نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست و چگونه می توان آن را از دیگر ورق های فولادی تشخیص داد؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که درک صحیحی از فرآیند تولید ورق های فولادی داشته باشید. مروری اجمالی بر این فرآیند تولیدی خالی از لطف نیست. در مقدمه لازم است بدانید که آهن و انواع آلیاژ آن از پرمصرف ترین عناصر و فلزات در صنایع مختلف می باشد. ایراد وارد به این عنصر واکنش پذیری بالای آن و اکسید شدنش در مجاورت واکنش های شیمیایی و اکسیژن می باشد. بنابراین نیاز به روشی است که به وسیله آن بتوان این نقص را در ورق های فولادی کنترل کرد و از آن برای داشتن ماده ای بادوام، با کیفیت و عمر طولانی بهره برد. پر کاربرد ترین و مقرون به صرفه ترین روش برای دست یابی به این منظور فرآیند گالوانیزه است.

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه سالم و معیوب

چگونه ورق گالوانیزه را بشناسیم؟

برای بررسی نحوه تشخیص ورق گالوانیزه به بررسی مراحل تولید این ورق می پردازیم.

اولین مرحله برای تولید ورق گالوانیزه یا ورق سفید، ورود ورق حاصل از نورد سرد یا همان ورق روغنی به خط تولید است. پس از آن در دومین قدم لازم است یک سری عملیات و پرداخت های سطحی بر روی ورق روغنی انجام پذیرد، تا بستر کار برای دریافت پوشش روی آماده گردد این عملیات شامل اسید شویی، چربی زدایی با مواد قلیایی، فلاکس زنی و گداختن سطح است. بنا به طراحی خطوط تولید هر کدام از این فرآیند ها یک یا دوبار تکرار می شود. پس از هر مرحله سطح ورق خشک شده و سپس عملیات بعدی انجام می شود. ورق روغنی مراحل پیش گرم، گرم کردن و هم دمایی را متناسب با شرایط در نظر گرفته شده دریافت می کند. اکنون ورق روغنی آماده دریافت پوششی از روی (Zinc) می باشد.

چگونه ورق گالوانیزه را بشناسیم؟

بنابراین در مرحله سوم ورق روغنی در استخری با غلظت معین از عنصر روی غوطه ور می شود و به این روش یک لایه محافظ با ضخامت معین به آن اضافه می شود. غوطه ور کردن یک روش مقرون به صرفه برای ایجاد پوشش گالوانیزه است. در این روش پوشش گالوانیزه استحکام و چسبندگی بالایی دارد و ضخامت آن نیز قابل تغییر است. برای تنظیم ضخامت پوشش روی از جت هوا بلافاصله پس از خروج از استخر مذاب استفاده می شود. هر چقدر پوشش روی ضخیم تر باشد کیفیت و بالطبع قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. در مرحله چهارم ورق گالوانیزه با روش هایی همچون دمیدن هوا یا تانک آب سرد خنک شده و سطح لایه پوششی تثبیت می شود. آخرین مرحله نیز اختصاص به بررسی واحد کنترل کیفی، رول کردن ورق گالوانیزه به دست آمده و بسته بندی آن می باشد.

نحوه نگهداری ورق های گالوانیزه

قبل از انبار کردن ورق گالوانیزه برای رفع نواقص ظاهری و تنظیم سطح صافی و زبری محصول از نورد پوسته ای استفاده می شود و سطح ورق بازبینی می شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب های بعدی در انبار و شوره زدن سطح ورق گالوانیزه، از عملیات کروماته استفاده می شود. عرض های متدوال در بازار برای ورق گالوانیزه 100 و 125 سانتی متر می باشد. ضخامت تولیدی نیز عمدتا بین 0.18 تا 6 میلی متر می باشد. وزن هر رول ورق گالوانیزه بسته به دیگر مولفه ها بین 5 تا 7 تن می باشد.ورق گالوانیزه در مقابل رطوبت و خوردگی مقاومت قابل توجهی دارد. 

نحوه نگهداری ورق های گالوانیزه

کاربردهای ورق گالوانیزه

می توان از صنایع ساخت ادوات کشاورزی، مخازن و بشکه ها، ورق های شیروانی و کرکره ای، لوازم آشپزخانه، تابلوهای برق و پانل های آن، سقف و دیواره های کارگاه و سوله ها، بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی، لوله ها و نادان ها و ... به عنوان صنایعی که از ورق گالوانیزه استفاده می کنند نام برد.
در هر صنعتی که نیاز به ورق گالوانیزه باشد، می توانند این محصول را بر حسب نیاز به شکل رول شده (کویل)، برش خورده (شیت) و سینوسی (کرکره ای) خریداری نمایید. بسته بندی اصولی نیز لازمه حفظ کیفیت محصول می باشد که معمولا از حلقه های محافظ داخلی و خارجی استفاده شده و ورق با استفاده از تسمه های فلزی محکم می شود. در صورت خرید محصول به صورت شیت ورق ها را همراه با پالت چوبی دریافت خواهید کرد. جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

 بهترین قمیت ورق گالوانیزه امروز آنلاین آهن آلات آهن پخش

دیدگاه‌ها  
نحوه تشخیص ورق گالوانیزه در آهن پخش به چه صورت است؟
به نقل از عماد:
نحوه تشخیص ورق گالوانیزه در آهن پخش به چه صورت است؟

سلام دوست عزیز؛
بررسی نحوه تشخیص ورق گالوانیزه، به نحوه تولید آن بر می گردد که در مطالب همین صفحه به صورت کامل به آن پرداختیم.
به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)