نبشی چیست

به مقطع هایی که در سازه ای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد نبشی گفته می شود. نبشی یکی از مهم ترین ترین پروفیل های ساختمانی به شمار می آید. که به دو صورت منفرد و مرکب می توان از آن در صنعت ساختمان استفاده کرد

از نبشی برای متصل کردن پل ها به ستون ها و  یا متصل کردن تیرآهن به بیم های باربر و برای متصل کردن ستون ها به صفحات در فنداسیون مورد استفاده قرار میگیرد. برای ساخت ستون خرپا نیز می توان از نبشی استفاده کرد .در برخی از سازه ها نیز از نبشی ها استفاده می شود به عنوان مثال در سازه های آسانسور از نبشی های خرد استفاده می شود  که در اصطلاح به آن نبشی لقمه گفته می شود. از نبشی هایی با ابعاد ۵۰ تا ۱۵۰ میلی متر برای تمام مصارف ذکر شده در بالا استفاده می شود. بنابراین این ها برخی از کاربردهای  نبشی هستند.

روش های تولید و ساخت نبشی

نبشی ها را ی توان با استفاده از دو ذوش زیر تولید کرد این روش های تولید نبشی به شرح زیر است

1- نبشی پرسی
2-نبشی فابریک
نبشی پرسی در ابتدا به صورت ورقه های یک تکه به طول 6 متر هستند. که از وسط این ورق را خم می کنند تا بتوانند نبشی پرسی را تولید کنند. اما نبشی های فابریک بسیار متفاوت تر از نبشی های فابریک هستند.

نبشی های فابریک در همان مرحله ابتدایی تولید به صورت نبشی از خط تولید خارج می شوند

شناسایی نبشی ها

نبشی ها بر اساس دو پارامتر زیر دسته بندی و شناسایی می کنند.

۱-اندازه بال ها

۲-ضخامت

مثلا اگر با ابعاد  ۴۰*۴۰*۴ برای نبشی مواجه شدید به این معنی است کهاندازه بال هادر نبشی ۴۰*۴۰ می باشد.که در آن ضخامت هر بال 4 می باشد .نمره در نبشی ها متفاوت است که از 3 شروع شده و 20 ختم می شود.

محاسبه وزن تقریبی نبشی فولادی

اندازه بال نبشی*طول نبشی*ضخامت نبشی*۷۸۵۰*۲

در فرمول بالا ابعاد طولی باید به صورت متر وارد شود تا خروجی به دست آمده از این روش بر حسب کیلوگرم باشد. نبشی در ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)