگون این فلز ویژگی های منحصر به فردی دارند. اما یکی از مهم ترین ویژگی های مشترک میان آن ها مقاومت بسیار زیاد در شرایط و دماهای مختلف می باشد. همین ویژگی موجب استفاده زیاد انواع مختلف این فلز، در حوزه های گوناگون و صنایع مختلف شده است.

چگالی فولاد

دسته بندی فولاد بر اساس میزان کربن در ساختار آن

فولادها را بر اساس میزان کربن استفاده شده در آن ها، به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

  • کم کربن

میزان کربن استفاده شده در ساختار این فلزات، تقریبا 0.25 درصد می باشد. کم بودن میزان کربن موجب افزایش خاصیت جوش پذیری می گردد. همین امر موجب شده است که فلزات کم کربن دارای قابلیت جوشکاری و ماشین کاری بوده و به سهولت لحیم کاری شوند.

  • کربن متوسط

کربن استفاده شده در فولاد های دارای کربن متوسط، بین 0.25 تا 0.65 درصد می باشد. این دسته از فلزات که آن ها را در ساخت چرخ دنده، ریل راه آهن، تولید پیچ های اتصال و ... مورد استفاده قرار می دهند، از استحکامی متوسط برخوردار بوده و در عین حال توانایی اجرای عملیات حرارتی بر روی آن ها ضعیف است.

  • پر کربن

میزان کربن استفاده شده در ساختار این دسته از فلزات، بین 0.6 تا 1.4 درصد است. این دسته از فلزات به دلیل دارا بودن کربن زیاد، جزء محکم ترین و با دوام ترین انواع فولاد هستند. مقاومت بسیار زیاد در برابر سایش موجب استفاده آن ها در ساخت تیغه های برش و انواع فنرها شده است. گفتنی است که قابلیت جوش پذیری این دسته از فلزات به دلیل وجود کربن فراوان بسیار کم می باشد.

چگالی فولاد

دسته بندی فولاد بر اساس کاربرد
  • ضد مغناطیس
  • ضد زنگ
  • ساختمانی
  • فنر
  • نیتروژنه
  • جوشکاری
  • بهسازی شونده
  • کربوریزه
  • ورق سازی
  • ابزار
محاسبه چگالی فولاد

چگالی یک ماده که از آن تحت عنوان جرم حجمی آن ماده نیز یاد می شود، از نسبت جرم آن ماده به ازای حجم واحد آن به دست می آید. چگالی را با نماد ƿ نشان می دهند. فرمول چگالی به قرار زیر تعریف می شود:

ƿ = m/v

درفرمول فوق الذکر ƿ نماد چگالی یا به عبارت دیگر جرم حجمی است. در این فرمول m نشان دهنده جرم ماده و v نشان دهنده حجم آن ماده است. یکای چگالی بر اساس قرارداد، کیلوگرم بر متر مربع می باشد.
صنعت فولاد یکی از مهم ترین صنایعی است که وزن و چگالی فولاد در آن دارای اهمیت است. این دسته از صنایع به دلیل سر و کار داشتن با وزن بالای مقاطع نیازمند آگاهی از چگالی فولاد هستند. زیرا وقوع هر گونه اشتباه در محاسبات وزنی و چگالی فولاد ممکن است زیان های مالی جبران ناپذیری را برای صاحبان صنایع به جای بگذارد.

چگالی فولاد گرم بر سانتی متر مکعب

چگالی فولاد 7.85 گرم بر سانتی متر مکعب، یا به عبارت دیگر 7850 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

چگالی فولاد

به این مطلب امتیاز دهید
3 از 5 (30 امتیاز)