فرمینگ ورق گالوانیزه

فولاد و فلز روی، مواد اولیه در تولید ورق گالوانیزه هستند که این ورق را می توان بدون نیاز به پوشش خاص مورد استفاده قرار داد، زیرا در برابر رطوبت پایدار است. ورق های گالوانیزه کاربرد فراوانی دارند و برای استفاده از آن ها نیازمند انجام فرآیند شکل دهی و فرمینگ هستیم. این فرآیند به کمک تجهیزات خاص انجام می شود و در این مقاله از سایت آهن پخش به بررسی فرمینگ ورق گالوانیزه پرداخته می شود. ورق گالوانیزه در واقع ورق فولادی است که با عنصر روی ترکیب شده و دارای خواص و ویژگی های بسیاری است که از جمله مهم ترین آن ها، می توان مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را نام برد. ورق گالوانیزه در ابعاد و اندازه های مختلفی در بازار موجود است و با استفاده از تجهیزات خاص شکل دهی، می توان ورق های گوناگونی ایجاد کرد که کاربردهای متفاوتی دارند. در فروشگاه اینترنتی آهن پخش می توانید قیمت ورق گالوانیزه را مشاهده و در صورت نیاز اقدام به خرید نمایید. اگر میخواهید بدانید ورق گالوانیزه چیست و همچینین فرمینگ ورق گالوانیزه چگونه است، این مطلب را مطالعه کنید.

فرمینگ ورق گالوانیزه

فرایند فرمینگ ورق گالوانیزه

فرمینگ در واقع به مجموعه عملیاتی گفته می شود که طی آن ورق گالوانیزه را به صورت مورد نظر شکل دهی و نورد می کنند. بعد از انجام عملیات فرمینگ به کمک دستگاه های خاص، سطح مقطع و شکل ورق می تواند به شکل ذوزنقه، سینوسی، کرکره ای و شیروانی باشد. برای نمونه طرح شیروانی که انواع مختلف دارد و ظاهر آن بسیار شبیه به سفال است و قابلیت انجام رنگ آمیزی به رنگ دلخواه را دارد. فرآیند رنگ آمیزی ورق های گالوانیزه به این صورت است که با استفاده از رنگ های پودری و سپس پخته شدن در کوره انجام شده، پایداری مناسبی در برابر شرایط محیطی داشته و جلوه زیباتری را ایجاد می کند. بعد از فرمینگ ورق گالوانیزه، قابلیت های آن افزایش می یابد و به دلیل داشتن شکل خاص، آماده کاربرد متفاوت از جمله به عنوان سرپوش می شود و تحمل بار و استحکام بیشتری خواهد داشت. دستگاه های مورد استفاده در زمینه فرمینگ این قابلیت را دارند که از ضخامت کم تا ضخامتی در حدود 2 میلی متر را شکل دهی کنند که در محل های مختلف کاربرد دارند.

فرایند فرمینگ ورق گالوانیزه

روش های مختلف فرمینگ ورق

انجام عمل فرمینگ به دو صورت امکان پذیر است که شامل روش گرم و روش سرد می شود. روش سرد بسیار متداول بوده و می توان با داشتن قالب های خاص شکل مورد نظر را ایجاد کرد. شکل سینوسی و ذوزنقه ای این ورق ها بسیار متداول هستند و از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه تجهیزاتی ساخته شده است که در زمان کوتاهی و با دقت بالا عملیات فرمینگ را انجام می دهند و سبب کاهش هزینه ها و زمان صرف شده می شوند.
همان گونه که اشاره شد در بسیاری از موارد نمی توان ورق گالوانیزه را به صورت خام به کار برد و همواره نیازمند انجام عملیات شکل دهی هستیم. برای انجام فرمینگ ورق گالوانیزه از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود تا ورق را برای کاربرد مورد نظر آماده سازی کنیم و به دلیل ایجاد زاویه های خاص در ورق، قابلیت و کارایی آن افزایش می یابد.

روش های مختلف فرمینگ ورق

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه

انواع فرمینگ ورق گالوانیزه می‌توانند تنوع زیادی داشته باشند و به نیازها و سلیقه‌های مختلف مشتریان پاسخ دهند. در زیر به توضیح مختصری از چند نوع اصلی از فرمینگ ورق گالوانیزه اشاره می‌کنیم:

  •  طرح ذوزنقه: این نوع فرمینگ اغلب در ساختمان‌ها برای پوشش سقف‌ها یا دیوارهای داخلی به کار می‌رود. طرح ذوزنقه دارای ظاهری شکیل و زیبا است و می‌تواند در ساختمان‌های مسکونی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
  •  طرح شادولاین: این طرح برای سقف‌ها و دیوارهای ساختمان‌ها به‌خصوص در ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود. طرح شادولاین ظاهری زیبا و متفاوت دارد و به ساختمان‌ها زیبایی و ارتقاء می‌بخشد.
  •  طرح سفال: ورق‌های گالوانیزه با طرح سفال معمولا برای پوشش سقف‌های شیروانی و دیوارها به کار می‌روند. این طرح ظاهری کلاسیک دارد و به ساختمان‌های مسکونی و تاریخی جلب توجه می‌کند.
  • طرح کرکره سینوسی: این طرح معمولا برای پوشش دیوارها و سقف‌ها استفاده می‌شود. طرح کرکره سینوسی دارای موج‌هایی با فرم منحنی است که به ساختمان شکل زیبایی می‌بخشد.

هر کدام از این انواع فرمینگ ورق گالوانیزه ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. انتخاب نوع مناسب فرمینگ ورق گالوانیزه بستگی به نیازها، سلیقه‌ها و شرایط محیطی ساختمان دارد. در هر صورت ورق‌های گالوانیزه با هر یک از این طرح‌ها معمولا از لحاظ مقاومت در برابر آب، زنگ‌زدگی و عوامل جوی عملکرد بسیار خوبی دارند و برای مصارف مختلف در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)