ورق آهن سیاه چیست؟

ورق آهن سیاه چگونه تولید می شود؟ ماده اولیه آن چیست؟ ورق های فولادی از نورد اسلب و شمش های فولادی به دست می آید. ورق سیاه حاصل نورد گرم بیلت های فولادی است. دلیل این نام گذاری از آن جهت است عناصر و اجزای تشکیل دهنده ورق تحت نورد گرم ذوب می شود و بخاطر این دمای بالا رنگ محصول کدر و مات می گردد.
برای تولید ورق سیاه ابتدا شمش فولادی در کوره پیش گرم قرار می گیرد. تحت دمای بالا، یک لایه اکسیدی روی شمش پس از خروج از کوره تشکیل می شود. برای کاهش دما و زدودن لایه اکسیدی, عملیات پوسته شویی انجام می شود. مرحله بعدی در فرآیند تولید نورد خشن نام دارد. نورد از مهمترین سیستم های فرمی دهی به انواع فلزات و آلیاژ ها است.. در این مرحله فولاد چندین بار در مسیرهای رفت و برگشتی از بین غلطک ها عبور می کند تا به تدریج ضخامت آن کاهش و طول و عرض آن افزایش یابد. به منظور تولید ورق فولاد را پس از طی کردن مراحل نورد خشن به قفسه نورد نهایی انتقال می دهند. این خط عموما بین 5 تا 7 قفسه دارد و می تواند ضخامت ورق آهن سیاه را به 1.8 تا 3 میلی متر برساند. از عملیات تکمیلی نورد گرم می توان از بهبود ویزگی های مکانیکی، کم کردن وزن کلاف، مسطح کردن ورق و برش سبک و سنگین نام برد که بر حسب نیاز و ضرورت انجام می شوند. ورق سیاه پس یافتن ابعاد نهایی به تدریج خنک شده و در حدود 900 درجه سانتی گراد دما از دست می دهد. پس از آن آماده بسته بندی به شیوه های رول کلاف یا شیت های برش خورده است.

ورق آهن سیاه چیست؟

کاربرد ورق اهن

کاربرد ورق اهن بسته به کیفیت، آنالیز فولاد اولیه، ضخامت و ابعاد آن متفاوت خواهد بود. آنالیز پرتقاضا در بازار برای ورق آهن سیاه ST37 است که باعث درجه سختی متناسب محصول می شود.در واقع میزان کربن به کار رفته در هنگام ریخته گری فولاد مستقیما بر روی میزان انعطاف پذیری ورق نقش دارد. هر چه میزان کربن بیشتر باشد، سختی ورق حاصله بیشتر است. ورق آهن سیاه در دو حالت فابریک و رول فرم عرضه می گردد. ابعاد ورق سیاه در حالت فابریک بر اساس سفارش مشتری متفاوت است. ورق سیاه در کارخانه های زیادی در کشور تولید می شود اما از معتبرترین آن ها می توان به فولاد مبارکه، فولاد کاویان، فولاد اکسین، فولاد غرب و فولاد صبا اشاره کرد.
محصول تولیدی توسط نورد گرم اغلب برای صنایع با تولیداتی با سایز بزرگ استفاده می شود. زیرا تولیدات بزرگ شکل های متمایزی دارند و ورق سیاه قابلیت تنوع در ابعاد را دارد. دیگر ویژگی ورق سیاه انعطاف پذیری بالای آن است که به نسبت ورق نورد سر بیشتر است. عمده کاربرد ورق آهن سیاه در صنایع سنگین مانند خودرو سازی، ساختمان سازی، تولید تانک و مخازن و کشتی سازی است. در واقع با توجه به ظاهر این ورق، مشتریان ورق آهن سیاه کسانی هستند که جنبه زیبایی و تزئینی در فعالیت آن ها به نسبت استحکام در درجه اهمیت کمتری باشد. سطح ورق سیاه نسبتا خشن است و تلورانس ابعاد آن زیاد دقیق نیست.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)