توری چیست

یکی از بزرگ ترین دغدغه های فکری انسان از زمان های گذشته تا به الان فراهم ساختن امکان حفاظت و ایجاد امنیت در محیط های گوناگون نظیر محل زندگی می باشد. بشر از آن زمان تا به امروز، ابزارهای مختلفی را برای دستیابی به این هدف تهیه کرده است. توری یکی از پر اهمیت ترین و در عین حال پرکاربردترین ابزارهای تولید شده می باشد، که انواع مختلفی نیز دارد.
شبکه های بافته شده یا جوش داده شده ای را که فاصله چشمه های ایجاد شده در آن ها مشخص است، توری می نامند. توری ها در جنس های گوناگونی نظیر گالوانیزه، مس، استیل، برنج و آلومینیوم موجود هستند. حال شاید این سوال ذهنتان را مشغول کند که چشمه چیست؟! فاصله میان ضلع های مقابل در این شبکه های بافته شده را چشمه می گویند.

چهار اصل تاثیرگذار بر دسته بندی انواع توری

جنس مواد سازنده، ضخامت و جنس مفتول و ابعاد چشمه، محل استفاده و نحوه استفاده و کاربرد، چهار اصل اساسی در دسته بندی انواع توری ها هستند که در ادامه به اختصار آن ها را بررسی خواهیم نمود.

جنس مواد سازنده

جنس مواد تشکیل دهنده، از جمله فلزی، استیل، آهن، فولاد، مفتول، آلومینیوم، پلاستیک، نخ و... یکی از عوامل ایجاد تنوع در این ابزارها است.

توری چیست

ضخامت و جنس مفتول و ابعاد چشمه

ضخامت مفتول های مورد استفاده (2، 2.2، 2.4، 2.8 و 3 میلی متر) و ابعاد چشمه هایی که در حین بافت شکل می گیرند (5.5، 5.7، 6.5، 7.5، 7.6 و 7.7 سانتی متر)، یکی دیگر از ویژگی های جداکننده است. جنس مفتول ها غالبا مفتول سیاه، مفتول گالوانیزه و مفتول گالوانیزه دارای روکش PVC می باشد.
لازم به ذکر است که مفتول های از جنس گالوانیزه به دلیل دارا بودن مقاومت و استحکام بسیار زیاد و عدم کاهش کیفیت در شرایط آب و هوایی مرطوب بیشتر از سایرین مورد استفاده قرار می گیرند.

محل استفاده و نحوه استفاده

سومین خصوصیتی که موجب ایجاد تنوع در توری ها می گردد، محل و نحوه به کارگیری آن ها می باشد که شامل پنجره، سایبان، ایمنی ساختمان، بسته بندی علوفه و... می باشد.

توری چیست

کاربرد

کاربرد یکی دیگر از ویژگی هایی است که موجب تمایز میان توری ها می گردد. استفاده در اماکن ورزشی، استفاده در شکار و ماهی گیری، ساخت وسایل هنری، استفاده در عملیات عمرانی و معماری، استفاده در باغ داری و زراعت و... نمونه هایی از این کاربردها می باشند.

انواع توری

همانگونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، توری ها انواع گوناگونی دارند. در ادامه به معرفی سه مورد از کاربردی ترین انواع آن ها و بررسی ویژگی های هریک خواهیم پرداخت.

توری چیست

  • توری مرغی

سبک ترین توری های موجود در بازار را تحت عنوان مرغی نام گذاری کرده اند. نوع مرغی را در دو نوع گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد تولید نموده و به منظور استفاده مشتریان به بازار عرضه می نمایند. نوع گرم این دسته از توری ها را که از مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی و خوردگی برخوردار هستند، غالبا در داخل کشور تولید می کنند. گفتنی است که نوع مرغی تولید شده با گالوانیزه سرد، از کشور چین وارد می گردند. نوع مرغی که اندازه و شکل چشمه های آن بسیار متنوع است، دارای عرض های گوناگون 90، 120، 150 و 180 می باشد.

  • کاربرد توری مرغی

حصار کشی لانه حیوانات، محافظت از گیاهان، ساخت سقف، افزایش مقاومت گچ و پیشگیری از بروز ترک خوردگی در آن و... از مهم ترین کاربردهای نوع مرغی هستند.

توری چیست

  • توری پرسی

نوع پرسی که تحت عناوین دیگری نظیر توری بافتی، بافت مشبک و فنس پرسی نیز شناخته می شود و دارای چشمه های مربعی و یا مستطیلی است، در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع پرسی بسیار سنگین بوده و همین امر موجب شده است که دوام و ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد.

  • کاربرد توری پرسی

نوع پرسی را غالبا در پروژه های عمرانی، پروژه های معماری و در زمینه هایی نظیر پتروشیمی و غربالگری مورد استفاده قرار می دهند.

توری چیست

 

  • توری حصاری

نوع حصاری یکی از کاربردی ترین انواع توری ها است که آن را به علت نوع بافت منحصر به فرد تحت عنوان زنجیری نیز نام گذاری می کنند. این نوع به دلیل ساخته شدن از جنس گالوانیزه از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار بوده و قادر به حفظ کیفیت خود در مرطوب ترین شرایط آب و هوایی هستند.

  • کاربرد توری حصاری

نوع حصاری را غالبا در ساخت حصار بر فراز دیوارها، حصارکشی زمین های ورزشی، زمین های زراعی و باغ ها و همچنین حصارکشی مناطق نظامی مورد استفاده قرار می دهند.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)