ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی چیست؟ این سوالی است که شاید برای شما هم به وجود آمده باشد. بیایید از ابتدا با فرآیند تولید ورق آشنا شویم تا به درک بهتری از ورق رنگی و ویژگی های آن برسیم. ماده اولیه کارخانجات تولید ورق، شمش های فولادی است. این شمش ها تحت فشار (عملیات نورد سرد) با به کمک حرارت (عملیات نورد گرم) به ورق های فولادی تبدیل می شوند. همین تفاوت در نحوه نورد کردن فولاد ویژگی های متفاوتی را برای ورق تولیدی رقم می زند. ورق روغنی اصطلاح اطلاق شده به ورق فولادی حاصل از نورد سرد است و ظاهری براق دارد. ورق حاصل از نورد گرم ظاهری مات و رنگی تیره دارد و ورق سیاه نامیده می شود.

 

ورق رنگی

برای تولید ورق رنگی، لازم است ابتدا از ورق روغنی، ورق گالوانیزه (ورق سفید) را تولید کنیم. روش معمول تر برای تولید ورق گالوانیزه روش غوطه وری در استخر آلیاژ روی مذاب است. این فرآیند موجب می شود که آلیاژ وی مانند یک پوشش محافظ بر روی فلز پایه قرار بگیرد و آن را از خوردگی و زنگ زدگی حفاظت کند. ورق گالوانیزه پس از پولیش سطحی و اسید شویی و چربی زدایی، شست و شو و خشک می شود. برای چسبندگی بهتر رنگ، قبل از اعمال آن محلول شیمیایی خاصی روی سطح ورق اسپری می شود. در مرحله رنگ آمیزی ورق ایتدا با یک رنگ پرایمری پوشیده و در کوره مخصوص پخت می شود. پس از آن رنگ نهایی با غلطک روی ورق زده شده و مجدد پخت می شود.
رنگ به کار رفته در فرآیند تولید ورق رنگی با خاصیت الکترواستاتیکی خود منجر به مقاومت بیشتر ورق گالوانیزه در شرایط مرطوب، قلیایی و اسیدی می شود. ضخامت پوشش این رنگ در سطح رویی که دو مرحله ای است حدود 20 تا 25 میکرون و در پشت ورق 7 تا 15 میکرون است. از این رو در صنایع ساختمان سازی، حمل و نقل، تولید لوازم خانگی و مصنوعات فلزی برای ساخت محصولاتی همچون سقف کاذب، بدنه و سقف انبار و سوله، نمای ساختمان، کانتینر و سردخانه، بدنه فلزی لوازم خانگی و کابینت، پارتیشن و لوازم اداری به کار می رود.

colored-sheet.jpg

 

ضخامت ورق رنگی

ضخامت ورق رنگی اندک و مابین 0.2 تا 0.7 میلی متر است. این محصول را می توان به دو شکل رول شده با برش خورده با عرض 100 و 125 سانتی متر تهیه کرد. غیر از این دو حالت می توانید ورق رنگی را با فرم های متنوع همچون کرکره ای، سفالی، ذوزنقه، پالرمو، شادولاین و ژنوا سفارش دهید که عمده کاربرد آن ها در ساخت سقت و بدنه سوله و انبارهاست.

استاندارد رنگ در ساخت ورق رنگی در همه دنیا یکسان است. این استاندارد را با عنوان رال رنگ می شناسند. تولید داخلی ورق رنگی تنوعی بالغ بر 16 رنگ دارد که به آن ها اشاره می کنیم: رال 9016 (سفید یخچالی)، رال 3000 (قرمز)، رال 9010 (کرم)، رال 3020 (قرمز گوجه ای)، رال 5015 (آبی نیسانی)، رال 5018 (آبی کاربنی)، رال 2003 و 2004 (نارنجی)، رال 1023 (زرد)، رال 1028 (زرد لیمویی)، رال 4005 (بنفش)، رال 6024 (سبز چمنی)، رال 1860 (سبز تیره)، رال 4003 (صورتی)، رال 8004 (قهوه ای سفالی)، رال 8018 (قهوه ای سوخته)

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)