سقف وافل چیست

استفاده از سقف وافل در این روزها بسیار رواج پیدا کرده و در ساختمان های مختلف ما شاهد این هستیم که این نمونه سقف استفاده می شود، چرا که بر این عقیده اند که کارایی، راحتی نصب و زیبایی این سقف ها به خوبی می تواند نیازهای پیمانکاران و افرادی که در ساخت ساختمان دخیل هستند را پوشش دهد. در ادامه این مطلب از سایت آهن پخش ما قصد داریم که به شما بگوییم سقف وافل چیست و اطلاعات کاربردی را در این خصوص با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید تا با سقف وافل آشنا شوید و همچنین مزایا، معایب و موارد کاربرد آن را بهتر بشناسید.

سقف وافل چه نوع سقفی است؟

سقف وافل نوعی ساختار ساختمانی است که بیشتر برای ساخت سقف با ارتفاع بالا (بیش از 12 متر) به کار می رود. مصالح مورد استفاده برای ساخت سقف وافل، بتن مسلح است و شکل ظاهری این نوع سقف به صورت شبکه ای می باشد، از این رو به آن "سقف مشبک" نیز گفته می شود. جالب است بدانید نام این سقف به دلیل شباهت ظاهری آنها با نانِ وافل (که شکل ظاهری شبکه ای دارد) انتخاب شده است. کاربرد این سقف بیشتر در مکان هایی است که نیاز به سقف بلندی دارند و به همین دلیل شما در نمایشگاه ها، مترو، سالن هایی با کاربرد های مختلف، ایستگاه قطار، ترمینال های مختلف مسافربری، فرودگاه و گاهی هم بعضی از منازل مسکونی این سقف را مشاهده می کنید. نکته ای که در خصوص این سقف باید بدانید این است که از آن به طور کلی در مواردی استفاده می شود که نیاز به تحمل وزن زیاد نباشد و از طرفی این نوع سقف هیچ وقت صاف و مسطح نیست.

سقف وافل چیست

قالب سقف وافل

بهتر است قبل از هر چیز ابتدا به شما بگوییم که قالب سقف وافل چیست. قالب های مورد استفاده برای سقف وافل که در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند، از جنس پلاستیک هستند. یکی از نکات مهم که باید در زمان خرید و یا انتخاب قالب سقف وافل به یاد داشته باشید، این است که هرچقدر سقف شما کوتاه‌تر باشد تعداد قالب های وافل مورد استفاده کمتر و اندازه آنها بزرگتر خواهد شد، و از سوی دیگر هر چقدر شما بلند باشد قالب ها باید کوچکتر انتخاب شوند و همچنین تعداد آنها نیز افزایش می یابد.

اجرای سقف وافل

حال که فهمیدید سقف وافل چیست، باید بفهمید که نحوه اجرای این گونه از سقف به چه صورت است. به طور کلی سقف وافل با استفاده از سه روش ساخته می شود که در ادامه این روش ها را خدمت شما توضیح خواهیم داد:

    • اجرای درجا: برای اجرای سقف وافل به این روش معمولاً بعد از ساختن ستون ها و دیوارها و داربست های عمودی و افقی بسته می شود و در مرحله بعد، قالب های وافل که معمولاً به شکل های مثلثی، مکعب مستطیل و یا مکعب مربع هستند را روی داربست ها می گذارند و با استفاده از آرماتوربندی، قالب های وافل را به سقف محکم می کنند تا کار برای مرحله بعدی آماده باشد. در این قسمت از کار یک فضای خالی بین آرماتورها و قالب های وافل به وجود می آید که با بتن پر خواهد شد. در مرحله بعد از روش اجرایی درجا، قالب های استفاده شده را برمی دارند تا ظاهر نهایی سقف وافل پدیدار شود. بهتر است بدانید که روش اجرای درجا، ارزانترین راه برای اجرای سقف وافل است که بیشترین کاربرد را در ایران دارد.
    • اجرای سقف وافل آماده: در این روش، سقف وافل به صورت کامل در کارخانه و کارگاه های مربوطه و در اندازه ها و ابعاد دلخواه شما ساخته می شود. بعد از خریداری سقف وافل مورد نظر، خود می توانید آن را نصب کنید. این روش از نظر هزینه یکی از گران ترین روش ها برای اجرای سقف وافل می باشد اما باید در نظر داشته باشید که نسبت به سایر روش های اجرا بسیار راحت تر و سریعتر است.
    • اجرای سقف وافل پیش ساخته: به گفته بسیاری از افراد فعال در زمینه اجرای سقف وافل این روش راحت ترین راه برای اجرای سقف وافل می باشد. در این روش شما ابتدا وافل ها را به صورت تکی و جداگانه از کارخانه و کارگاه مورد نظر خود خریداری کرده و سپس پس آن ها را در جایی که قرار است سفر اجرا کنید به هم متصل می کنید. در مرحله بعد بتن ریزی نهایی انجام می‌شود تا استحکام آن ها افزایش پیدا کند.

سقف وافل چیست

مزایای سقف وافل

مزایای استفاده از سقف وافل که در ادامه با شما در میان می گذاریم، فاکتورهای مهمی هستند که می توانند دلایل اصلی شما برای استفاده از سقف وافل باشند. این موارد عبارتند از:

  • با استفاده از این نوع سقف شما می توانید به راحتی همه سوراخ کاری ها و آماده سازی مسیر سیستم‌های تهویه و سیستم برق خود را انجام دهید.
  • اجرا و ساخت سقف وافل، مراحل ساده و سریعی دارد که به شما امکان می دهد با سرعت عمل بالا کار را پیش ببرید و از طرفی نظارت درستی بر روی روند انجام کارها داشته باشید.
  • وزن این صفحه ها بسیار پایین است و برای اجرای آن نیز نیاز به بتن زیادی نمی باشد؛ همین امر باعث شده است که برای مکان هایی که مساحت بالایی دارند، استفاده از این سقف انتخابی به صرفه و مناسب باشد.
  • آرماتور بندی دوطرفه باعث شده است که سقف وافل دارای مقاومت خوبی نسبت به لرزش باشد. به همین دلیل در مکان هایی که رفت و آمد زیادی هست از سقف وافل استفاده میشود.
  • علاوه بر موارد مربوط به استحکام فیزیکی، این صفحه ها از نظر ظاهری نیز زیبا و مناسب هستند.
  • سقف های وافل شبکه ای نسبت به نمونه های دیگر سقف وافل (مانند سقف وافل یک طرف) استحکام بالاتری دارند.
  • از این نوع سقف می توان در مواردی که در یک محیط بزرگ، امکان ستون گذاری نیست و همچنین ارتفاع سقف بسیار بالاست، استفاده کرد.
  • شما امکان اجرای این سقف را با انواع مصالح مانند چوب، استیل و بتن را دارید و همین موضوع به شما کمک می کند که بتوانید برای مکان های مختلف از مصالح مناسب استفاده کنید.
     سقف وافل چیست

معایب سقف وافل

در ادامه ما معایب سقف وافل را برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید در زمان خرید، جنبه های منفی استفاده از این سقف را نیز در نظر بگیرید:

  • در مکان هایی که وزش شدید باد وجود دارد و یا اصطلاح طوفان خیز است، شما نمی توانید از سقف وافل استفاده کنید، این مورد را به یاد داشته باشید که در مکان هایی که احتمال بروز هرگونه طوفان یا باد شدید وجود دارد سقف های وافل چندین برابر صف های معمولی آسیب می بینند.
  • اگر قصد دارید از سقف وافل در مکان های شیب دار استفاده کنید، باید حتماً از قبل با گودبرداری و یا ریختن خاک، شیب مورد نظر خود را برطرف کنید و در چنین حالتی کیفیت خاکی که برای صاف کردن محیط استفاده می کنید نیز اهمیت بالایی دارد.
  • کارگران و استادکارانی که برای نصب سقف وافل استفاده می کنیم، صرفاً کارگر و استادکار معمولی نیستند و باید مهارت بالایی داشته باشند.
  • نظارت، مورد بسیار مهمی در زمان اجرای سقف وافل است و در صورتی که نظارت شما دقیق و دائمی نباشد ممکن است باعث وارد آمدن فشار زیادی به سقف شود و وافل ها دچار شکستگی شوند. این موضوع علاوه بر اینکه روند کار شما را طولانی تر می کند، باعث تحمیل هزینه بیشتر به پیمانکار نیز خواهد شد.
  • سقف وافل برای مکان هایی با ارتفاع زیاد به کار می رود، در صورتی که می خواهید از این نوع سقف استفاده کنید، باید حتماً تعداد طبقات را کم کرده و ارتفاع آن را افزایش دهید.
  • برای اجرای سقف وافل شما نیاز به هزینه بیشتری دارید، در نظر داشته باشید این سقف ها از سایر نمونه ها گران تر هستند.

سقف وافل چیست

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)