تیرآهن بلژیکی چیست

شاید زمانی که یک شرکت بلژیکی به فکر تولید تیرآهن با روش نورد سرد افتاد، هیچکس تصور نمی‌کرد تیرآهن بلژیکی با چنین تنوعی تولید شود. این محصول که هدف از تولید آن توزیع بهتر بار توسط تیرآهن بود، این روزها شهرت بسیاری پیدا کرده است.

تیرآهن بلژیکی چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ در کدام سازه‌ها می‌توان از تیرآهن بلژیکی استفاده کرد؟ انواع تیرآهن بلژیکی کدام‌اند؟ تولید این تیرآهن به چه شکل صورت می‌گیرد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم. کافی است با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

همه چیز درباره تیرآهن بلژیکی و انواع تیرآهن بلژیکی

در اواسط قرن بیستم میلادی بود که شرکتی به نام Bethlehem به فکر تولید تیرآهن به روشی تازه افتاد. این شرکت برای اولین بار تیرآهن بلژیکی را با استفاده از شمش‌های فولادی با گریدهای مشخص تولید کرد. روشی که این شرکت برای تولید تیرآهن استفاده کرد امروزه با نام نورد سرد شناخته می‌شود.

در این روش شما نیاز به شمش‌های فولادی با گریدهای مشخص دارید. تفاوت در گریدهای تیرآهن‌های بلژیکی از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های میان انواع تیرآهن بلژیکی است. این شمش‌های فولادی ابتدا در دمای بالا کمی نرم می‌شوند. سپس با استفاده از غلطک و قالب به شکل‌های مدنظر در می‌آیند. 

تیرآهن‌های هاش یا همان بال پهن که با شکل H شناخته می‌شوند را نیز می‌توان به روش تیرآهن بلژیکی تولید کرد. مهم‌ترین تفاوتی که تیرآهن‌های هاش با سایر انواع تیرآهن بلژیکی دارد، بال‌های پهن آن است که عرض بال‌های پهن این محصولات دو برابر ارتفاع جان تیرآهن است. از این محصول در سازه‌های عظیم استفاده می‌شود. در ادامه تعدادی از این سازه‌ها را نام می بریم:

  • پل‌های شهری
  • پاساژها
  • اسکله‌های دریایی
  • سکوهای استخراج نفت
  • آسمان خراش‌ها
  • ساختمان‌های معمولی شهری

تیرآهن‌های لانه زنبوری نوع دیگری از تیرآهن‌های بلژیکی هستند که جان آن‌ها به شکل یک چند ضلعی ساخته شده است. این محصولات درگیری بیشتری با بتن دارند، از این رو استحکام آن‌ها نسبت به سایر تیرآهن‌های بلژیکی بیشتر است. این درگیری موجب مقاومت بیشتر بتن در برابر تغییرات دمایی می‌شود. از این محصول در سازه‌هایی که قرار است ارتفاع زیادی داشته باشند استفاده می‌شود.

تیرآهن با بال نیم پهن از پر کاربردترین انواع تیرآهن بلژیکی است که عرض بال‌های آن نسبت به جان کمتر است. سطح مقطع این محصول شبیه به حرف I است. از این رو به آن تیرآهن بلژیکی I نیز گفته می‌شود. مقاومت فشاری پایین‌تر این محصول موجب شده از این محصول در ساخت قسمت‌هایی که بارکش نیستند استفاده شود. سازه‌ای که از این محصول استفاده می‌کند باید با وزن سبک یا متوسط باشد. 

همه چیز درباره تیرآهن بلژیکی و انواع تیرآهن بلژیکی

ویژگی‌های تیرآهن بلژیکی

در یک دید کلی می‌توان گفت اکثر ویژگی‌های این تیرآهن‌ها شبیه به تیرآهن‌های معمولی یا همان نرمال است. اما از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های این نوع تیرآهن‌ها می‌توان به ارتفاع جان آن‌ها اشاره کرد. تیرآهن‌های بلژیکی دارای ۸۰ تا ۴۰۰ میلی متر ارتفاع جان هستند. طول آن‌ها نیز بین ۶ تا ۲۰ متر متفاوت است.

تیرآهن‌های بلژیکی از فولادهای ST52، ST44، ST33 و ST37 به دست می‌آیند. حداقل دمایی که این فولادها تحمل می‌کنند، چیزی نزدیک به ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد است. ظاهر تیرآهن و اعدادی همچون بال و… نیز وابسته به استانداردی است که تیرآهن در گرید آن تولید می‌شود. از جمله این استانداردها می‌توان به IPB، IPE، INP اشاره کرد.

ویژگی‌های تیرآهن بلژیکی

ویژگی‌های دیگری همچون استحکام یا مقاومت فشاری تیرآهن بلژیکی، بسته به اینکه از کدام نوع تیرآهن استفاده می‌کنید متفاوت است. اما نکته‌ای که شاید سرمایه گذاران پروژه را خوشحال کند، قابلیت خرید نمونه‌های دست دوم است. البته دقت داشته باشید که این نمونه‌ها باید به خوبی بررسی شوند.

سایز تیرآهن بلژیکی وابسته به دو قسمت جان و بال تیرآهن است. برای مثال تیرآهن سایز ۱۲ دارای جان ۱۲۰ میلی متری است. ابعاد تیرآهنی که خریداری می‌کنید روی متغیرهای بسیاری تاثیر می‌گذارد. از جمله این متغیرها می‌توان به میزان مقاومت خمشی و میزان تحمل بار تیرآهن اشاره کرد.

اما قیمت تیرآهن بلژیکی همانند تیرآهن معمولی به عوامل متفاوتی بستگی دارد. اما در یک دید کلی می‌توان گفت قیمت تیرآهن بلژیکی نسبت به قیمت تیرآهن معمولی کمتر است. اما هنوز هم مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت، کارخانه و برندی است که محصول را تولید کرده است. از جمله دیگر عوامل تاثیر گذار روی قیمت تیرآهن بلژیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه‌های تولید معمول همچون هزینه نیروی انسانی
  • قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین و گازوئیل
  • وضعیت عرضه و تقاضای بازار ساختمان
  • سایز و ضخامت محصول
  • قیمت ارز
  • گرید و کیفیت آهن
  • قیمت آهن و فولاد در بازارهای داخلی و بین المللی

این محصول توسط کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شود. اما اگر به دنبال خرید بهترین تیرآهن بلژیکی با بهترین قیمت هستید، کارشناسان ما در آهن پخش آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)