راهنمای خرید میلگرد

میلگرد یکی از محصولات مهم و کاربردی در ساخت و ساز است. این محصول از فولاد تهیه می شود و شکلی با سطح مقطع دایره ای دارد. میلگرد به دو صورت ساده و آجدار تولید و به بازار عرضه می شود. این محصولات دارای انواع متفاوتی هستند که با توجه به استانداردهای هر کشور ساخته می شوند. میلگرد در داخل و خارج ایران تولید می شود و هر شرکت محصولی با خصوصیات ویژه خود دارند، از مهم ترین کارخانه های تولید میلگرد در ایران می توان به ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، مجتمع کویر کاشان و غیره اشاره کرد. برای خرید میلگرد بهتر است به نکات مهمی توجه کرد تا محصولی با کیفیت و کاربردی را تهیه گردد، برای بررسی این موارد با این مقاله از آهن پخش همراه باشید.

نکات مهم در خرید میلگرد

  • سایز میلگرد: همان طور که در بالا گفته شد، میلگرد در هر کشور با توجه به استانداردهای همان کشور ساخته می شود که قطر آن نیز از این قاعده جدا نیست و بستگی به استاندارد کشور سازنده دارد. در بازار ایران میلگردهایی با قطر 632 میلی متر به آسانی یافت می شوند اما برای قطرهای بزرگ تر باید سفارش داده شود. نکته دیگری که در سایز میلگرد مورد توجه است، طول آن می باشد که تقریبا 1012 متر است. جدول های اشتال دارای بخشی هستند که مشخصات محصول میلگرد را با قطرهای مختلف نشان داده است. برای خرید و اطلاع از قیمت روز میلگرد به فروشگاه اینترنتی آهن پخش مراجعه نمایید.
  • استاندارد انواع میلگرد: تعیین کننده استاندارد میلگرد در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان است که استاندارد مورد استفاده در این کلرخانه برگرفته از استاندارد کشور روسیه می باشد. این استاندارد همواره رایج بوده و تمامی تولیدکنندگان باید آن را رعایت نمایند. در ایران استانداردهای دیگری چون ISIR29091 ،GIS G3112 ژاپن، DIN488 آلمان، سازمان جهانی استاندارد ISO 6935 و ... نیز مورد استفاده هستند.
  • وزن میلگرد: از مهم ترین نکات در هنگام خرید، وزن میلگرد است که برای پی بردن به استاندارد محصول باید تخصص کامل داشت به این منظور که در هنگام خرید فقط به گفته فروشنده بسنده نکرده و باید به روش استاندارد وزن میلگرد را محاسبه کرد. برای این کار باید اطلاعات کامل میلگرد را از فروشنده کسب کرد و با استفاده از ترازوی دیجیتال وزن میلگرد را محاسبه و طول آن را متر کرد سپس به محاسبه وزن بر حسب طول پرداخت.
  • انواع میلگرد: میگرد دارای دو نوع میلگرد آجدار و میلگرد ساده است که از نظر استحکام، شکل، ظاهر و ... متفاوت هستند اما مدل آجدار بیشترین کاربرد را در صنعت دارد. به طور کلی میلگرد آجدار خود به سه دسته a2، a3 و a4 تقسیم می شود.

توجه به شکل و عملکرد در هنگام خرید میلگرد 

ساختار و نوع عملکرد میلگرد در ادامه بررسی شده است:

  • مدل راستا: از این شکل میلگرد برای جبران ضعف کششی بتن استفاده می شود.
  • مدل خاموت: عملکرد مدل خاموت برای تحمل نیروی برشی و جلوگیری از گسترش ترک های برشی است علاوه بر این برای کاهش طول آزاد میلگردهای فشاری نیز مورد استفاده است.
  • مدل ادکا: این مدل نیز همانند مدل خاموت نیروی برشی را تحمل می کند همینطور برای تحمل لنگرهای منفی در تکیه گاه های تیر سراسری کاربرد دارد.
  • مدل سنجاقک: میلگرد سنجاقک نقش کمکی دارد و به کاهش مصرف خاموت کمک می کند.
  • مدل رکابی: نقش این میلگرد در تنظیم فاصله بین دو شبکه میلگرد در دیوارها است.
  • مدل خرک: خرک برای نگهداری میلگردهای شبکه فوقانی از شبکه تحتانی در فونداسیون کف و سقف است.
به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)