مقایسه آهن زنگ زده و زنگ نزده

خرید آهن همیشه یکی از دغدغه های بزرگ تاجرین آهن بوده است، اما برخی از تجار که نسبت به خرید آهن دست دوم رغبت نشان می دهند، همیشه به فکر این هستند که آیا آهن خریداری شده آن ها، از نوع زنگ زده است یا خیر؟ در این مقاله ما قصد داریم که به مقایسه آهن زنگ زده و زنگ نزده بپردازیم و شما را در مورد خصوصیات آهن زنگ زده و همچنین عوامل دخیل در زنگ زدن آهن، بیشتر آگاه کنیم.
وجود اکسید آهن روی فلز آهن باعث پوسیدگی و از بین رفتن کیفیت آن می ‌شود. بنابراین هنگام خرید آهن از نوع دست دوم باید حتما به این مسئله دقت داشته باشید، که لایه اکسید آهن روی فلز آهن وجود نداشته باشد و فلز شما به صورت سالم و باکیفیت باشد. البته بهتر است بدانید که راه های زیادی نیز وجود دارند که باعث جلوگیری از اکسید روی سطح فلز آهن می شود. در ادامه بیشتر در مورد این مسائل صحبت خواهیم کرد. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با آهن پخش همراه شوید.

عوامل موثر در زنگ زدن آهن

همان طور که در دوران ابتدایی و دبیرستان نیز در کتاب ‌های درسی ما به کرات اشاره شده است، عوامل موثر بر زنگ زدن آهن، عبارت از اکسیژن هوا و رطوبت هستند. این عوامل زمانی که به صورت کامل فراهم باشند، یک لایه اکسید آهن و یا به عبارتی زنگ آهن روی فلز تشکیل می ‌شود که رنگ آن متمایل به قرمز و یا قهوه ای سوخته است.
اگر که این عوامل از بین نروند و یا اینکه یک پوشش محافظ روی فلز آهن و آلیاژهای آن از جمله فولاد تشکیل نشود، به مرور زمان فلز دچار پوسیدگی می شود. بنابراین اولین نکته ای که در جهت محافظت از آهن باید به آن توجه کرد جلوگیری از زنگ زدن آهن است.
نکته دیگری که در این زمینه قابل ذکر است، آب و هوای مرطوب است که امکان زنگ زدن آهن را بیشتر می کند. به همین جهت در هوای استفاده از در و پنجره های آلومینیوم رایج تر است. اگر آب به صورت کاملا مستقیم با آهن در تماس باشد، امکان زنگ زدن و یا اکسید شدن آن بسیار افزایش می یابد. آب شور نیز این پدیده را تشدید می کند.

عوامل موثر در زنگ زدن آهن

چگونه از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

پاسخ به این سوال بسیار آسان است. همانطور که گفتیم عوامل دخیل در زنگ زدن آهن عبارت از اکسیژن و رطوبت هستند. پس جواب سوال بسیار آسان است و در صورت حذف رطوبت و اکسیژن می توان جلوی زنگ زدن آهن را گرفت. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه جلوی تماس اکسیژن و رطوبت موجود در هوا را با آهن بگیریم؟ این مسئله بسیار ساده است. محلول های ضد زنگی موجود هستند، که می توان از آن ها برای پوشش سطح آهن استفاده کرد و جلوی زنگ زدن آهن را گرفت.
در صورتی که قصد دارید از آهن خود در برابر اکسید شدن محافظت کنید، باید سطح آن را با ضد زنگ بپوشانید. البته این محصول قیمت زیادی ندارد هزینه آن در برابر هزینه از بین رفتن آهن تقریبا ناچیز است.
همچنین بهتر است که در شهرهای شرجی و جاهایی که رطوبت هوا بسیار بالا است از آهن استفاده نشود. از این روتوصیه می شود که محل دپوی آهن آلات در شهر های خشک باشد و آهن آلات مختلف و آلیاژهای آهن همچون فولاد در معرض رطوبت قرار نداشته باشند.
اگر قصد دپو کردن آهن و انبار کردن آن را دارید، بهتر است مکانی را انتخاب کنید که از رطوبت دور باشد و آهن شما در برابر رطوبت هوا قرار نگیرد. در این صورت تقریبا ۵۰ درصد جلوی اکسید شدن آهن را گرفته‌ اید. وجود بارش باران و برف روی سطوح فلز آهن، باعث زنگ زدن آن می ‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود که مکان انبار شما به گونه ‌ای باشد که کاملا سربسته باشد و هیچگونه باران و برفی روی سطح آهن ننشیند.
امروزه کشتی های بزرگ باربری و مسافربری نیز از فولاد و آهن تولید می‌ شوند. اما این فولاد و آهن توسط یک پوشش کاملا ضد زنگ پوشیده می شوند و پس از آن نیز رنگ ‌آمیزی می ‌شوند. به همین جهت در برابر نفوذ اکسیژن و رطوبت کاملا ایمن می‌ شوند و نفوذ ناپذیری آن ها، جلوی زنگ زدن و اکسید شدن سطح آن ها را می گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
5 از 5 (1 امتیاز)