تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

ورق های فولادی برای جلوگیری از خورده شدن و صدمه دیدن توسط فلز روی پوشش داده می شوند و ورق های گالوانیزه را تولید می کنند. این پوشش دهی به دو صورت گرم و سرد انجام می شود. در این مطلب درباره ورق گالوانیزه گرم و سرد و تفاوت هایی که با یکیگر دارند صحبت می کنیم. همچنین به چگونگی انجام این روش ها به صورت جزیی می پردازیم و ویژگی های هر روش را ذکر می کنیم.

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

در این مطلب ابتدا روش و مراحل تولید ورق گالوانیزه گرم را توضیح داده و سپس به بیان روش گالوانیزه سرد و ویژگی هایش می پردازیم. فرآیند گالوانیزه کردن نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است که میزان مقاومت لایه پوششی به ضخامت آن بستگی دارد. گالوانیزیسیون یکی از اقتصادی ترین روش های محافظت از فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی است.

گالوانیزه گرم

یکی از قدیمی ترین روش های گالوانیزاسیون، گالوانیزه گرم است. در این روش فلز پایه را وارد حوضچه مذاب کرده به طوریکه کاملا در آن غوطه ور شود. این حوضچه دارای دمای 460 درجه سانتی گراد است. سپس این قطعه خارج می شود تا با اکسیژن و کربن واکنش دهد و بر روی سطح آن، لایه ای مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی ایجاد شود. در این روش لایه تشکیل شده روی فلز، مات و توسی رنگ است و ضخامتش بین 100 تا 130 میکرون است.
در این روش ورق گالوانیزه گرم طی مراحل آماده سازی سطحی، گالوانیزه گرم، کنترل کیفی و بسته بندی تولید می شود. از جمله مزایای این روش می توان به استحکام بالا، امکان کنترل ضخامت لایه پوششی روی و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.
فرآیند گالوانیزیسیون به روش گرم به دو صورت می توان ورق گالوانیزه گرم را تولید کرد. در روش اول به صورت مداوم رول های ورق داخل حوضچه مذاب روی فرو برده می شوند. اما در روش دوم رول ها در ابتدا برش خورده و پس از آن برای گالوانیزه شدن، وارد حوضچه مذاب می شوند.

مراحل تولید ورق گالوانیزه گرم

  1. آماده سازی سطحی
  2. گالوانیزه گرم
  3. کنترل کیفی
  4. بسته بندی و جابه جایی

در مرحله اول که مهم ترین مرحله است، باید آماده سازی سطحی ورق به وسیله چربی گیری، اسید شویی و فلاکس زنی انجام شود. در مرحله بعدی عملیات گالوانیزه گرم انجام می شود. قطعه فلز وارد حوضچه مذاب می شود و بعد از اتمام، خارج می شود. پس از اینکه قطعه فلز مورد نظر سرد شد، روی جامد اضافی با سمباده زنی یا سوهانکاری از آن جدا می شود تا بر اساس استاندارد مشخص ورق اصلاح شده و کیفیتش بررسی شود. در مرحله آخر به دلیل جریان داشتن هوا بین محصولات گالوانیزه شده، آن ها را با یکدیگر فاصله داده و در صورتی که در کانتینرها انبار می شوند، رطوبت آن ها گرفته شود.

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد

گالوانیزه سرد

در روش گالوانیزه سرد در محلول اسیدی یا آبی نمک روی را ریخته و این محلول را روی فلز پایه اسپری می کنند. لایه پوششی که در این روش روی ورق گالوانیزه ایجاد می شود، یکنواخت و براق بوده و ضخامتش نسبت به روش گالوانیزه گرم کمتر بوده و در حدود 25 میکرون است. به دلیل اسپری شدن فلز روی بر روی قطعه مورد نظر، مقاومت مواد چسباننده نسبت به روش گالوانیزه گرم کمتر است و داخل قطعات، عنصر روی نفوذ نمی کند. این ویژگی ورق های گالوانیزه سرد باعث می شود با ایجاد خراش های سطحی روی ورق، احتمال اکسید شدن آن ها بالا رود.

کاربرد بالای آهن و فولاد در صنایع و ابعاد مختلف زندگی مدرن امروزه انکار ناپذیر است. این فلز پرمصرف یک ایراد عمده دارد که لازم است رفع گردد و آن واکنش پذیر بودن آن با اکسیژن در صورت وجود حتی اندکی رطوبت است. از بین تمامی روش های موجود برای اصلاح این ضعف، گالوانیزاسیون مقرون به صرفه ترین و کاراترین روش در صنعت است. در این روش ورق به دو شیوه سرد و گرم پوششی از آلیاژ روی را دریافت می کند تا مانع از خوردگی و زنگ زدگی آن شود. در واقع سرعت خوردگی پایین آمده و پوشش محافظ با سرعتی آهسته در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد تا فلز مادر سالم بماند.
فرآیند گالوانیزه کردن را میتوان در دسته بندی های مختلفی شرح داد:

  • روش متالیزینگ
  • روش گالوانیزه گرم یا غوطه وری داغ
  • روش گالوانیزه سرد یا الکترولیز
  • پوشش دهی با شیوه مکانیکی
  • رنگ با استفاده از خاک فلز روی

در این نوشتار تمرکز ما روی روش تولید ورق گالوانیزه سرد است. این روش از طریق الکترولز یون های نمک روی (Zinc) در یک محلول آبی یا محلول اسیدی عمل می کند. این محلول بر روی سطح ورق روغنی اسپری میشود. ضخامت پوشش به دست آمده در این روش حدود 25 میکرون می باشد و لازم است بدانید که ضخامت پوشش روی در این روش کمتر از روش غوطه وری در استخر مذاب (100 الی 130 میکرون) می باشد. محصولات تولید شده عموما برای مصارف خانگی و بهداشتی و قطعه سازی به کار گرفته می شوند. این روش برای پوشش ورق های کویل شده یا نشده مناسب است.

ورق گالوانیزه سرد

ضعف این روش به نسبت روش گالوانیزه گرم، چسبندگی و ضخامت کمتر لایه پوششی است. این لایه در صورت آسیب و خراشیدگی راحت تر از لایه تشکیلی به روش گالوانیزه گرم زدوده می شود. در نتیجه احتمال خوردگی آن بالاتر می رود. بهتر است ورق گالوانیزه سرد را در محیط های سرپوشیده و برای تولید محصولاتی که به طور مداوم در معرض رطوبت نیستند؛ استفاده نمود. اما ورق گالوانیزه گرم را به راحتی می توان در محیط های روباز به کار گرفت زیرا پوشش روی به حدی با فلز پایه درگیر شده که احتمال خوردگی آن بسیار پایین است.
تفاوت دیگر بین ورق گالوانیزه گرم و سرد در جلوه ظاهری آن است. ورق گالوانیزه سرد ظاهر براق و یکدست دارد و جنبه زیبایی ظاهری و تزئینی آن بیشتر است. اما ورق گالوانیزه گرم به رنگ خاکستری مات و کدر در می آید. در کل ورق گالوانیزه سرد مناسب برای تولید قطعات کوچک با ضخامت کمتر است. مانند قطعات یدکی یا پیچ و مهره خودرو. ورق گالوانیزه گرم نیز با ابعاد و ضخامت های بالا و در محیط بیرونی استفاده می شود که میتوان از جمله ی آن ها به دکل های برق و مخابرات و لوله های آب اشاره کرد.
تمامی این ویژگی ها بر ارزیابی قیمت ورق گالوانیزه سرد موثر است. به جز این قیمت ها به طور روزانه و گاهی نیز به طور لحظه ای دچار تغییر می شوند. می توانید نمودار های مقایسه ای این محصول در سایت آهن پخش مطالعه کنید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آخرین قیمت با شماره تماس 36282828-031 با کارشناسان ما در ارتباط باشی

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)