انواع میلگرد و کاربرد آنها

انواع میلگرد با توجه به کاربرد، اندازه و دیگر ویژگی های حرفه ای آن ها، تعیین می شود. خریداران میلگرد برای پاسخ دادن به این سوال که از چه نوع میلگردی برای امور ساخت و ساز استفاده کنند باید با انواع میلگرد و کاربرد آن ها آشنا باشند. نوع میلگرد و استانداردهای لازم برای ساخت و استفاده آن ها بر اساس قوانین ساخت و ساز مشخص و برنامه ریزی شده ای، در هر کشور مشخص می شود. نوع و نامگذاری هر میلگرد نیز با توجه با مواردی از پیش تعیین شده که توسط شرکت های سازنده اعمال می شود، متفاوت خواهد بود. در این مقاله به بررسی برخی از میلگردهای پرکاربرد در کشور ایران خواهیم پرداخت. برای تهیه انواع میلگرد در استانداردهای مختلف و اطلاع از لیست قیمت روز میلگرد در بازار می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن پخش مراجعه نمایید.

میلگرد A1 و کاربرد آن

میلگرد های A1 را می توان از جمله ساده ترین نوع میلگرد های موجود در بازار دانست. بر سطح این نوع میلگرد اثری از فرورفتگی و یا برآمدگی وجود ندارد. میلگرد های A1 در گروه میلگرد های نرم قرار می‌گیرند. از این نوع میلگرد ها برای مواردی مانند جوشکاری و یا اعمالی مانند آهنگری استفاده می شود. میلگرد A1 دارای تنش جاری : 2300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی: 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

میلگرد A2 و کاربرد آن

این نوع از میلگرد ها را می توان در دسته میلگرد های آجدار قرار داد و از لحاظ میزان سختی به آن ها رتبه ای متوسط می دهند. در واقع می توان آن ها را آرماتورهای نیمه سخت نامید. جوشکاری در صورت اجبار بر روی آرماتور A2 امکان پذیر است اما توصیه آن است که از جوشکاری روی آن اجتناب شود. مواد تشکیل دهنده میلگرد A2 شامل کربن، سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر می باشند. وجود حرف J روی میلگرد های آجدار نشان دهنده نوع میلگرد A2 می باشد. این نوع از میلگرد دارای آج های ساده می باشد و در مواردی مانند خاموت زنی، مورد استفاده قرار می گیرند. میلگرد A2 دارای تنش جاری: 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی: 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

میلگرد A3 و کاربرد آن

این نوع از میلگرد نسبت به نوع A2 دارای آج های پیچیده تری می باشد. این نوع از میلگرد را به نام میلگرد خشک نیز می شناسند. میلگرد A3 به هیچ عنوان برای عملیات جوشکاری مناسب نیست. میزان سختی این نوع میلگرد در رده نیمه سخت قرار می گیرد.میلگرد A3 دارای تنش جاری: 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی: 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

میلگرد A4 و کاربرد آن

آج های پیچیده و بسیار سخت از ویژگی های آرماتور A4 می باشد. میلگرد A4 دارای سختی بالایی است. یکی از دلایلی که از این نوع میلگرد برای ساخت و ساز استفاده می شود، تاثیر بسزایی است که استفاده از این نوع میلگرد در کاهش وزن ساختمان دارد. در میان انواع میلگرد بیشترین شباهت مربوط به میلگرد های A3 و A4 می باشد. این دو نوع میلگرد دارای بیشترین میزان شباهت ظاهری به هم می باشند. در تشخیص این دو می توان از شکل آج های آن ها متوجه شد؛ به این صورت که آج های میلگرد A2 به صورت تکی و موازی هم می باشند اما در میلگرد A3 شکل آج ها بصورت در هم تنیده و ضربدری می باشد. میلگرد های A2 دارای انعطاف و نرمی بیشتری نیز هستند. 

در مقاله مقایسه کیفیت میلگرد ها در آهن پخش به بررسی ویژگی های انواع مختلف میلگرد بر اساس جنس و خصوصیات فیزیکی و ساختاری پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صفحه مقاله مذکور در آهن پخش مراجعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
0 از 5 ( امتیاز)