در کشورهای جهان میلگرد بر اساس استانداردهای خاص آن کشور تولید می شود. در ایران نیز فولادهای میلگردی تولید شده توسط شرکت ذوب آهن اصفهان مطابق با استانداردهای روسیه می باشد. استانداردهای تولید فولاد میلگرد در کشور روسیه را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد.

فولاد نوع A-۱
فولاد نوع A-۲
فولاد نوع A-۳

فولاد نوع A-۱ از نوع صاف می باشد. و مقاوت تسلیمی و کششی  آن برابر با ۲۳۰۰ و۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد. فولاد A-۲ که  از نوع آجدار می باشد مقاومت تسلیم آن برابر ۳۰۰۰ و مقاومت کششی آن برابر ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد، و فولاد A-۳ نیز که آن هم از نوع آجدار می باشد مقاومت تسلیمی برابر با ۴۰۰۰ و مقاومت کششی  آن برابر۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد. از نظر تنوع قطر میلگرد ها نیز استاندارهای تولید آن متفاوت است. در کارخانه ذوب آهن که از استانداردهای روسی استفاده می شود میلگرد ها تا قطر 40 میلیمتر تولید می شود.

بهترین نوع میلگرد در بازار

انتخاب بهترین نوع میلگرد و یا انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان همواره چالش های مختص به خود را دارد. نوع  کاربرد , محل استفاده میلگرد, منطقه جغرافیایی و... از جمله عواملی است که  بر انتخاب بهترین نوع میلگرد تاثیر می گذارد . درادامه انواع میلگرد ها به صورت کامل شرح داده شده است و مزیت ها و معایب هر کدام نیز به صورت کامل شرح داده شده است که به شما در انتخاب هر چه بهتر میلگرد کمک می کند.

انواع میلگرد ساختمان

میلگرد فولاد کربن

این نوع میلگرد یکی از رایج ترین نوع های میلگرد است و گاها به این نوع میلگرد نوار سیاه نیز گفته می شود. این نوع میلگرد نسبت به انواع دیگر در محیط های بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد اما در برابر زنگ زدگی از استحکام بسیار کمتری نسبت به دیگر میلگرد برخوردار است. غالبا این نوع میلگرد در مناطقی که میزان رطوبت زیادی دارند و یا برای ساخت سازه هایی که در آب قرار دارند نامناسب خواهد بود و بهتر از  انواع دیگر میلگرد برای نیاز خود استفاده کنید. اما با این حال تعداد زیادی از افراد این نوع میلگرد را به عنوان بهترین نوع میلگرد در بازار برای  ساخت و ساز در دیگر مناطق مطرح می کنند.

ورق تقویت کننده بار

این نوع میلگرد عموما برای ساخت پله , کف و سقف مورد استفاده قرار می گیرد. 

میلگرد اپوکسی

این نوع میلگرد همان نوع میلگرد سیاه بوده است که اپوکسی به عنوان یک لایه بر روی آن قرار گرفته است. این نوع میلگرد  در برابر آب شور و زنگ زدگی بسیار مقاوم است. 

میلگرد اروپایی

این نوع میلگرد که از جنس منگنز ساخته شده است کمترین مقاوت را دارد . د ر منطقی که  احتمال وقوع زلزله  و حوادث طبیعی بسیار کم است از این نوع میلگرد در این نواحی استفاده می شود. اگر در این مناطق قرار دارید این نوع میلگرد از نظر هزینه می تواند برای شما به صرفه باشد.

میلگرد فولادی ضد زنگ

این نوع میلگرد در برابر خوردگی بسیار مقاوم است بنابراین برای مناطقی که خوردگی و یا هزینه تعمیرات به شدت زیاد است از این نوع میلگرد استفاده کرد. مقدار هزینه این نوع میلگرد نسبت به میلگرد اپوکسی تقریبا 8 برابر است.

میلگرد گالوانیزه

این نوع میلگرد نسبت به میلگردهای کربنی یا همان میلگردهای سیاه 40 برابر در برابر خوردگی مقاوم تر است. بنابراین برای مناطقی که به شدت در برابر خوردگی و رطوبت قرار دارند ایده آل است.

میلگرد فایبر گلاس

این نوع میلگرد نیز تحت هر شرایطی خورده نمی شود. و از نظر هزینه ای نیز گران می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
2 از 5 (3 امتیاز)