فرق تیرآهن اصفهان با کرمانشاه

از نیاز های اصلی ساخت و ساز، تیرآهن است. در بازار برند های مختلفی از این فولاد را می توان یافت که هر کدام ادعا می کنند با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصول را تولید کرده اند. اما تفاوت تیرآهن اصفهان با تیرآهن کرمانشاه در چیست؟ آیا واقعا نسبت به یکدیگر برتری دارند و با یکدیگر متفاوت هستند؟ کدام یک با کیفیت تر هستند؟ برای یافتن جواب سوال های مطرح شده ادامه این مقاله از آهن پخش را مطالعه فرمایید تا بتوانید مناسب ترین محصول را خریداری نمایید.

ویژگی‌های تیرآهن اصفهان

تیرآهن اصفهان توسط فولاد مبارکه و کارخانه ذوب آهن اصفهان، واقع در اصفهان تولید می شود. این کارخانه از بزرگ ترین و معتبر ترین تولید کنندگان در حوزه فعالیت خود است در واقع بیشتر محصولات موجود در بازار سطح کشور توسط این شرکت تامین می شود. از قابلیت های این فولاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند

برند تیرآهن اصفهان عبارت است از نام اختصاری ESCO که هر دو متر روی محصولات این شرکت حک شده است.

  • نوع محصولات و مشخصات فنی
  1. تیرآهن IPE این کارخانه بر طبق استاندارد و داشتن مشخصه I-2 ساخته می شود. شکل ظاهری این محصول مانند I انگلیسی است و از استاندارد های ملی و اروپایی بهره مند است. ابعاد و سایز های تولید شده IPE شامل اعداد زوج مابین ۱۲ تا ۲۴، ۲۷ و ۳۰ است.
  2. تیرآهن IPB در وزن های سبک و متوسط با داشتن استاندارد روسیه و چین از محصول های دیگر این کارخانه است. مزیت عمده این محصول دارا بودن استاندارد های ملی و جهانی است. محصول بال پهن موازی یا تیرآهن IPB در وزن سبک از ابعاد اعداد زوج مابین ۱۴ تا ۲۰ و در وزن متوسط در اندازه های ۱۴ تا ۳۰ ساخته می شوند.
  3. تیرآهن اصفهان از نوع بال باریک شیبدار محصول دیگری از ذوب آهن اصفهان است که در جرم، ابعاد و مقادیر ایستایی تولید می شود. محصول بال باریک شیبدار در اندازه های ۱۲ و ۱۴ تولید می شوند.

در حالت کلی وزن های هر تیر آهن این کارخانه از وزن استانداردی برخوردار هستند. به عبارت دیگر وزن هر محصول با توجه به نوع و سایز آنها متفاوت است. اما همیشه این کارخانه در تولید محصولات بیشترین وزن را در نظر گرفته است.

  • قیمت

نرخ تیرآهن اصفهان به دلایل متعددی از جمله نرخ مواد اولیه، میزان رکود، مخارج جابجایی و تولید، تغییر ارز و دلار و غیره در نوسان است.

ویژگی‌های تیرآهن اصفهان

ویژگی‌های تیرآهن کرمانشاه

تیرآهن جهان فولاد غرب در حقیقت همان تیرآهن کرمانشاه است. مشخصه اصلی این شرکت کیفیت و مرغوب بودن آن در بیم، ستون، نعل درگاهی و خرپا تولیدات آن است. همچنین این کارخانه در تولید محصولات خود از پوشش سوله نیز استفاده می کند که این قابلیت قابل تحسین است.

  • برند

نام اختصاری تیرآهن جهان فولاد غرب که بر روی محصولات خود حک می کند شامل JFCO است. خریداران می توانند از طریق آرم JFCO محصولات فولاد غرب را از دیگر محصولات مشابه تشخیص دهند.

  • نوع محصول و مشخصات فنی آنها
  1. تیرآهن کرمانشاه نیم پهن تولید شده توسط جهان فولاد غرب مانند حرف انگلیسی I است و بر طبق استاندارد IPE ساخته می شود. ابعاد این محصول از شماره ۸ شروع می شود و تا شماره ۲۰ ادامه دارد.
  2. تیرآهن بال پهن محصول دیگر این کارخانه است که شبیه به H انگلیسی است و طبق استاندارد IPB ساخته می شود. سایزهای این محصول از شماره ۱۰ آغاز می شوند و تا شماره ۱۰۰ ادامه دارند و کل سایز های این محصول به بازار عرضه می شوند.

ویژگی‌های تیرآهن کرمانشاه

ابعاد تولید شده هر محصول این شرکت دارای وزن مخصوص به خود است که اکثر محصولات تولید شده در وزن سبک طبقه بندی می شوند. در واقع تفاوت اصلی تیرآهن کرمانشاه با اصفهان در وزن آنها است. به عبارت دیگر محصول تولید شده کارخانه ذوب آهن اصفهان دارای وزن سنگین تری از محصولات تولید شده تیرآهن جهان فولاد غرب است. برای نمونه اگر هر دو کارخانه تیرآهن اندازه ۱۴ تولید کنند کارخانه ذوب آهن اصفهان ۲۵ کیلو گرم سنگین تر از محصول تیرآهن جهان فولاد غرب است.

کم شدن وزن در محصول تیرآهن کرمانشاه سبب اختلاف در ارتفاع، جان و ضخامت بال تیرآهن می شود. این اختلاف وزن می تواند کیفیت، مرغوبیت، استحکام و در نهایت قیمت محصول را تحت تاثیر قرار دهد. از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات کارخانه جهان فولاد غرب می توان به تیرآهن ۱۴ اشاره کرد. مزیت اصلی تیرآهن ۱۴ علاوه بر قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد آن، سنگین بودن آن در حد ایده آل است. مواد اولیه ای که در تیرآهن ۱۴ استفاده می شود علاوه بر مرغوب بودن از نظر استاندارد قابل قبول است.

  • قیمت

قیمت تیرآهن کرمانشاه تحت تاثیر پارامتر هایی چون نرخ مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، تغییر قیمت ارز، مخارج جابجایی و غیره تغییر پیدا می کند. از تفاوت های دیگر جهان فولاد غرب و کارخانه ذوب آهن اصفهان در قیمت محصولات آنها است. چرا که هر چه محصول سنگین تر باشد تیرآهن  قیمت بالاتری خواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید
3 از 5 (1 امتیاز)