پویش فکری توسعه:

«روایت محمود»
ــــــــــــــــــــــــــــ

نخستین دور از سلسله «گفت‌وگوهای توسعه» به مدیریت و دبیری دکتر محسن رنانی و با اهتمام و برنامه‌ریزی پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در مهر و آبان سال جاری برگزار شد.

هدف این نشست‌ها استخراج «روایت صاحب نظران ایرانی» از مساله توسعه نیافتگی ایران است.

نخستین صاحب نظر انتخاب شده، دکتر محمود سریع القلم بود.

در گام اول تعدادی از یاران «پویش فکری توسعه» به عنوان گروه بازخوانی، تمامی منشورات دکتر سریع القلم (شامل کتابها، مقامات، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و یادداشت ها) را مطالعه کرده و حجم عظیمی از گزاره‌‌های مرتبط با توسعه ایران را استخراج کردند.

سپس از مجموع این گزارها،‌ نگارش صفر از «روایت محمود سریع القلم»‌ از مساله توسعه در ایران استخراج شد.

سپس در یک نشست چهارساعته‌ با دکتر محمود سریع القلم، اعضای تیم استخراج روایت با حضور دکتر محسن رنانی، به تعامل فکری با دکتر سریع القلم پرداختند تا بتوانند ابهامات و اشکالات «روایت صفر» را اصلاح و آن را تکمیل کنند.

آنگاه در دو نشست چهارساعته دیگر، با حضور سه ناقد علمی (آقایان دکتر احمد توکلی، دکتر عباس حاتمی و دکتر علیرضا علوی‌تبار)، «روایت محمود سریع القلم»‌ از توسعه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

آنگاه بر اساس بحث‌های ناقدان و پاسخ‌های دکتر سریع القلم، نگارش تازه ای از «روایت محمود» استخراج شد. این نگارش جدید شامل نقدها و نیز راهکارهای سیاستی نظریه سریع القلم برای مساله توسعه ایران نیز می شود.

سرانجام در یک نشست تفصیلی دیگر، آخرین ابهامات دیدگاههای دکتر سریع القلم با حضور ایشان مورد بررسی و ابهام زدایی قرار گرفت و نسخه نهایی روایت استخراج شد.

اکنون این نسخه برای تایید نهایی صاحب نظر (دکتر سریع القلم) ارسال شده است و با تایید نهایی آن، به زودی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

روز یکشنبه، یکم بهمن‌ماه ۱۳۹۶، روزنامه شرق چکیده ای از مباحث مطرح شده در نشست ها را منتشر کرد. این چکیده را در فایل‌های زیر می‌توانید مطالعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)